lørdag 18. september 2010

Oda og The Ghost

Den søte venninnen min, Helene, ringte tidligere i dag, og som vanlig ble vi sittende med øret mot røret i over en time. Det er vel bare sånn det er når ingen av oss blir tom for ord. Tilslutt måtte vi bare skjerpe oss, si hadet og legge på, slik at hun fikk jobbet med oppgaven sin.
Halve telefonsamtalen vår handlet om jenta som Helene mener har fått for lite oppmerksomhet i media - Oda Moe. Bare det at jeg måtte lete på nettet etter navnet hennes sier sitt. Martine-saken, den savnede Madeleine og karene i Kongo (tilogmed de husker jeg navnet på, på tross av at selve navnene er ganske spesielle, Tjostolv og Joshua) er saker som ALLE har hørt om, men saken om den stakkars jenta som ble drept av nabogutten har av en eller annen grunn ikke prentet seg fast i hjernene våre. Dette synes Helene at er for dårlig, og hun endte tilslutt med å felle noen tårer når vi diskuterte dette. Snakk om å være sympatisk! Må innrømme at jeg også begynte å gråte da jeg leste artiklene om mordet og så videoen av den unge jenta som sang så pent. Jeg mener ikke å si at de andre sakene jeg nevnte ikke er viktig, men denne saken burde fått like mye oppmerksomhet av alle mediekanaler. Derfor tenkte jeg at jeg kunne prøve å sette litt fokus på denne tragiske historien, for familien og de pårørende sin skyld. Det er på VGnett jeg har funnet det meste av informasjonen.
Hør gjerne på denne mens du leser, den ble lagt ut av en av vennene hennes på facebook-gruppen som er til minne for Oda;


Oda Moe ble født i slutten av juli 1994. Bare årstallet gir meg gåsehud og tårer i øynene. Hun ble bare 15 år. Hun elsket å synge, og gjennom oppveksten spilte hun fotball og håndball, drev med friidrett og spilte i korps. Hun drømte om å gå på musikklinja på videregående og deretter utdanne seg til å bli Make-Up artist.
Hun ble invitert med på kino med en av sine beste venner. Hvordan kunne hun vite at det ville bli hennes siste kveld?

