torsdag 23. september 2010

Leger - del 3

Endelig fikk jeg vite hva som feilet meg, etter uker med håpløse og slitsomme symptomer. Jeg har jernmangel og postpartum thyreoiditt (liker du ordet? Det betyr at jeg har svingninger i stoffskiftet mitt). Jernmangel er ganske vanlig etter fødsel, spesielt når man mister så mye blod som jeg gjorde (mellom 1,2 og 1,5 liter). Det gjør at jeg nesten alltid må sette meg ned igjen, eller støtte meg på noe, når jeg reiser meg opp, fordi jeg blir så svimmel. Noen ganger svartner det helt for meg (på nippet til å besvime) og jeg har også opplevd at det smalt i hodet mitt og deretter kjente masse prikking i armene mine og leppene en god stund etterpå. Jeg blir slapp, trøtt og sliten, får hodepine og tør nesten ikke å bære rundt på barna mine.
Stoffskiftet mitt gjør at jeg hele tiden er varm, sliter med konsentrasjonen, får humørsvingniger, er irritabel, skjelver på hendene, får skjelveanfall, har høy puls, føler meg utmattet og går ned i vekt (det siste plager meg ikke så mye nå etter fødselen).
Sist jeg var hos legen sjekket han pulsen min, den var på 100, uten at jeg hadde gjort mer enn å sitte på venteværelset og deretter sitte på legekontoret. I følge legen tilsvarte den pulsen rask gange eller jogging. Da er det ikke rart jeg ikke orker noen verdens ting! Prøvde nettopp å ta litt klesvask og rydde litt, men det førte til at jeg hørte hjertet mitt banke noe voldsomt i hodet, og jeg fant ut det var best at jeg satte meg ned igjen.
Men det som er fint er at det vanligvis går over. Akkurat nå har jeg høyt stoffskifte, mest sannsynlig vil det bli lavt for å så stabilisere seg. Det kan gå over et halvt år før dette skjer, så jeg får vel smøre meg med litt tålmodighet. Skal på oppfølging hver tredje uke. Når/hvis stoffskiftet blir lavt kan jeg vente meg følgende: dårlig hukommelse, depresjoner, forstoppelse, muskelkramper, frysninger, struma og utmattelse. Gleder meg, må jeg si! Da synes jeg heller det kan være som det er nå. Nei, nå lyver jeg litt. Jeg har lyst til at jeg skal bli bra, slik at jeg kan ha all verdens energi å bruke på småtrollene mine!
Ha en fin dag!

5 kommentarer:

  1. Struma ligger til høyt stoffskifte :)

    Jeg fikk det samme etter fødselen med Teo. Fant det ut ett år etterpå. Jeg var ikke like sterkt plaget som deg, men jeg hadde ikke jernmangel i tillegg. Er kjempeslitsomt til tider. Har hetetokter, "hjertebank" og føler seg fort skjelven. I tillegg blir man jo utrolig sliten av det!

    god bedring, vennnen :)

    SvarSlett
  2. Struma ligger visst til begge to, men det har jeg ikke fått enda, derfor jeg ikke skrev det :) Takk forresten!

    SvarSlett
  3. åja,det gjør det ja.. da lærte jeg noe nytt i dag også :)

    får håpe du snart føler deg bedre. var det noe medisiner du kunne ta for det? :)

    SvarSlett
  4. Ja, men vi prøver å la være, med tanke på Magnus.. Blir det verre så kan jeg begynne med en ting som ikke skal ha noen betydning for ammingen, men vi prøver å unngå det likevel :)

    SvarSlett
  5. Hei
    Har lest mange av innleggene dine nå, og ville
    bare anbefale deg å skjekke d- vitamin nivået om du ikke har gjort det. Og selv om legen sier det er normalt så spør om hva nivået er. Skal være mellom 50-150 og er jo best om det litt høyt på skalaen! Tenkte på det pga d-vitamin mangel har mange symptomer som du beskriver og det er skjelden leger tester det.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!