fredag 24. september 2010

Menneskets beste venn

En familiehund ble på søndag skutt av en bonde som fryktet for livet til sauene sine. Det var en jente på 9 år, Krystal, som eide schæferen Fredde. Jeg vet alt om hvordan det er å elske sitt husdyr som om det var en søster (eller i dette tilfellet en bror), så jeg kan forestille meg at dette må være helt grusomt for den stakkars jenta.
Hvorfor tar vi så lett på livet til hunder og katter? De er levende skapninger akkurat som oss, med følelser og personlighet.

Gjennom oppveksten min var jeg så heldig å ha verdens beste hundevenn - Tinka.
Vi fikk henne da jeg var tre år, og Tinka var valp. Jeg husker selvfølgelig ingenting av det, men jeg husker å ha hatt mange fine stunder gjennom årene.
Hun var like spent som oss da det var juleaften, og fikk lete fram sine egne gaver. Noen ganger gikk det litt hardt for seg, men så lenge det var noe spiselig i pakken hennes så fant hun den så lett som bare det. Hun var et ekte matvrak og yndlingsretten var medisterpølseskinn :)
For meg var Tinka like viktig som alle andre i familien min, og hun ble behandlet som om hun var et menneske. Hun fikk sitte i stoler, fikk mel på nesen når vi bakte og kledde seg ut sammen med oss.
Noe jeg likte veldig godt når jeg var yngre, var å telte i hagen vår. Men uten Tinka turte jeg ikke. Derfor var hun alltid med, hun hadde sin helt egen madrass i teltet og jeg var ikke redd i det hele tatt! Når vi var på ekte telttur hele familien fikk Tina sitt helt eget telt.
Da jeg hadde vanskelige perioder var det deilig for meg å ha noen å snakke med, en som aldri dømte meg, alltid ga meg en skulder å gråte på og bare var der med meg. Hun merket det med en gang noen var lei seg, og kom med en gang bort for å trøste.
Da Tinka ble eldre begynte helsa hennes å skrante, men vi fikk 15 fine år sammen. Den siste dagen i hennes liv glemmer jeg nok aldri. Faren min og jeg dro til dyrlegen fordi hun var blitt veldig dårlig. På det tidspunktet hadde hun bodd på badet vårt lenge, fordi hun ikke klarte å la være å tisse inne, og de siste dagene gikk hun bare rundt og rundt i ring, noe som tyder på hjerneskade.Jeg skjønte at vi ikke kom til å få ta henne med hjem igjen. Vi gikk en tur utenfor dyrlegekontoret, og jeg husker jeg knakk sammen. Da vi kom inn til dyrlegen ble hun undersøkt, og det ble fastslått at hun ikke hadde det noe godt lenger. Tinka fikk mange hundekjeks, som hun slukte med glede, og dyrlegen satt en sprøyte på henne. Jeg holdt hodet hennes og kunne kjenne hvordan det ble tyngre og tyngre og til slutt var hun bare borte. Det er nok det tristeste jeg har vært med på, men jeg er glad jeg var der.
Vi fikk et kondolansekort av familien til Siri-Mette like etterpå, med et bilde av en hund som lå og sov, med masse hundekjeks rundt seg. Valget av kort kunne ikke vært mer perfekt.

Jeg fikk sjansen til å si hadet til min hund, i motsetning til Krystal. Hun fikk revet vennen sin ut av livet, brått og brutalt. Urettferdig kaller jeg det!
Hvil i fred, Fredde!

29 kommentarer:

  1. Kanskje Krystal og familien fremdeles hadde hatt hunden sin om de hadde passet bedre på den.

    SvarSlett
  2. Kanskje, men hunder er rimelig smarte og kjappe og det er ganske vanlig at hunder stikker av. Familien fortjener ikke å få skylden for dette. Som det står i artikelen - bonden kunne skutt et varselskudd og skremt bort hunden i stedet for å skyte den!

