onsdag 22. september 2010

Hva skjer?!

"Åh, nei!" er det første jeg tenker når jeg leser overskriften i denne artikkelen. Når skal det bli en pause i slike tragiske saker?
Denne uken ble det funnet fire døde personer i en bobil, dette var en familie som hadde deltatt på et arrangement på Ekeberg og trolig har omkommet på grunn av en gasslekkasje. Mens politiet lette etter en savnet mann på Oppegård ble det funnet en ung kvinne død i Gjersjøen (mannen ble senere funnet i god behold). Nå er det full drapsalarm fordi en dame og ett barn har blitt funnet døde i Oslo.
Hva skjer med verden? Jeg er så lei av å lese om bilbomber, terrortrusler, drap og ulykker! Hva med å gjøre noe bra for hverandre i stedet?
Har du gjort en god gjerning i dag?

Oppdatering: Drapene på Mortensrud i Oslo hadde en mor og hennes 14 dager gamle baby som ofre. Det gjorde vondt i hele meg da jeg leste dette! Jenta (9) som ble funnet i Gjersjøen var også hennes datter! Ikke nok med det; Faren (den mistenkte) etterlyses nå med fullt bilde fordi også deres syv år gamle datter er savnet!

Ny oppdatering: Mannen og den siste datteren ble funnet døde i Gjersjøen de også, etter lang leting.
Det er altfor mange som blir berørt i en slik tragedie, tenk på alle klassekameratene til 7 og 9 åringene, kollegaer, venner, familie.....Sender mine varmeste tanker til alle de pårørende.

Jeg vil nevne at jeg har fått mange kommentarer på denne bloggen, med bemerkninger om at det måtte være "en muslim, eller ny landsmann" som utførte en slik handling. Dette er i mine øyne uvesentlig og ikke riktig, og har dere ikke noe bedre å si om denne saken, så trenger dere ikke legge igjen noen kommentar. Jeg har valgt å sile ut de aller verste kommentarene, men la dere se noen som jeg også mener er i overkant. Poenget er at det ikke har blitt opplyst av mediene hvorvidt denne mannen har en religion, han har vært i landet siden 1991 (jeg trodde det var 1999 da jeg kommenterte sist) og det interessante og forferdelige i denne saken er at det er kanskje en far som har drept hele familien sin!

Enda en oppdatering: Er det sikkert at det er faren som har begått mordene? Han er død selv, og er funnet samme sted som to av døtrene sine. Jeg vet ikke, men før politiet har bevist at det faktisk er han så synes jeg vi skal være forsiktig med å angripe han som person. I denne artikkelen virker det ikke som VG er helt sikre lenger, og det samme gjelder på TV2 sine sider.
Jeg har nå 15 kommentarer i søplekassen min som er helt og holdent upassende i denne saken. Ikke gi meg flere slike er dere snille. Det er en fin kommentar som er skrevet av en person som kjente familien, den bør dere lese.

I dag skriver VGnett at moren døde av kvelning, faren og de to eldste døtrene av drukning, men spebarnet har de ikke klart å finne dødsårsaken til enda. Stusser på at faren også er død av drukning, for det er en veldig vrien og fæl måte å ta livet av seg selv på, men det er jo selvfølgelig mulig det og. Kommer fortsatt ikke over hvor grusom denne saken er.
Dere burde lese denne bloggen, er så enig i det hun skriver, og den rørte meg veldig.

VG vet å formulere seg, overskriften i dag var "Mistenkt drapsmann jobbet på politihuset". Han jobbet som renholder, i motsetning til det de fleste tror når de leser en slik overskrift. Politiet ønsker ikke å opplyse om dødstidspunktet, og motivet er fortsatt uklart.

40 kommentarer:

  1. Tja.. viser seg nå at de drepte på Mortenrud i Oslo kanskje har tilknytning til den kvinnen som ble funnet i Gjersjøen. At det dreier seg om et trippeldrap.. Så man kan virkelig lure på hva som skjer!! :/

    SvarSlett
  2. Ser de skriver i artikkelen at pårørende håper de finner den forsvunnede datteren og at hun er i live. Kanskje den datteren har det bedre om hun ikke er i live.Tenk å leve videre med tapet av sin mor og 2 søstre som er drept av sin egen far.Stakkars lille jente.......
    Skremmende at så mange av innvandrerne har dette psyke synet på hva et liv er verdt og ikke.De dreper så lett.....

    SvarSlett
  3. Det triste er at disse hendelsene øker for hvert år, ofte med personer fra land som har en litt annen kultur enn den vi er vandt med. Lite å gjøre med det desverre.

