onsdag 30. juni 2010

Drypp......drypp.......drypp.......

Det pøser ned ute! Virkelig pøser ned! Jeg sitter og hører på hvordan det drypper på taket, og hvordan vannet renner inn fra taket vårt, nedi den blå bøtta på gulvet som jeg har plassert strategisk der taket er lekk. Jeg trodde bare det var på film man så og hørte sånt, men neida!
Men er dette en "vesentlig skade" på huset? I følge forsikringsselskapet Protector, som har eierskifteforsikringen for huset vårt, så er det ikke det. Hvorfor? kan man spørre seg. Joda, det koster visstnok ikke nok å reparere skaden. Det må være en så og så stor prosent av kjøpesummen av huset for at skaden skal regnes som "vesentlig".
Så i tre måneder har jeg sittet og sett inn i isolasjonen i veggen, i påvente av at vi skal få en blikkenslager på besøk som kan reparere utvendig og tettet lekkasjen, før vi får begynt innvendig med totaloppussing av veggen i denne delen av stua.
Dette er første gang siden snøen smeltet at det faktisk drypper innvendig i stua igjen, men tenk om vi ikke hadde oppdaget skaden før det hadde blitt sopp/mugg i veggen. Tenk hvis Martin hadde hørt på det jeg sa; "Jeg liker veggen sånn som den er", og ikke hadde tatt ned panelet som skjulte faenskapen under. Flaks kaller jeg det!

Det var under oppussingen av den andre delen av stua at vi oppdaget lekkasjen, i slutten av mars en gang. Nå er det snart juli. Først brukte vi litt tid på å ta bilder av skadene, få opplysninger av megleren og fylle ut nødvendige papirer, etter litt ventetid fikk vi svar; at vi måtte ha dokumentasjon fra takstmann, det tok igjen litt tid før han kunne komme, og vi måtte vente en stund på papirene fra han, deretter måtte vi igjen sende inn papirer, vente i evigheter på svar, og til slutt kom det i posten, brevet som man hadde ventet på med store forhåpninger. De kunne like gjerne skrevet; HAHA! VI KLARTE Å FINNE ET SMUTTHULL! med store svarte bokstaver på et blankt ark. Svaret var i hvertfall at det ikke kostet "nok" å utbedre skadene, så etter å ha holdt på med saken i omtrent to måneder fant vi ut at vi kunne bare tatt saken i egne hender med en gang. For hvis man begynner å utbedre skadene før man får svar fra forsikringsselskapet kan man risikere at de ikke godtar det.
Takk Protector! Vi er strålende fornøyde! Jeg måtte le da jeg fikk en mail fra selskapet, hvor de gjerne ville at jeg skulle svare på spørsmål om jeg var fornøyd med måten Protector behandlet saken på, DERSOM jeg så bort fra resultatet! Som om jeg ikke har kastet bort nok tid på alle skjemaer og mailer og telefoner jeg måtte ta til dem.. Nei, beklager Protector, det vil jeg ikke kaste bort tiden min på!

Drypp.......drypp........drypp.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!