    SvarSlett
  3. Det er veldig trist for jenta at hun mister hunden,men der er hundeeiers ansvar og passe på hunden.Det er bonden plikt og forsvare dyra sine.

    SvarSlett
  4. Tror nok du har litt rett her. Jeg skjønner bonden godt, det er tross alt hans levebrød. Men mange sauebønder er pokker så trigger-happy så snart de har sjansen. Han kunne godt skutt i lufta, for så senere skyte den dersom den ikke stakk.

    SvarSlett
  5. Bonden gjorde det rette. Hadde jeg vært sauebonde og sett en fremmed hund løpe løpsk bandt sauene mine hadde jeg henta hagla, uten tvil.
    "De er levende skapninger akkurat som oss.." Sauene er også levende skapninger, hvorfor tenker ingen på dem og hva de tenkte da de ble jaget rundt av en stor schæfer?
    "Familien fortjener ikke å få skylden for dette.." De passet ikke på hunden sin og det er båndtvang om jeg ikke tar helt feil, hva om hunden hadde drept/skadet en eller flere sauer? Hvorfor skulle han risikere det? Skulle han vente og se da eller om han gjorde noe eller ikke? Og hvor lenge hadde sauene holdt ut og blitt jaget rundt? Hadde de ikke blitt drept av bikkja hadde de dødd av utmattelse. Jeg hadde ikke tatt noen sjanser. Uansett hvor snill den hunder var så kunne ikke sauebonden vite det. Nå har de iallefall lært. Jeg stoler på hunden min, men jeg stoler ikke på at andre stoler på den.

    SvarSlett
  6. Som hundeeier selv, og som minst like glad i hunden jeg nå har og hunden jeg hadde før som enhver annen hundeeier så blir jeg provosert av slike mennesker som de hundeeierne i denne saken her.

    Jeg er glad i min hund derfor passer jeg på den. Jeg har den i bånd når vi går ute fordi jeg vet at selv om den er verdens snilleste og er dressert herfra til månen så kan det skje at noe av villdyret i den slår inn, uansett hvor dypt det ligger i den. Det har ikke skjedd enda, men det kan skje.

    Jeg er da for glad i den til at jeg skal la det skje at den angriper et menneske eller en annen hund og derfor blir avlivet. Jeg er og for glad i den til at jeg lar den gå uten bånd så en annen hund kan angripe den og skade den uten at jeg kan gjøre noe.

    Jeg blir forbannet på mennesker som ikke viser samme omsorg for sin hund, og ikke minst også sine omgivelser.

    Mennesker som lar hunden sin gå fritt rundt og antaste og plage andre mennesker og dyr, uten at eiere tar ansvar. Mennesker som disse hundeeierne til hunden som ble avlivet.

    Jeg bor i Oslo, og etter å ha flyttet hit er jeg helt forferdet over hundekulturen her i forhold til hvor jeg kommer fra som er mer på "landet". Her lar folk hunder løpe fritt i bebyggede områder nær bilveier og andre hunder og folk. De tror de har kontroll på hunden, men de har det ikke. Ofte møter jeg på hunden som er aggressive mot andre hunder som går løst.

    Det er som oftest hundeeiere som mener seg eksperter som turer frem som de vil. Gjerne som i artikkelen, mennesker med flere hunder som går på utstilling og slike ting.

    Omverden skal ikke ta ansvar for andres hundehold. Det er eiers ansvar for å sikre sin hund mot fare, og å sikre andre mot fare fra sin hund.

    Bonden gjorde det eneste riktige, han beskyttet over tusen dyr mot en hund som er en potensiell drapsmaskin av et vilt dyr. Han kunne ikke skutt varselskudd, for en hund skjønner ikke at et skudd i luften er et varselskudd for den noe mer enn at bonden roper "stopp ellers jeg skyter".

    Jeg håper flere kan ta lærdom av denne og lignende saker og begynne å holde sine hunder sikret på forsvarlig vis og ikke ta så lett på hva som faktisk kreves av dem.