    SvarSlett
  4. Dette er så grusomt! Jeg blir så sint, lei meg og redd for hva slags verden min lille datter skal vokse opp i. Det virker som verdien av menneskeliv ikke betyr noe for mange. Hva får mennesker til å drepe en 14 dager gammel baby og en ni-åring? Og det er vel tvilsomt om denne 7 år gamle jenta også er i live... Er sikkert ekstra sårbar siden jeg er mor til ei jente på 2 år, men hva faen (unnskyld uttrykket)skjer med verden????

    SvarSlett
  5. Hva faen?
    Skal ikke skrive hva jeg tenker og mener ang den fyren. Selvsensur.

    SvarSlett
  6. Jeg er helt uenig i deres påstander om at det er "fordi" han er innvandrer eller muslim at han gjør noe slikt. Hva har det med saken å gjøre? Denne fyren har bodd i Norge siden 1999 (i 11 år), så det er nok ikke integreringen hans det er noe galt med!
    Susanne: Ja! Det er grusomt å vite at barna våre må vokse opp i en stadig mer grusom verden. Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å gjøre noe sånt som det her! Spesielt med tanke på at det er barn inni bildet, hans EGNE barn! Hvordan kan et menneske få seg til å ta livet av helt uskyldige små?!
    Selvom det må være tøft for denne siste jenta, så håper jeg de finner henne i live! Tenk på alle de andre pårørende, det må være bedre for dem å i hvertfall ha én igjen!

    SvarSlett
  7. Hahahahahaha, fyren over meg, du er morsom. "Sikkert muslim også", ja, du kan få sagt det. Du vet i alle fall å ta alle over én kam, det skal du ha.

    SvarSlett
  8. Sikkert muslim også. Er stort sett folk med bakgrunn fra voldelig kultur som går så langt. Eller som har en voldelig oppvekst:

    ???? EHH! Hva mener du med dette, var veldig respektløs.. Ja, man ser på bilde at han er utlending, men herregud a? hvem var det som drepte oda? hvem var det som drepte han unge gutten for litt siden? jo de hadde norsk bakgrunn, og de gikk jo utrolig langt også! ;) Så det er ikke bare de med "voldelig" kultur som går så langt.. Dette er snakk om vær enkelt person, og han her fortjener serr det værste.. men ikke vær så respektløs å si noe sånt som at det er bare folk m kulturell bakgrunn, og sikkert muslim.. barnselig syns nå jeg:)

    SvarSlett
  9. Det er jo mange episoder hvor slikt skjer, også med rotnorske familier, hvor far dreper barne og kona. Nå skal det og sies at han er mistenkt, man vet ikke noe mer. Ellers enig med Hanne, muslim eller innvandrer har ikke noe med saken å gjøre. Eller mener man at saker som denne

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6789230

    sier noe om norsk kultur. Det gjør de jo selvsagt ikke, like lite som saker som førstnevnte sier noe om "innvandrere" eller "muslimer"

    SvarSlett
  10. Kjenner jeg blir utrolig provosert av at så mange fokuserer på hvilket land han er fra, istedet for at det er snakk om en far som har drept barna sine og kona si!

    SvarSlett
  11. Håper han brenner i helvete for all tid.

    SvarSlett
  12. 95% av innsatte i norske fengsler er menn (om ikke mer). Hvor stor andel av Norges befolkning er menn?

    SvarSlett
  13. Muslimer ja?
    Ta en titt på denne siden http://www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldrevold/artikkel.php?artid=10004899

    så får dere se en artikkel over barnedrap som er utfort de siste årene. Så ser dere selv om det er "muslimer" eller etniske nordmenn som er overrepresentert. JEg kan seriøst ikke forstå hvordan noe så tragisk kan føre til en diskusjon om MULISMER, men begynner å bli vant til dette nå :) takk gud for fakta, og ikke glem: ONDSKAPSFULLE MENNESKER, finner i hvert land hver by og i hver religion :)

    SvarSlett
  14. Da jeg leste nyheten tidlig, og lite var skrevet om saken, tenkte jeg: garantert en utlending, og det var det også. Ofte når det er brutal kriminalitet, kommer det som oftest fram at det er utlendinger. Leser jeg om knivstikking, voldtekt, skyting osv er det desverre så ofte, og altfor ofte gjort av nye landsmenn. Tragisk.