Drapsmannen ble født 16.mars 1991. Han var altså 18 år da han gjorde den grusomme handlingen. I venners øyne var han en glad, sjarmerende og morsom gutt. I august 2009 startet han i førstegangstjeneste i militæret. Det var der han begynte å planlegge drapet, tre uker før det skjedde. Han tenkte på ulike metoder å drepe et menneske og på hvordan man kunne flykte etterpå. Ofrene han forestilte seg var alltid jenter, men han hadde ikke bestemt seg for hvem han skulle drepe. Han hadde skrevet ned tankene sine i en notatbok med overskriften "The Ghostrider". På en ellers tom side sto det: Lørdag: drepe. Han hadde skrevet en liste over utstyret han trengte, både til drapet og til flukten, deriblant parykk, hvitt pudder, telt, tau og penger.
Han bestemte seg for at det var Oda han skulle ta livet av på vei hjem fra kaffebesøk hos besteforeldrene en søndag i november. Han mente hun ville være et "lett mål". Han var hjemme på permisjon fra militæret den helgen og sendte følgende tekstmelding til Oda: "Heia :) bli du me ut å skyt litt me luftgevær? Asså på kino (Fame) kl 18.45? Æ kjøre :)". Oda, som ante fred og ingen fare, ringte snart tilbake og takket ja til tilbudet, etter å ha spurt sine foreldre om lov. Hun skulle egentlig ha tilbrakt kvelden hjemme for å feire storebrorens bursdag sammen med resten av familien. I stedet vinket hun farvel til foreldrene for siste gang og satte seg i bilen til nabogutten.
De kjørte til skytebanen som avtalt, men etter å ha satt igang Oda med skytingen stelte han seg bak henne, kjempet imot sperrene sine og klarte tilslutt å gjøre det han hadde lengtet så lenge etter. Han slo henne i bakhodet og kvelte henne med et sykkeldekk. Oda gav seg ikke uten kamp, hun skrek navnet til gutten og kjempet imot i flere minutter før hun måtte gi tapt mot sin drapsmann. Han dro henne med bort fra veien og stappet grus og gress i munnen hennes. Hun døde tilslutt av kvelning. Før han forlot åstedet kledde han av henne, la mobiltelefonen på magen hennes og tok pengene hun hadde på seg. Senere fortalte han at det var fordi han hadde vært sulten.
Like etter drapet sendte drapsmannen en tekstmelding til en venninne, jenta som egentlig skulle ha vært med han på kino den kvelden. I meldingen sto det: "Hei! Denne meldingen er veldig viktig. Jeg kan ikke treffe deg, og i dag var det bra du ikke møtte meg for jeg er et dårlig menneske. Jeg burde ha fullført å ta mitt eget liv den gangen jeg prøvde. Jeg vil at du anmelder meg til politiet. Gjør det om noen timer for min og for andres skyld". Hun ventet ikke noen timer, men meldte ved hjelp av en venninne fra til politiet umiddelbart, da hun trodde det var fare for at han skulle ta livet av seg.
Etter å ha sendt meldingen legger han fra seg mobiltelefonen på en bussholdeplass for å unngå at den blir sporet til han. Gutten forventet å bli tatt av politiet, men ønsket å kjøre en tur til Oslo før han ble tatt. Han kom ikke så langt, for han kjørte feil og måtte snu. Da han ble stoppet av en patruljebil hadde han malt seg hvit i ansiktet og hendene hans var dekket av blod. Etter at han var blitt trygt plassert i politibilen spurte betjenten hvorfor han hadde blod på hendene. Hun trodde det var hans eget blod, at han hadde skadet seg selv. "Jeg har gjort noe dumt" var svaret han kom med. Han forteller, helt rolig og behersket, at han har drept Oda. Betjenten tenker "hvem er Oda?". "Jeg har drept Oda Moe, hun er nabojenta og er 15 år" sier drapsmannen som svar på betjentens tanker.
Mens dette foregikk satt foreldrene til Oda hjemme og tittet på klokken. Det begynte å bli sent, Oda skulle vært hjemme. Hun ble meldt savnet.
Da politiet fant Oda, der 18-åringen hadde fortalt at hun var, lå mobiltelefonen på magen hennes, med meldingen "Beklager. Hilsen "The Ghost"" på skjermen. Innen de rakk å ringe foreldrene med den tragiske beskjeden pep telefonen, og betjentene tittet bort på den. Da de så hva som sto på displayet begynte politibetjentene å gråte. "Mamma".

Foreldrene til Oda bor fortsatt på samme sted, med gardinene godt trukket for. De vurderer å flytte, for hadde de ikke hatt gardiner ville de nemlig sett rett inn i stua til drapsmannen. Det må være et vanskelig valg å ta. Skal man gi slipp på barndomshjemmet til datteren, med alle gode minner, for å slippe å bo i nærheten av hjemmet til gutten som rev henne vekk fra dem?
"Vi har to barn. En gutt som er 20, og en datter. Hun er 15 år og en engel." Uttalte de på et intervju med VG.
Foreldrene møtte drapsmannens foreldre dagen etter drapet for å dele tankene sine rundt saken. Det ble et sterkt møte. Hele bygda ble rystet av det som hadde hendt.

