tirsdag 24. august 2010

Poff!

Så var enda en helg gått! Det er helt uvirkelig hvor fort tiden går når man har barn, det er noe man ikke kan forestille seg før man selv er småbarnsforeldre. Nå er Magnus litt mer enn 6 uker og Milla nærmer seg 2 år med stormskritt!
Helgen har som sagt forsvunnet, og når jeg prøver å tenke tilbake på hva vi har gjort kommer jeg akkurat nå bare på at vi var på Nordby mart'n på lørdagsmorgenen. Haha! Jeg tror jeg må legge ved noen bilder så dere kan se hvor fortreffelig Milla så ut da vi skulle kle henne ut for å gå i sambatog! Det er en fin entusiastisk gjeng på Nordby som kaller seg begeistringsetaten. De arrangerer slikt som dette sambatoget i tillegg til andre lokale begivenheter. Jeg synes det er bra med slike tiltak, men dessverre har det vært lite oppmøte på de arrangementene vi har vært på. Denne gangen var det sikkert på grunn av regnværet. Uansett hadde Milla, Magnus og jeg det koselig sammen med bestemor og bestefar (altså mine foreldre). Vi gikk (/løp for å holde følge) i sambatog, tittet på markedet og Milla fikk et lite kakestykke før vi tok turen hjemover igjen.
Milla sov litt, jeg malte og så fikk vi besøk av naboene våre (ikke de jeg skrev om i det forrige innlegget, men de på andre siden av huset). Det var mammaen, Heidi og yngstedatteren, Helene som kom. De hadde med seg gaver til Magnus og Milla. Milla var helt i ekstase over den fine dukken hun fikk, med smokk, flaske og klær, og har hatt den med seg overalt etterpå. Hun fikk også æren av å åpne pakken til Magnus - en kjempekul skjortebody og en tøff olabukse. Vi satt og pratet litt om alt og ingenting, og det var hyggelig å bli litt bedre kjent med dem. Etter en liten stund kom bestefar for å hente Milla, for de skulle en liten tur til oldemor.
Tenke, tenke - hva gjorde vi resten av helgen?
Ah, på fredag var vi hos kiropraktor for siste gang med Magnus. Vi er veldig fornøyd med klinikken, men det har nok hatt begrenset effekt på han. Kiropraktoren oppfordret oss til å følge opp med videre behandling hos manuellterapeut, slik at vi kanskje får fikset denne låsningen i nakken hans så fort som mulig. Dette er også gratis i motsetning til den tidligere behandlingen han har fått. Har nettopp bestilt time til han til neste uke.
Nå måtte jeg faktisk sjekke facebook siden min for å huske hva jeg gjorde resten av helgen og det hjalp litt. Herregud, er det mulig å være så loka? Jeg kan vel skylde på ammetåka kanskje?
Fredag kveld tok Martin seg en velfortjent pause fra hverdagen med tur på "byen" med kompiser. Han ventet til Milla var lagt, slik at det ikke skulle bli så mye jobb for meg - snillingen! Han hadde det gøy, men ble forsøkt sjekket opp som vanlig, noe jeg ergrer meg bittert over. Skulle gjerne satt et stempel i panna på han som det sto "hands off", men sånn er det vel når man har en så goodlooking man! Det som er deilig er at han forteller meg om det. Det føles bra å vite at han kan si sånt til meg, uten at det blir en stor sak ut av det. Jeg for min del satt på sofaen og tittet på pcen en liten stund før jeg valgte å krype i seng tidlig. For en gangs skyld var det nesten litt deilig å være alene hjemme, noe jeg vanligvis hater.
På søndag våknet jeg før de andre og fikk litt tid for meg selv på morgenkvisten. Jeg hørte etter en liten stund latter inne fra Milla sitt rom. Det er så deilig at det er den første lyden man hører fra henne når hun våkner! Da må hun vel ha det ganske godt sammen med oss? Det får meg i hvertfall til å føle at vi gjør noe riktig som foreldre! Vi tok en rolig formiddag og spiste egg og bacon til brunch. Milla klarte å gå uten bleie halve dagen, tisset på potta og holdt seg tørr i bleia!
Etter en liten hvil for Milla dro vi til farmor (moren til Martin). Vi spiste god middag og etterpå koste Milla seg sammen med onklene sine på trampolina og hang sammen med Nikolai det meste av tiden. De fire brødrene hadde boksekamp på plenen, noe som forskrekket Milla litt etterhvert, for hun ble nok litt redd for at det skulle skje noe med pappan sin. Kvelden tilbrakte vi hjemme med litt tv-titting og maling av kjellerstua. Har jeg forresten fortalt at jeg har startet mitt eget oppussingsprosjekt? Det er vel første prosjektet mitt siden vi flyttet hit. Hvor mange Martin har hatt har jeg ikke tallet på engang. Kjellerstua er altså blitt mitt prosjekt, med maling av tak og vegger, møblering og det som er. Martin har fått klar beskjed om at det er MITT og at han ikke får blande seg hvis jeg ikke ber om det. Jeg trives godt med å holde på det, komme meg bort litt fra mammarollen og bare være meg. Milla har forresten bidratt litegrann med maling på veggene da :)
Hmm.. Kanskje jeg skulle lagt ut noen før og etter bilder av noen av Martins prosjekter i huset vårt etterhvert?