    SvarSlett
  15. Leser at allerede her er debatten igang om muslim/ikke muslim, innvandrer/ikke innvandrer. Jeg ER IKKE rasist. Overhodet på noen måte. Men statistikken viser at det er enormt mye mer vold blandt innvandrere. Enten de er brune, svarte eller røde. Islamisme er overepresentert. Det må for Guds skyld være lov å påpeke dette uten at man skal bli kritisert for en hver pris. Alle innvandrere er ikke slemme. Men det er tydeligvis et problem som BØR og MÅ kunne debateres(!). Å man må få lov til å kunne utrykke bekymring og spørsmål ved flerkulturelle uten at man blir stemplet som rasist eller "en som skjærer alle under en kam".

    Det satt til siden, er bare helt forferdelig å lese om noe slikt som dette uansett bakgrunn eller kultur. Helt forferdelig! Føler virkelig med både familie og evt. den siste datteren som er savnet. Så alt for tragisk og ikke minst meningsløst..

    SvarSlett
  16. En jeg vet om som drepte sitt barn var rasist og sannsynligvis FRP'er, sånn er det når folk fra voldelige kulturer får lov til å bevege seg fritt....

    SvarSlett
  17. Hmm..hvem er far til de to eldste barna (eller alle 3?)? Det står at kona er fra Marokko og fikk oppholdstillatelse i Norge i sommer..
    Og han er fra Iran. Ikke så vanlig at de velger ektefeller fra andre land, disse nye landsmenn. Pleier holde seg til sine egne.

    SvarSlett
  18. Til Magne Lauritzen og dere andre som reagerte på at en person skrev at det var sikkert en muslim. Jeg skjønner både han som skrev det, å dere som reagerer. Men faktum er at denne mannen er ikke vokst opp i samme samfunn som oss Nordmenn, han har tydeligvis ikke samme normer og verdier som oss! Kan hende jeg tar alle muslimer under en kam, men hva kan dere si som beskytter dem egentlig? klart det finnes muslimer som sikkert er kjempeflotte personer, men se på tallene i Norske fengsler.. Se på hvilken folkegrupper som blir tatt for kriminelle handlinger her i landet. Bare se på hvordan prosentdelingen er, den er sinnsykt skremmende faktisk.

    Det som har skjedd er tragisk, å jeg er virkelig trist for det som skjedde. Men denne gangen bør politiet og staten sette ned foten å sende person rett ut av landet.. Ikke la han få fengsel her engang.

    Gjør det meg til en rasist for at jeg ikke godtar gjentatte kriminelle handlinger av innvandrere/muslimer, vel så får dere bare tro det.

    En liten ting til.. Se hva som skjer i Sverge nå. Et "rasistisk" parti har ikke bare kommet på stortinget, men har fått MANGE seter.. Der ser dere resultatet av feil innvandringspolitikk..

    SvarSlett
  19. Alltid trist når det er barn i bildet.

    Att drapsmannen kommer fra en religiøs kultur er jo ikke akkurat en overraskelse. De fleste som dreper har en eller anna overbevisning og hjernen dems er ikke koblet på samme måte som på normale mennesker. Så konklusjonen er vel att hvis dem tar denne mannen i live så får vi håpe att han får den medisinske hjelpen han trenger.

    SvarSlett
  20. Til den eller de som mener at det må ha vært en utenlandsk person...Det blir for dumt å si. Dette er en heldelse som er nesten lik den som skjedde i Stavanger,der far drepte kone og sine 2 barn(11 og 13år) pga.økonomi,-men og psykisk. Dette er noe som ikke har med religion eller hudfarge å gjøre,-våkne opp!!
    Det er nok en tragisk,personlig krise som har utløst dette,-dypt tragisk! Mange mennesker tør ikke snakke om problemene sine,ting topper seg,og det sier"klikk" i hodet.
    Men det rettferdigjør ikke denne hendelsen for det. Dette burde aldri skjedd,-barn og kone kunne fått beholdt livet,-hva han gjorde med seg selv,var opp til han.
    Jeg får alltid en tanke som sier "egoistisk og feigt",når jeg hører om slike tragiske hendelser...Men vi må vite en ting; Vi kan aldri sette oss inn i hva denne mannen bar på,-og hvorfor han gjorde det. Feil,- JA! Men noe utløste dette.