18-åringen ble i januar dømt for overlagt drap under særdeles skjerpende omstendigheter. Straffen ble 16 år og en erstatning på 370.000 kroner til offerets foreldre. Den tiltalte anket dommen, og hans advokat uttalte at han mente det var rart at guttens alder og hans sykdom, Asperger syndrom ikke ble lagt større vekt på under domsfellelsen. Anken ble avvist i august. Han fikk strafferabatt på fem år(!), fordi han tilsto, noe flere (inkludert foreldrene til Oda) har reagert kraftig på.
Hvorfor skal man få fem års rabatt for å tilstå?! Argumentene til domstolen er at tilståelsen sparte foreldrene for flere dager i tvil om hva som hadde skjedd med datteren, at det sparte ressurser som politiet ville brukt for å lete etter jenta og for at rettsaken kunne komme raskt igang. Men er dette virkelig grunn nok? Hvis jeg hadde vært foreldrene hennes ville jeg heller levd noen dager i tvil og hatt drapsmannen sperret inne i fem år lenger, men jeg skal ikke uttale meg på andres vegne og jeg kan tenke meg at det ville vært et helvete uten like å sitte med den tvilen. 
Drapsmannen er ung, det er stor fare for at han gjentar handlingen, han planla drapet ned i minste detalj tilogmed med et "morderalias"("The Ghost"), han var edru og i sin normale sinnstilstand da han begikk drapet. Hvordan kan det være trygt å slippe ut et slikt menneske av fengsel når han er rundt 40 år?! Hvor er livstidsdommene når man trenger dem? Han har nå fått 16 år i fengsel, 16 år på å planlegge sine neste drap. Forhåpentligvis så gjør han aldri noe lignende igjen, men det må være helt grusomt for foreldrene til Oda å sitte med denne vissheten om at han kommer til å slippe ut av fengsel en gang, og at straffen hans blir kortere bare fordi han tilsto må være helt grusomt. Det burde egentlig ryste alle og enhver. Nå mener jeg ikke å skremme dere, men man vet aldri hvem som vil være neste offer når man står ovenfor en slik kald, kalkulerende person!
Jeg sender varme tanker til familien og vennene til Oda, og til familien til drapsmannen som sikkert også må ha det helt grusomt etter denne hendelsen. De har ikke ønsket å uttale seg ovenfor mediene, noe som er fullt forståelig. Jeg håper de ikke sitter med skyldfølelse for det som har skjedd, for det er bare én person som er ansvarlig for dette. Man kan ikke styre sine barns handlinger, bare prøve å dytte dem i riktig retning for å så la dem ta sine egne valg og gå sine egne veier.

Vår kjære
Oda Moe
31-7-1994
1-11-2009

Når savnet kommer
med sorg og tvil
da er det godt å minnes
ditt gode smil

Stille suser trærne
rundt hjemmet du elsket
farvel nikker blomstene
du vernet så bra
takk kvitrer fuglene
du var så glad i
mildt hvisker vinden
sov nå i ro

Hvil i fred, Oda.

17 kommentarer:

  1. Trøkker vg. sånt som dette her altså ?? Redaktøren burde sparkes

    SvarSlett
  2. Det her individ er så mentalt syk, at det aldri må slippes ut blandt mennesker igjen. Men det blir det nok, om et par år. Så må folk ta saken i egen hånd, for og beskytte seg selv og sine.

    SvarSlett
  3. kvil i fred oda moe..

    SvarSlett
  4. Jeg er sjokkert over at noen tar seg frihet til å komme med " teorier " å synse vanvittige saker uansett tanker rundt en tragedie !
    ...
    Fatter ikke hva som feiler... kansje noe i hodet ?

    SvarSlett
  5. Stephan: Du er ikke helt klok i hodet! Hvordan kan du sitte å skrive noe sånt når du overhodet ikke har peiling? Kjente du noen av de involverte? Det virker iallefall ikke sånn. Du aner ikke hvor fælt det er å lese det du skriver og vite at det du skriver bare er tull. Skjerp deg, og tenk deg om flere ganger før du skriver usanne ting fra ditt syke hodet.

    SvarSlett
  6. Eirik hadde kjæreste på dette tidspunktet.. å det vet jeg ganske godt pga at jeg kjenner både ''kjæresten'' og bestekompisen til Eirik.. så det at han ville HA oda på den måten er ikke sant! Bestekompisen har vært å besøkt eirik i fengselet og eirik angrer virkelig på det han har gjort..MEN det får ikke meg til å endre min mening om det han har gjort.. fra nå av ser jeg på eirik som et månster.. og det er grusomt å tenke på at det en gang var min arbeidskolega og en jeg delte skole med...

    SvarSlett
  7. Det va sterkt å lese dette og jeg vet ikke om jeg er enig i alt han skriver, men man må jo spørre seg selv hvorfor seksuelt misbrukte han Oda? var det fordi:
    A:Han ikke ville HA henne på den måten? eller
    B:Han ville HA henne på den måten?

    Dere som skriver at dere kjenner Eirik godt, dere kjente han jo tydeligvis ikke godt nok da til å vite at han satt med tanker om å begå mord.
    Det er jo tydelig at Eirik har hatt mange mørke tanker han ikke har delt med noen,selv ikke sin egen familie.