I går morges kjørte Magnus og jeg Milla til barnehagen, deretter kjørte vi Martin til Gardermoen flyplass. Han tok turen tilbake til Lofoten for å gjøre seg ferdig med hytta de bygger der. Jeg bestemte meg for å dra innom IKEA på veien hjem, men det blir sjelden en snartur når man drar dit! Jeg innså etterhvert at hvis jeg skulle rekke å hente Milla så måtte jeg dra før rushtrafikken startet, men da ville jeg ikke rukket å handle tingene jeg skulle ha. Det er blant annet på disse tidspunktene man setter så stor pris på at man ikke lenger bor så langt unna besteforeldre! Siden vi uansett skulle spise middag hos foreldrene mine spurte jeg om de hadde mulighet til å hente henne, og det var ikke noe problem. Dermed fikk jeg litt mer tid, og fikk handlet de tingene vi skulle ha. Jeg fant ut at det var lurt å ta to turer i bilen, så først kjøpte jeg småtingene - lamper, rammer, mugger, lyspærer osv. også gikk jeg inn igjen med Magnus i bæresele og kjøpte en kommode og ett bord. Ble litt overrasket over at ikke mannen som sto rett ved siden av meg med tomme armer hjalp meg med å løfte den tunge esken med kommoden i. Med en liten baby på magen er det ikke akkurat enkelt å lempe ned en stor eske selv, men jeg klarte det jeg! Jeg er ikke så opptatt av kjønnsrollene - at mannen liksom må være gentleman og hjelpe kvinnen i nød - men hadde det vært meg som sto der ville jeg ha tilbudt min assistanse.
Jeg angret litt på veien hjem om at jeg ikke hadde dratt litt tidligere hjemover, for kø er ikke helt min greie. Spesielt ikke når det sitter en liten stakkar i baksetet som hyler og nekter å ta imot smokken sin. Jeg prøvde febrilsk å finne et sted å svinge av, men det var ikke enkelt når køen var ganske stillestående en god stund. Til slutt fikk jeg svingt av, roet ned Magnus litt og kjøpt meg litt å drikke. Brukte vel omtrent halvannen time på en vei som vanligvis tar omtrent tjue minutter. Jeg fatter ikke at mange velger å gjøre det HVER dag! Den nye bilen min er mye bedre enn den gamle, men en ting jeg savnet akkurat da var automatgiret mitt!
Vi spiste som sagt hos foreldrene mine - veldig god mat by the way, var noe som kaltes grill..... hmm... grill.... søren nå husker jeg selvfølgelig ikke - og var hos dem en stund. Milla fikk seg en dusj, noe motvillig i starten, men så fant hun ut at det var greit og jeg krabbet litt på loftet for å se om jeg fant noen leker som jeg ville ta med hjem. Milla kom seg i seng rundt halv ni tiden, og rett før det kom Ellen Beate på besøk. Hun er også alene hjemme denne uka, så da har begge to bruk for selskap på kveldene. Hadde en kjempekoselig slapp kveld sammen med henne, med god medbrakt hjemmelaget pizza fra henne.
I dag er Magnus og jeg alene hjemme, og jeg prøver å slappe av litt. Fikk sove litt lenger enn vanlig i dag morges og det var DEILIG! Ikke misforstå, jeg var nok våken en fem/seks ganger i natt, men å stå opp klokken ni synes jeg er godt gjort likevel med to små i hus! Takk til Milla for det! Resten av dagen skal jeg rydde, kanskje male litt, hente Milla i barnehagen litt tidligere enn vanlig, få besøk av Ellen Beate og Malin, spise middag sammen med dem og kanskje få besøk av mamma i kveld. Jeg tror og håper at det blir en fin dag :)
Har forresten fått spørsmålet om hvordan jeg får tid til å blogge med to små. Sannheten er at jeg har brukt omtrent tre timer på å skrive dette lille innlegget fordi jeg sikkert har tatt femten pauser for å holde på litt med Magnus og akkurat nå gir jeg han mat mens jeg skriver :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!