    SvarSlett
  21. Har dere glemt??
    Vi nordmenn er ikke NOE bedre enn andre landsmenn!
    Har dere glemt alle tilfellene der lignende saker er begått av nordmenn???
    Hva med Stavangersaken,der far tok med seg familien sin på 3 i døden? Hva med mannen i Haugesund som tok med seg sin sønn i døden,osv.?! Nå må dere ikke spore helt av her,å spore over på religion og hudfarge. Dette har lite med religion å gjøre!
    Jeg som norsk jente,kan avkrefte alt det dere sier,-med å be dere følge med i ting som har skjedd i fortiden...Desverre så har vi mange slike saker her i Norge...Søk på Google å finn info...Og skam dere for at dere dømmer før dere tenker!

    SvarSlett
  22. Hvis også faren ble funnet død i sjøen så er det ikke sikkert han har gjort det. Kanskje noen var ute etter han å tok med familien.

    SvarSlett
  23. Til dere som påstår at etniske nordmenn aldri finner på å gjøre sånt. At det går an å synke så lavt! Hva har nasjonalitet med denne saken å gjøre i det hele tatt? Hva med å lese VG sine artikler om "Barn offer for foreldrenes vold"??? Legger ved en link til en av sakene, for de av dere som tydeligvis ikke klarer å holde deres politiske meninger for dere selv.

    Det er alltid like trist når noe sånt skjer - uansett om det er etniske nordmenn eller utlendinger.

    http://www.vg.no/nyheter/uten-annonser/artikkel.php?artid=10006634

    SvarSlett
  24. denne mannen var nok joede [se lysestaken paa det ene fotoet].slike tragedier rammer paa tvers av etnisitet og religion.clawdia

    SvarSlett
  25. Kjære landsmenn. Det skal bli mye mere av dette og av andre og værre ting i årene som kommer. Gjør deg klar for loddet er trukket. Åpne øynene å se, bruk ørene å hør og bruk hjertet å føl.
    Det er ikke vanskelig å forene disse sansene til et fokuspunkt. Da først kan vi virkelig se Hvem vi er og Hva de andre er. vi har kansje ikke stillet opp å gjort nok for våre landsmen slik at de kan trives å de hegner om de samme verdiene som oss andre. Men slik er det jo i alle vestlige land der det samme skjer. Hvordan kan en notorisk feil få skje om og om igjen uten å bli korrigert. Å kjenner vi litt videre på følelsen så må jeg bare si at de verdier vi påberoper oss her i norge ikke er å skryte av de heller.Et ordtak: "Det var i de gode gamle dager de fleste hadde det vondt" Felles elendighet styrker. I dag får du ingen til å dra lasset for alle peiker i forskjellige retninger. Noen er opptatt med å tjene penger mens andre står høylytt på barrikadene Barna sendes i barnehager og mange spinner fast i tidsklemma. Den yngere garden lever ut sydenlive med ville sexorgier og fri flyt av narko og alkahol. På tur hjem har de visst noe i kofferten også. Er det da rart at rettferdighetsantennene våre er brekkt av ved rota.Det jeg mener er at de norske verdiene som de er blitt i dag ikke er noe å være stolte av. Vi er så medskyldige hele bunten fra topp til tå så det holder. Alle kan stilles til ansvar og ingen har ryggen fri. Og hvem da kan rakke ned på andres kulturer og levesett.

    SvarSlett
  26. Kjære dere alle.
    Jeg kjente denne familien. Sev om de var muslimer, så preget islam deres hverdag like lite som kristendommen gjør hos en vanlig gjennomsnitts norsk familie. Med andre ord, så var de ikke religiøse. Kona gikk ikke med sjal, utdannet sykepleier ved HIO, alle snakket godt norsk og var godt integrert. Dette er en familietragedie som er vanskelig å forstå. Ikke dra inn religion eller etnisitet, eller bruke denne saken til å gi uttrykk for fordommer eller misnøye med innvandrerpolitikken her til lands. Da tar dere fokus vekk fra det viktige, nemlig at en fantastisk mor og hennes tre jenter så brått og brutalt ble revet vekk. Våre tanker går til hennes familie. Måtte moren og hennes barn alle hvile i fred.

    SvarSlett
  27. Til deg som kjente familien
    Kjenner tårene komme når jeg leser kommentaren din.

    Det er dette det skal fokuseres på her; en mor og hennes barn som ikke lenger får gleden av å stå opp hver morgen, barna som ikke får gå på skolen sammen med vennene sine, moren som ikke får dratt på jobben sin som sykepleier, den 14 dager gamle babyen får ikke sjansen til å vokse opp.
    Hvordan kan dere gjøre dette til en diskusjon om innvandringspolitikk? Jeg har nå slettet flere av kommentarene som jeg ikke ønsker å ha, men det skal sies at det er fortsatt er flere jeg er uenig i her. Si fra hvis det er noen dere ønsker jeg skal fjerne.