    Han stephan gjør jo ikke noe annet enn å skrive sin teori om hva han tror.ja han kunne tonet det ned litt, men igjen så hadde bare det vært å strø sukker på det.

    Forfattere av bøker kommer med sine "teorier" hele tiden,dette er jo den ytrings friheten vi alle har.Det er opp til leseren å avgjøre om de tror på det som blir skrevet eller ikke.

    Mange ganger kan det å kjenne en person veldig godt også være et hinder fordi man greier liksom ikke å være helt nøytral,man blir litt blind og ser ikke hele sannheten.
    Slik som sannheten om Eirik,ingen som kjente han trodde noen gang han ville begå et mord!

    SvarSlett
  8. Fint at du forsvarer saken når noen kommer med sånne patetiske teorier, men det er heller ikke rett av deg å legge det frem på den måten, som om du kjenner både kjæresten og Eirik så godt. Det har jeg veldig vanskelig for å tro på. Nå er det heller ikke rett av deg å bruke ordet bestekompis, i den forstand at Eirik ikke hadde noen bestekompis.

    SvarSlett
  9. Jeg kjente Oda.. hun var alltid blid, talent i sang og handball!
    jeg fatter enda ikke at hun faktisk er borte, at jeg aldri får se henne mer..
    Oda betydde mye for så mnage, positiv jente.
    drakk ikke, røyket ikke.. hun var et rolig menneske alle og enhver kunne betro seg til.
    Oda hadde musikken som sin store lidenskap, å på den delen var hun fenomenal!
    Ingen fortjener å dø på den måten, uansett hvor mye galt de har gjort, eller hvior fæle de er!
    hvil i fred, vennen <3

    Oda hadde hele livet forran seg, men skjbnen ville ha det annerledes..
    tenk på foreldrene, og hva de må gjennomgå?
    jeg møtte forresten foreldrene på graven hennes en dag, der de blandt annet sa de fortsatt kunne se Oda gå ut døra på vei til kino, når de sitter å ser TV!

    høyt elsker, dypt savnet <'3
    Oda, jeg savner deg!
    hvil i fred og sov godt, you sing with the angels now <3

    SvarSlett
  10. Hva synes dere om at han har fått strafferabatt?
    Jeg vet ikke hva Stephan ville med innlegget sitt, men slik jeg tolket det var det bare hans teori. Jeg skjønner at det kan være vanskelig for dere som kjente de involverte å takle slike kommentarer, men jeg håper og tror han bare skrev det for å dele sine tanker, ikke for å støte noen. Kanskje du ønsker å kommentere det selv Stephan?
    Jeg synes det er utrolig trist, men koselig, å lese kommentarene fra dere som kjente Oda. Hun fremstår som et flott menneske, som jeg skulle ønske jeg hadde hatt sjansen til å møte.

    SvarSlett
  11. Det at han får strafferabatt er ikke noe vi kan gjøre noe med eller si noe på, det er sånn reglene er, fordi vi har den politikken vi har idag.

    Å si at vi som kjente Eirik ikke kjente han så godt likevel fordi vi ikke visste hva han tenkte, er bare teit å si. Alle mennesker har tanker vi ikke deler med andre, uansett hvor mørke de er..
    Å når Stephan kommer med teorier (som er lov) han tenker, så har vi lov til å kommentere at det blir feil. Spesielt når vi vet at teoriene hans umulig kan stemme.
    Eirik hadde aldri hatt seksuelle tanker om Oda, han så bare på henne som en helt grei venn, som kanskje var litt for interessert i han.
    Han hadde heller ingen kjæreste i gjerningsøyeblikket, som noen av dere som "kjente" han påstår, men han hadde noen følelser for ei jente, som aldri ble noe av.

    SvarSlett
  12. Jeg skulle gjerne kommet meg på stortinget og lynsjet noen politikere. Jeg selv går på Skaun Ungdom skole og kjente Oda Moe, og det at de lar Eirik få "Strafferabatt" fordi han er ung og har en sykisk lidelse er ingen grunn til å gi han mindre straff.

    SvarSlett
  13. Hei alle sammen.

    Det er han Stephan her, han som skrev Teori innlegget.
    Jeg ønsker først å si BEKLAGER til alle sammen som leste/leser teori innlegget mitt,
    det var og er ikke meningen å støte noen,tvert imot!.
    Jeg forstår veldig godt nå at dette virket veldig støtende på mange og igjen så vil jeg bare få si UNSKYLD til dere alle sammen.Jeg tenkte meg ikke godt nok om!, jeg håper dere kan tilgi meg?.