    SvarSlett
  7. å få kontroll på en hund er ikke vanskelig, uansett om det er din egen eller andres. Schæfere spesielt er ekstremt snille hunder.
    jeg har selv gått imellom 2 voksne hunder å hindret dem i å sloss selv om jeg ikke kjente noen av dem (1 elghund og 1 av forsvarets schæfere)
    bonden kunne skutt varselskudd, han kunne ha ringt NABOEN sin å bedt dem komme å hente hunden.
    Som sauebonde burde han dessuten ha nok erfaring med dyr til at han kunne ha hentet hunden på egen hånd.
    Å bare gå opp å skyte hunden på en slik måte viser ingenting annet en ren drapslyst fra bonden og han burde straffes for det.

    SvarSlett
  8. Bonden hadde visst forsøkt å fange hunden. Jeg har forståelse for at han skjøt hunden for å redde sauene sine, selvfølgelig er deres liv også verdt like mye som hundens, men jeg mener han kunne prøvd noen andre løsninger før han drepte hunden. Hvorfor ikke prøve å skyte et varselsskudd? Selvfølgelig kunne ikke hunden forstå at det betyr "kom deg vekk!", men han kunne blitt redd og løpt sin vei likevel! I følge eieren hadde bonden uttalt at schæferen ikke opptrådte aggresivt mot sauene.
    Forresten så hadde ikke eierne latt hunden gå uten bånd, men lukket han inne i en hundegrind. Hunden hadde selv klart å bryte seg ut. Da kan man selvfølgelig begynne å diskutere om hundegrinden var godt nok sikret, og det var den jo trolig ikke, men vil dere virkelig skylde dette på en 9 år gammel jente?

    SvarSlett
  9. "Kanskje, men hunder er rimelig smarte og kjappe og det er ganske vanlig at hunder stikker av. Familien fortjener ikke å få skylden for dette. Som det står i artikelen - bonden kunne skutt et varselskudd og skremt bort hunden i stedet for å skyte den!"
    Det er hundeeieres ansvar at hunden er i band/ikke i sauegården!
    Jeg har STOR forståelse for sauebondens valg. Har selv funnet 2 døde sauer drept av hund, hvor den 3. ikke var død, men manglet en fot! Det er ikke et pent syn..

    Og om du ikke viste det. Når sauer blir livredde og springer alt de har kan dem faktisk dette om og dø. Pga redsel, og dette er ikke uvanlig.

    Hadde foreldrene til denne jenta passet på hunden bedre, hadde ikke dette skjedd. Det er selvfølgelig trist, som bonden å sa. Men sånn er det.
    Jeg tviler på at et skudd ville skremt vekk hunden med det første, dette kan hjelpe på rever osv. Men dem kommer alltids tilbake når dem ikke ser noen fare lengre.

    SvarSlett
  10. Helt utrolig!
    Hvem er det som utgjør en trussel her? Jo det er bonden som utnevner seg selv til dommer og enehersker! Ja, en stor hund kan drepe/utmatte sauer, men hvor uprofft er det å bare ta frem hagla og skyte naboens hund? det er jo ingen ukjent hund? Hadde det vært min nabo, hadde jeg jagd han lenge! Mennesket er utstyrt med hjerne, og derved finner en bedre løsninger enn dette!

    SvarSlett
  11. Hanne:Vær glad for at det ikke var Milla og Magnus som ble jaget av hund.Som du selv sier så er det jo helt vanlig at bikkjer stikker av og hunde-eier kan vel ikke lastes... eller??
    Les dere opp på hundeloven folkens: http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html

    SvarSlett
  12. Det er vel ingen som sier det er den ni år gamle jenta sin feil? Foreldrene har selvsagt ansvaret for familiens dyr selv om det er et mindreårig barn som "eier" dyret.

