onsdag 7. juli 2010

Mamma

Jeg har lyst å dele med dere brevet jeg skrev til moren min til 50-års dagen hennes, for å fortelle dere litt om hvordan hun er. Hun valgte å lese det høyt for gjestene sine, så jeg tror ikke hun har noe imot at jeg legger det ut her. Må bare nevne at jeg også har et kjempegodt forhold til faren min, og jeg har skrevet lignende brev til han tidligere, men denne gangen var det moren min vi feiret.

Til Mamma
Det er så mange ting jeg vil fortelle deg, men det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne.
I snart 23 år har du alltid stilt opp for meg. Du har vært min støtte, min rollemodell og gitt meg all den trygghet, nærhet og kjærlighet man kan drømme om.
De sier at man forstår og beundrer sine foreldre mer når man selv er blitt forelder, og det vil jeg si meg enig i. Men jeg har alltid visst at du er en fantastisk mor. At jeg selv har blitt mamma har bare bekreftet og forsterket det jeg alltid har ment.
At du har brukt ti år av livet ditt på å ta deg av Geir Arne og meg, synes jeg er imponerende. Det sier mye om deg som menneske. At man har økonomi til det er en ting, men at man ofrer muligheten til å ha en karriere for å tilbringe tid sammen med barna sine og oppdra dem selv, synes jeg er en viktig kvalitet ved deg.
Jeg kan bare huske at vi har kranglet én gang. Det var den gangen jeg skulle til Mo i Rana med Siri-Mette og du sa at jeg ikke fikk lov til å dra hvis jeg ikke ryddet rommet mitt. Husker ikke mer enn at jeg skrek noen stygge ord til deg og løp opp trappen, så jeg tror krangelen gav seg ganske fort. Du husker sikkert flere krangler, men at datteren din ikke har merket seg ved mer enn én krangel betyr nok at du har gjort mye riktig.
De gode hendelsene jeg husker er det derimot ikke tall på. Jentehandleturer til Oslo, lange samtaler om alt mellom himmel og jord, film/kinokvelder, pepperkake- og annen baking, ferier… En periode sa du ”Glad i deg” til meg og gav meg en klem hver eneste dag. Dette betydde veldig mye for meg.
Det viktigste er ikke enkelthendelsene, men det at du alltid har vært der for meg og at jeg aldri har vært i tvil om at foreldrene mine bryr seg om meg.
Jeg setter så stor pris på alle timene du har tilbrakt med Milla og meg den siste tiden, mens Martin har vært bortreist.
Dere stiller alltid opp hvis det er noe; flytting, barnepass, vasking, rydding, behov for selskap osv. Og jeg elsker at dere har så god kontakt, bruker tid på og bryr dere så mye om Milla.
Jeg kommer alltid til å huske moren min som et utrolig menneske.
Stor klem fra jenta di; Hanne
Gratulerer så mye med 50-årsdagen!
Jeg elsker deg!

2 kommentarer:

  1. Et nydelig brev til en flott mamma!!! Tenker hun ble både rørt og glad :D

    SvarSlett
  2. kjempe koselig brev. fikk helt tårer i øynene jeg :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!