    Tanken jeg hadde når jeg skrev innlegget var kun å dele min teori (ikke noe bevist fakta) om hva jeg TROR kan ha skjedd med Oda.
    Jeg kjente desverre ikke Oda Moe og kjenner heller ikke Eirik eller noen andre som bor i bygda.
    Jeg har kun samlet fakta fra media og dannet meg et bilde om hva jeg tror kan ha skjedd, men hele teorien min var så dårlig gjennomtekt,fremlagt og skrevet at den kan bare slettes. den var helt idiotisk! og jeg fatter ikke helt hva jeg tenkte når jeg skrev den!,
    Jeg beklager igjen for at det ble så støtende på mange.
    Innlegget skrev jeg også veldig fort, det kan dere sikkert se på alle skrivefeilene mine.

    Teori innlegget som jeg skrev var dannet rundt et ET ENESTE STORT SPØRSMÅL som jeg fremdeles har?, et spørsmål som aldri har blitt besvart i verken TV eller aviser angående Oda's død.

    Jeg vil gjerne få be dere alle sammen om å dele deres TANKER her angående dette SPØRSMÅLET?,men før jeg stiller det til dere, så ønsker jeg at alle som ikke har lest (Aftenposten sine artikler datert 07.01.10) ang. Oda Moe, gjør det!.

    Her er lenkene:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3453391.ece
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3452948.ece


    SPØRSMÅLET ER: HVORFOR???, HVORFOR Seksuelt misbrukte Eirik, Oda Moe????????

    Tenk dere godt om!
    Jeg ønsker å høre hva dere tenker om dette.


    ps: Du Hanne,hei.. jeg ønsker at du sletter teori innlegget mitt er du snill.
    Det er nok best og jeg vet at ingen har noe i mot at du gjør det. Takk.

    SvarSlett
  14. Stephan - da er det slettet! Det var hyggelig av deg å skrive en unnskyldning til de som reagerte på innlegget :)

    SvarSlett
  15. Stephan !
    Kan jeg spørre hvor gammel du er å få svar ?
    Så vil jeg si at unnskyldningen var ok helt til du forklarer hvor dumt det var !
    Kansje det ville være bedre for deg å kontakte en spykolog/psykriater å lufte tankene hos ?
    For makan til frekkhet/dummhet har jeg ikke opplevd på lenge !
    Samlet " fakta " fra aviser/media som selv ikke har noe fakta ? Sier seg selv hvor lite du egentlig vet og hva du driver med !
    Har du respekt som du påstår du har , holder du deg for god til dette tullet ditt . Ønsker du fjase mer om å med dette syns jeg du bør holde det innenfor privaten !

    SvarSlett
  16. no har det sæ sånn at æ bor i børsa å æ kjent begge to.. Og en del av dæm tinga såm står i innlægge her stæmme md d som virkeli skjedd oppå travbanen! Men må si at du kunna formulert dæ mer, og ikke tatt konklusjona av ting du ikke e 100% sikker på! Æ bor rætt bak trær'n oppå travbanen og har gådd rundt der med hundan så mang gang, og det e helt uvirkelig at sånne ting skjer.. så nært! Oda va alltid ei gla å sprudlene jente, og musikk va hennes ''calling'', hu va flink i alt, å spællt i Viggja & børsa musikk-korps me'a,flenk der, flenk hær, flenk t å søng, flenk i sport, ja.. alt egentle og det va ikke en dag uten at hu kom smilene..

    Strafferabatt har ikke skulla eksistert! Det gjør ikke gjærningen noe ''bedre'' hvis dåkk skjønne mæ rætt no? Rett-systeme i norge e helt fatalt mene æ, du får jo mer straff når du spøtte på gata neddi USA f.eks..
    Årdne et rættle rettssystem i norge å, så vi slæpp å træff på sånne på gata og ane fær og ingen fare !!

    R.I.P Oda
    And now she's up there
    Sings like an angel
    But we can't hear those words
    I'm sure she's in a good place <3

    SvarSlett
  17. Hvil i fred, oda moe! savne dæ..

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!