    Hunder kan leke sauer og andre forsvarsløse dyr i hjel ved at det eneste f.eks. sauer og rådyr kan gjøre for å forsvare seg er å løpe. De løper alt de kan til de sprenges. Hunder kan løpe etter sauer uten å være aggresive og like fult sprenge sauer eller jage dem på sjøen eller utfor stup. Sauer veit ikke forskjellen på en aggresiv hund og en sauefiksert, men snill hund. Når en hund blir fiksert på sauer er den vanskelig å stoppe. Her hadde bonden valget mellom å kanskje titalls sauer eller en hund. Er ti sauer mindre verdt enn en hund?

    SvarSlett
  13. det bonden gjorde var ikke rett. han hadde så mange andre valg en å skyte hunden. samtidig så det står i artikkelen at hunden aldri har skadet an sau.

    SvarSlett
  14. Jeg står ikke på noen av sidene i denne saken, jeg forstår bonden på sin side og eierne på den andre siden. Jeg synes det er galt av bonden å skyte og jeg synes hunden burde vært bedre passet på. Den jeg tenker på er jenta som mistet hunden sin.

    SvarSlett
  15. Har du noen gan prøvd å fange en hund som jager ? Trodde ikke det nei. Hadde det vært min hund som ikke hadde bestått to (2) strømminger og ikke blitt godkjent så hadde jeg ikke sagt noe på om den ble skutt under jaging! Er man hundeeier så MÅ man ta ansvar. Sånn er det i min verden i alle fall!

    SvarSlett
  16. Les mer av historia her:

    http://www.bladet.no/nyheter/article5321771.ece

    Den niårige eieren av alene hjemme, mora var på vei til Trondheim i bil og visste at hunden ikke var i innhengningen sin. Sauebonden hadde prøvd å få tak i hunden i en halv time, og han hadde også lett etter eieren før han henta hagla og skjøt. Hvor realistisk var det at eieren skulle ha klart å få fatt i hunden før sauer døde om hun hadde fått beskjed?

    SvarSlett
  17. Jeg har selv skutt naboens hund i samme situasjon. Den sto da oppå en av mine sauer og hadde også skadet minst en til. Jeg hadde da i land tid prøvd å få tak i hunden, men den ble aggresiv og lot meg ikke komme nær den. Når en så stor hund flekker tenner og knurrer er det kun en kule den skjønner. Når en hund begynner å løpe etter f.eks. sauer våkner jaktinnstinktet og den er ikke lenger en familiehund, men en jeger. Den forandrer oppførsel og reagerer ikke lenger på tilrop på samme måte som tidligere. En annen sak er det at det er ikke sikkert at en hund vil reagere fornuftig å løpe hjem om det skytes et varselskudd. Mange hunder er vant til skyting og bryr seg derfor ikke om dette i det hele tatt. Verre er det om den blir skikkelig skremt og rømmer til skogs. Da kan den være en fare for både mennesker og dyr.

    Det som har skjedd her er at moren nok har fått dårlig samvittighet fordi hun ikke passet godt nok på hunden og prøver å dekke over dette ved å skylde på bonden.
    Når en har hund kan en ikke være så naiv at en ikke tror at den snille familiehunden ikke kan gjøre noe galt.

    En helt annen sak er at en sjæfer-hund er absolutt ikke en hund som er egnet som en leke for en ni-åring.

    SvarSlett
  18. Bøndene mister all min sympati... Kunne alldri fallt meg inn å skyte en hund, og hvem kan sammenligne en hund med en sau!!! Nei min sympati går ihvertfall ikke til bonden..Jeg vil også gå rundt med skytevåpen og skyte alle ting som skremmer meg og min familien og ikke minst alle sauer( som jeg er livredde for).. Tror vi som elsker hunder må gjøre alt for at bøndene i dette landet mister all den makta som de har. De disponerer hele landet vårt, kan skyte som villmenn uten noen form for konsekvenser + de får erstatning for dyr de mister( dyr som de sover sammen med, er deres beste venn??!!!!!) Dette er så sykt at jeg blir kvalm! Ut med bøndene i dette landet, de er jo bare en utgift alikevel....

