torsdag 23. september 2010

Motivasjon og bilkjøring

Noe av det første man lærer om når man studerer ledelse er virkningen av sanksjoner. Sanksjoner er en reaksjon på oppførsel, altså ros eller ris. Det hjelper ikke å bare kjefte, man må også fokusere på det positive folk gjør for å motivere de. Dette er noe man oppdager fort når man blir forelder også.
Hvorfor ikke bruke det mer når det kommer til lover og regler i samfunnet? Gi folk belønning når de gjør noe bra - kjører i passe fart med riktig avstand til bilen foran, blinker med blinklyset i rundkjøringer, respekterer høyreregelen osv. Jeg tenkte på dette i dag da jeg kjørte hjem fra barnehagen. Det er kanskje vanskelig å sette dette ut i virkeligheten, men det var en tanke som slo meg. Nå man har fartskontroll - hvorfor ikke bare stoppe et par biler som kjører riktig og gi dem en klapp på skulderen?
Jeg hadde trengt dette innimellom, for man irriterer seg alltid over disse bilistene som alltid ligger gnidd oppi rumpa på bilen din, aldri blinker og viser hvor de skal og kjører forbi på ulovlige steder, for det virker som at de aldri blir tatt! Da hadde det vært godt å få litt ros innimellom for at man faktisk prøver å overholde fartsgrensa og ikke lar andre pushe deg.
Som sagt - bare en tanke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!