    SvarSlett
  28. Synes det nesten er usansynlig at det var faren som drepte. Ser heller ut som han kom seg unna med en datter, men så ble tatt igjen av en drapsmann. Faren tilhørte 'feil' politisk parti i Iran har han sagt. Kanskje noen på 'rikitg side' står bak. Eller kanskje noen some vil sverte en av sidene

    SvarSlett
  29. usansynligt at faren drepte?om noen ville ta denne mannen så har de nok mulighet til å gjøre det uten vitner og uten å måtte utslette hele familien!

    SvarSlett
  30. usansynligt pga fedre gjør jo ikke slike ting....eller ?

    SvarSlett
  31. Du måtte sile ut de verste kommentarene..? Var det så ille at jeg påpekte at 1/3 av de innsatte in orske fengsler er muslimer, mens de kun utgjør 5% av befolkningen totalt?

    SvarSlett
  32. Nei, det var ikke veldig ille, men det har bare ingen betydning for denne saken - i mine øyne. Jeg ble bedt i en upublisert kommentar fra en annen om å fjerne de uvesentlige kommentarene herfra, i respekt for de pårørende, og det valgte jeg derfor å gjøre.

    SvarSlett
  33. Det er ikke sikkert at drapsmannen er funnet. Har en lest krim romaner har en sikkert ogs[ lest om drap som skal se ut som selvdrap. Det er ille i et land som dette at det kan skje, men det er ogs[ ille n[r det kun er noe som folk liker [ h;re som skal frem.

    Min dypeste medf;lelse g[r til hele den familie som n[ er d;d og til dem som stod dem n'rt.

    SvarSlett
  34. Jeg også synes det kan vare like sansynlig at en eller annen har drept hele familien for å sverte denne mannen, eller en eller annen gruppering. Synes dette med å dra av gårde med en av døtrene for så å fortsette ikke stemmer. Ser mere ut som en flukt fra noen.

    SvarSlett
  35. veldig bra,Hanne,- at du tar hensyn,og fjerner slike usmaklige og uvesentlige kommentarer,fra folk som skriver i sinne og fremmedfrykt...Det er liksom ikke hva denne saken dreier seg.

    Hvis du "Skaperen" tar deg tid til å følge med i nyhetsbildet,-og kansje bla litt bak i tid,- ja da vil du kansje klare å finne frem til grusomme handlinger gjort av nordmenn! Hva synes du om Baneheiasaken? Det er en de mest groteske handlinger som har skjedd her i landet!!
    Hva med alle andre barnedrap? Barnevernssaker?! Vo nordmenn er ikke bedre enn andre!

    Apropos muslimer og utenlandske personer,-så blir dette en annen diskusjon.

    SvarSlett
  36. Anonym sa...
    Jeg også synes det kan vare like sansynlig at en eller annen har drept hele familien for å sverte denne mannen, eller en eller annen gruppering. Synes dette med å dra av gårde med en av døtrene for så å fortsette ikke stemmer. Ser mere ut som en flukt fra noen.
    kaller deg ikke dum,men tror du er det!

    SvarSlett
  37. Vi er ikke lenger i 1700 tallet, hva som skjedde dengang har lissom inget med dette som skjer i 2010 og det er en meget daarlig hint aa bortforklare ting og problemer i dagens samfunn. Alle spiser det de liker a bli fortalt. Desverre er det med til at slike ting skjer her i landet. Ikke vaer naiv.

    SvarSlett
  38. anonym sier -Har en lest krim romaner har en sikkert også lest om drap som skal se ut som selvdrap. dette har ikke noe med en forfatter gjør!

    SvarSlett
  39. Hanne,

    Jeg synes det er fint av deg å ikke godta alle de xenofobiske kommentarene folk har etterlatt her. Det er skamfult og respektløst, og som du påpeker fullstendig irrelevant for saken, hvorvidt personen kommer ra X land eller tilhører Y religion. Dette særlig i lys av det at familien til mannen antageligvis tilhører samme bakgrunn, kultur eller religion (eller alle), og det er fornærmende mot offerene å påstå at dette er årsaken til hva som skjedde, når det på ingen måte er en forklaring eller rettferdiggjøring. De som gjør dette til et "innvandrings/integrering" politisk/sosialt problem burde skamme seg. Faktum er at folk har dødd under fryktelige omstendigheter, og det er veldig trist.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!