    SvarSlett
  19. Forferdelig synd på den lille jenta først og fremst. Men bonden har sitt på det tørre. Som det sto i artikkelen så hadde et lam løpt ut i en dam. Når en sau går i vannet så er den presset og desperat. Som regel når hunder jager sauer så er det ikke snakk om biting men at sauene sprenges. Bonden anså vel at han ikke hadde tid til å kontakte eier. Å skyte varselskudd er en idè fra folk som ikke vet hva de snakker om. Som jeger har jeg sett uttallige eksempler på skudd som har gått tett på jagende hunder. Uten unntak så har de ikke enset skuddet i det hele tatt. ALLE hunder uansett hvor snille eierne mener de er, er rovdyr med potensiale til å opptre som det. Denne hunden hadde vært på to sauerenhetskurs uten å blitt godkjent og fått beviset. Jeg har selv fungert som instruktør på slike kurs og dette forteller meg kort og godt at denne hunden viser interesse for og/eller aggresivitet mot sauer! Denne hunden hadde kommet seg ut fra en hundegård. Jeg aner ikke noe om tilstanden til denne hundegården, men sannsynligvis så har ingen opptrådt uforsvarlig. Men loven er klinkende klar på at det er hundeeiers ansvar hvis hunder kommer løs. Og bonden kunne ha skutt hunden i en mye mindre prekær situasjon uten å ha brutt loven. En trist sak men ingen har vel egentlig så mye "skyld" her.

    SvarSlett
  20. Vg er vg, her er originalkilden --> http://mobil.bladet.no/nyheter/article5321771.ece


    Dette viser jo klart og tydelig at bonden har gjort mye mer enn hva han er pålagt å gjøre, for å ungå å skyte hunden.

    Dette er en hund som har stukket av før, så hvorfor er hundeeieren så ansvarsløs at hun lar hunden være alene hjemme ute, uten tilsyn?
    Nå regner jeg moren som hundeeier, en niåring er ikke stor nok til å ta ansvar for en Shafer.

    I dette tilfellet handlet bonden riktig, trist for hunden, og for jenta.. men her må mor ta ansvaret på egen kappe.

    SvarSlett
  21. Det er kanskje lurt å sette seg litt bedre inn i fakta før man uttaler seg bastant: Bonden kjørte rundt for å finne eieren, som visste at hunden _igjen_ hadde hoppet over gjerdet og stukket av. Likevel dro hun av gårde på hundeutstilling, og svarte ikke på telefonen når bonden ringte. De trodde at hunden hadde kommet tilbake, men sjekket ikke, så om den var kommet hjem hadde den i alle fall fått gå løs. Hun har innrømmet at det faktisk er hun som hundeeier som har ansvaret for å holde hunden under kontroll. Å reise av gårde når man VET at hunden som ikke er sauerein, er på tokt er helt uansvarlig i mine øyne.

    Dere som påstår dere å være dyrekjære mennesker; hva mener dere om bondens ansvar for å beskytte sine dyr? Når han ikke klarer å få tak i eier, som i alle tilfeller ikke var videre interssert i å få inn hunden, når han selv ikke klarte å få inn hunden. Bombe. En hund som jager lar seg knapt kalle inn av eier, og denne har altså strøket på sauekurs to ganger før. Vet dere hva det betyr? Det er ikke snakk om en leken hund som ikke lyer ved første innkalling, det er ikke hund som lar seg lokke med pølse. Den er rett og slett på en annen kanal. Dere mener altså at han skulle latt hunden leke seg ferdig? Hvem har ansvar for den belastningen sauen utsettes for? Skal han la sauen lide for at naboen ikke synes det er så viktig å holde hunden under kontroll? Etter dyrevernloven ville bonden vært straffeansvarlig om han lot dette fortsette. Det er åpenbart at noen mener at det er helt ok at sau blir skadet og plaget, hunden er "hellig". Det er en temmelig selektiv empati. Jeg har både sauer og hunder, det er ikke noe skille på deres egenverdi.

