mandag 5. juli 2010

Dødsulykke

Det var en bilulykke på E6 ved Lambertseter i dag, med en lastebil som kom over midtrabatten og inn i to biler. En person omkom, to ble lettere skadet.

Her kan du lese om ulykken:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10002735
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3720347.ece
http://www.dagbladet.no/2010/07/05/nyheter/trafikkulykke/innenriks/ulykke/2400/12432485/

Jeg kan ikke noe for det, og liker ikke at det er slik, men hver gang noe slikt skjer så nærme må jeg kontrollere at jeg ikke kjenner igjen bilene (at det ikke er noen jeg kjenner som var med i ulykken). Denne gangen visste jeg at Martin var i Oslo, og det er heller ikke langt unna der broren min bor, så jeg var ekstra kjapp med å sjekke. Heldigvis (for oss) var det ikke noen av dem, men dessverre er det noen andre som må ha fått en tung beskjed i dag. Det må være grusomt at man får en person revet ut av livet sitt uten noe forvarsel.
Sender tanker til familien og venner - kondolerer!

Og til dere andre; Kjør forsiktig! 
Hold trygg avstand til bilene foran deg!
Blinklys er laget for å opplyse de rundt deg om hva du har tenkt å foreta deg - bruk det!
Ikke snakk i telefonen/send meldinger mens du kjører (er du "nødt" til å ringe - bruk handsfree og holder!)!
Bruk refleks når du er ute om kvelden!
Ha barnesetet bakovervendt dersom barnet er under fire år!
Hold fartsgrensen!
Sikre lasten i bilen din!
Er du trøtt? Stopp og sov/hvil!
Følg med på veien!
Bruk bilbelte!

Har noen videoklipp og sider jeg ønsker å vise dere, men jeg advarer om sterke bilder i enkelte av klippene.

Denne bør forklare hvorfor du skal holde fartsgrensen:


Se disse dersom du er usikker på hvorfor du ikke skal bruke telefonen i bilen:

http://www.oprah.com/oprahshow/A-Mothers-Message-About-Driving-and-Cell-Phone-No-Phone-Zone-Video
http://www.oprah.com/oprahshow/The-Dangers-of-Texting-While-Driving-No-Phone-Zone-Video
http://www.oprah.com/oprahshow/Bronte-Wright-Shares-Her-Distracted-Driving-Story-Video

Om bilbeltebruk:

http://www.tryggtrafikk.no/Bruk+bilbelte.b7C_wtnM5i.ips
https://www.politi.no/rad_fra_politiet/trafikksikkerhet/bilbelte_og_hjelm/

Barnesetet bør være bakovervendt:



Stopp og sov:


Vær oppmerksom:


Håper jeg har vekket noen tanker hos dere ved hjelp av disse videoene.
Kjør forsiktig!

8 kommentarer:

  1. dette var tragisk ulykke. men husk at vi vet ikke hva som er årsaken enda. det var ikke et vogntog men en lastebil.sender også tanker til de pårørende.

    SvarSlett
  2. Har rettet skrivefeilen. Håper politiet finner ut av årsaken, slik at de pårørende ikke sitter igjen med mange ubesvarte spørsmål senere.

    SvarSlett
  3. Mente forresten ikke å legge skylden på noen, dersom det virket slik.

    SvarSlett
  4. Mannen som da kjørte lastebilen var borti kanten på høyre side så rett over.

    SvarSlett
  5. Det er ikke overraskende en distribusjonsbil (Ringnes Bryggeri) som forårsaker denne ulykken. For en som ferdes i Oslotrafikken daglig er det spesielt skremmende å se kjørekulturen til lastebiler fra dagligvarekjeder/grossister og lignende. Dette må det gjøres noe med. Det er tydelig at det er et betydelig tidspress, men det er også en total mangel på ansvarsfølelse og fornuft fra sjaførenes side. Kjøringen er preget av aggressiv, bøllete kjøring og med manøvrering av de tunge bilene på en måte som man skulle tro de kjørte sportsbiler og ikke tunge lastebiler. Det burde være enkelt for politiet å ta tak i dette da det er svært enkelt å identifisere synderne.

    SvarSlett
  6. Jeg synes vi må være forsiktige med å fordele skyld, da vi ikke vet grunnen til at lastebilen kom over midtrabatten. For alt vi vet kan føreren ha fått et illebefinnende eller det kan ha vært en teknisk feil ved kjøretøyet som førte til at han/hun ikke klarte å styre lastebilen. Uansett tror jeg dette må være en tøff situasjon for sjåføren å havne i. Jeg ønsker heller å fokusere på hva vi kan gjøre for å unngå at slike ulykker skjer i framtiden.

    SvarSlett
  7. Han som omkom er i familien min. så vær så snill og ikke heng han ut på noen måte

    SvarSlett
  8. Tenker fortsatt mye på denne ulykken. Jeg har i senere tid funnet ut at det var faren til en i min paralellklasse fra ungdomsskolen som mistet sin far, og jeg kan ikke forestille meg hvor vondt det må være for han og hans familie. Hver gang jeg kjører forbi området hvor ulykken skjedde undrer jeg meg over hvordan noe slikt kan skje.
    Igjen må jeg si - Kondolerer!
    Takk for at du kommenterte innlegget mitt.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!