    SvarSlett
  22. Jeg blir småirritert over dårlig argumentering. Jeg siterer Anonym litt lenger opp: "De passet ikke på hunden sin og det er båndtvang om jeg ikke tar helt feil, hva om hunden hadde drept/skadet en eller flere sauer?"

    De hadde jo låst hunden inne i hundegård, så båndtvangen kan du ikke akkurat dra opp som argument i denne saken. Jeg mener ingen av partene har skyld i denne saken, sauebonden kom opp i en uheldig situasjon og prøvde å løse situasjonen på best mulig måte, mens hundeeieren gjorde det hun kunne; å låse hunden inne i hundegård.

    SvarSlett
  23. stakar jenta jeg hadde en labrador min alle beste venn noen sinne ! han måtte vi avlive fordet han fikk for stort hjerte, husker føre vi avlivet han . nåt han var i huset så hermet han etter alt jeg gjorde, jeg fikk aldri sagt hade :'( han het shanto og var sort off jeg var 4 år da, har bare bilder igjen
    av ham eller man ser han i bakgrunnen.
    han fant en lekke broren min hadde mistet i skogen han fant den noen månder eller år senere :) det var ynslings leka mi :*( :D

    SvarSlett
  24. For å motvirke VG's sensasjonsjournalistikk, så anbefaler jeg denne artikkelen:

    http://www.bladet.no/nyheter/article5321771.ece

    Hundeeier sikret ikke hunden sin, de trodde de "hadde hørt den under verandaen". Mor reiste fra en 9-åring som eneansvarlig for en hund de ikke hadde kontroll på.

    Sauebonden var også på kjøretur for å finne eier, siden han kjente igjen hunden, men fant ingen.

    Da hadde hunden jaget sauer i over en halvtime, og det nærmer seg da grensen for at sauene blir sprengt og dør. Skulle han vente med å skyte til første sau styrta?

    I tillegg er det utvidet båndtvang i kommunen, nettopp for å beskytte bufe på beite. Det gjør i mine øyne saken mer alvorlig, siden hundeeier tydeligvis ikke tar båndtvangen alvorlig.

    SvarSlett
  25. står faktisk i lokal avisen på stedet der hunden ble skutt at den hadde kommet seg ut av hundegården flere ganger før..og at bonden prøvde andre ting først.. jenta og hennes foreldre viste at hunden hadde stukket av denne dagen..
    kansje dere skal finne ut av fakta før dere skriver innleggene deres..

    SvarSlett
  26. Helt enig med mange her gitt... Det blir for dumt å gå etter sauebonden her. Mange byfolk her inne som tydeligvis ikke har særlig kontakt med landbruk. Dere bure rett og slett tenke dere litt nøyere om før dere kommenterer denne saken....

    Det er åpenbart at det er hundeeiers ansvar å ha kontroll på dyret sitt. Når man ikke har det har man ikke noe som hundeeier av denne type hund å gjøre. Da kan man gi ungen en katt eller noe... Morsomt nok er det stort fokus på at denne hunden eies av ei 9 år gammel jente. Hvilke idiot av foreldre gir en gjeterhund/politihund til ei lita jente?

    Selv har jeg en nevø som er panisk redd alt av hunder. Han tør ikke lenger gå ute der han bor for det er så mange som lufter hundene sine uten bånd. De er jo ikke farlige, de vil jo bare "Hilse". Det de folkene ikke tenker på er at vi må roe nevøen min ned i over en halv time etter sånne møter.

    Så jo, jeg håper det blir tydeliggjort at man kan skyte hunder som ikke følger båndtvang. Hundeeiere som ikke klarer ha hundnen sin i bånd burde få pålegg om å avlive dyret for egen regning. Dere tenker ikke på at deres"koselige løpetur" er ett veldig stort problem, respektløse jævler. Tenk på at dere faktisk har ett temmet rovdyr, og at verden er litt mer nyansert enn at fido liker å løpe uten bånd. Blir hunden din skutt når den ikke er i bånd er det din feil, enkelt og greit. Ditt ansvar, ditt problem, din samvittighet. Du drepte hunden din, deal with it. BRUK BÅND det er ikke så forbanna vanskelig.

    SvarSlett
  27. En schafer som allerede har strøket på 2 sauesertifiseringskurs har opplagt problemer med at den trigger inn i jaktmodus, og en hund i jaktmodus kan ikke lokkes med pølse.

    For de som ikke leser kilder (i dette tilfellet originalartilleken i lokalavisa) kan jeg nevne at Hunden rømte (for ikke første gang) fra innhegninga om morgenen. Eieren visste dette men dro likevel fra huset mot Trondheim, og var således svært utilgjengelig. Bonden prøvde å få tak i eierne både ved å kjøre å lete etter dem og på telefon, men klarte det ikke. Bonden prøvde deretter å fange hunden selv, uten hell.

    På dette tidspunkter var saueflokken på 1200 (ett tusen to hundre) dyr så stressa at lam hadde begynt å hoppe i vannet. For de som ikke vet det så er sauer i stand til å løpe på seg lungekollaps og dø ("sprenger seg selv") dersom de blir for stressa.

    En hund som har stresset opp en flokk på 1200 sauer til det nivået at lammene allerede har begynt å hoppe i vannet er til opplagt fare.

    Så kan man jo begynne å sette en søt schefer opp i verdi mot 1200 sauer, som også har rett på dyrevern.

    SvarSlett
  28. Jeeesus. Herregud så LATTERLIG mye sprøyt som står kommentert her!

    De forbanna sauene betyr NADA for den helsikkes blodtørstige bonden, han sender de bare til slakt uansett -det er min første tanke. Det om at sauebonden bryr seg så mye om sauene sine,... agh, krokodilletårer alt sammen! Han tenker bare på om han mister noen kroner her eller der. Mister han sauene sine, så får han jaggu meg dekket det av staten - har ingen av dere som har skrevet lenger opp her hørt om subsidier?

    Hadde dessuten denne svære skumle drapsmaskinen av en familiehund gått løs på sauene til denne bitte lille, livredde bonden, så hadde saken stilt seg ørlite annerledes - men det finnes fortsatt ingen unnskyldning i verden for å skyte et dyr som ikke gjør noe annet enn å tusle rundt og være en hund. Fordi om han eksisterer betyr ikke det han har tenkt å slakte alt han ser i mils omkrets... Til forskjell fra bonden selv. Varselskudd burde vært det eneste han hadde benyttet seg av her - om det i det hele tatt skulle blitt gjort noe som helst, da.

    Sauer tåler betraktelig mer enn det det skrives om her. Det er ikke sånn at en sau får hjerteinfarkt bare den ser en hund. Har noen hørt om border Collie? Vet noen hvordan man pleide forflytte sauer før? Det var vitterlig ikke med silkehansker... men med hunder. Og forbløffende nok overlevde sauene, selv om de altså ble jaget i flokk. Rart, det der.

    Spør du meg, burde bonden sendes et sted der de dyrker visse røtter. Mindre sauer, mindre bekymringer, kanskje han hadde blitt et bedre menneske..! Haha. Ok, den var stygg. Men fortsatt. :)

    Skjønne bilder av deg og vovven din - føler med deg, husker hvor ille det var å miste voffen min også. Hunder er familiemedlemmer, enkelt og greit... Så la oss alle ta godt vare på dyra våre, så idioter som han bonden her aldri, aldri - ALDRI! - får en unnskyldning til å skade dem!

    - NA

    SvarSlett
  29. (jeg vil bare få legge til - hundeeiere som ikke følger båndtvang, de som ikke har et ansvarlig hundehold, og de som lar sine uoppdragne små beist fare rundt og skremme og plage andre - de kan du få billig av meg. Er ikke -dem- jeg forsvarer. Men jeg forsvarer heller ikke at et dyr blir drept fordi det bor med uansvarlige mennesker... Two wrongs don't make one right, liksom!)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!