søndag 10. oktober 2010

Hvorfor stoppet ingen og fikk mannen ut av veien?!

Jeg har nettopp lest at det har skjedd en dødsulykke like borti veien her.. Er det fælt av meg å tenke at jeg håper det ikke er noen jeg kjenner? Huff, dette gav meg frysninger og vondt i magen. Den veien kjører jeg flere ganger i uka. Det ble ringt inn flere meldinger til politiet om en mann som lå i veibanen, men før politiet rakk fram ble mannen påkjørt og døde av skadene. Var det ingen som stanset for å hjelpe mannen?
Sender mine varmeste tanker til familien og de andre pårørende!

Sist gang jeg skrev om en dødsulykke var det en lastebil som hadde kommet over midtrabatten og landet oppå en annen bil. Siden det var i Oslo var det heller ikke utenkelig at det var noen jeg kjente. En ukes tid etter jeg hadde skrevet innlegget fant jeg ut at det var en i min tidligere parallelklasse som hadde mistet faren sin i den ulykken. Jeg tenker mye på han og resten av familien, selvom vi ikke kjenner hverandre så godt.
Poenget mitt var at for noen dager siden skjedde noe lignende igjen, denne gangen var det et vogntog som veltet over en personbil, og en dame som omkom. Jeg kan ikke forestille meg den smerten man må føle når noe slikt skjer med dine nærmeste.
Skjer dette oftere nå enn før?

20 kommentarer:

  1. helt forferdelig!! :(

    blir så redd når jeg hører om sånne ting. det kan skje så utrolig fort! :(

    SvarSlett
  2. Jeg blir så sinnsykt provosert når jeg leser i avisene at mange ringte for å melde fra men at ingen stoppet.

    Dette blir noe de må leve med resten av livet.. vissheten om at kanskje de kunne reddet mannen om de hadde valgt å bruke 2 minutter av sin dyrebare tid på å bremse ned, få signalisert bakover til andre biler og dratt vedkommende ut av veien.

    SvarSlett
  3. Helt enig. Man må da kunne sette på varselblink, sette på seg refleksvesten å få mannen ut av veien når man kommer kjørende og ser en mann ligger på en uopplyst vei. Da er det ikke bare å svinge utenom og kjøre videre - evt. varsle politiet. Da må enhver skjønne at det kan bli for sent - og det ble det da også i dette tilfelle. Mulig de var redde for at dette ikke var reelt og at de kunne bli ranet, men uansett ville det vært mulig å sperre av på en slik måte med sin egen bil at andre ikke kunne kjøre på ham og så sitte i bilen å vente til politiet ankom. De som bare kjørte forbi uten å stoppe, bør kjenne en vond smak i munnen etter dette!!!

    SvarSlett
  4. Jeg sa det akkurat til samboeren min,hvorfor i all verden var det ingen som stoppet og satt på nødlysene for å hjelpe den stakkars mannen,er vi virkelig blitt så redde for å hjelpe andre mennesker.Skremmende.Hilsen Anita.

    SvarSlett
  5. Typisk Norge dette, kaldeste landet i verden når det gjelder medmenneskelighet.
    Helt forferdelig tragisk, jeg skjemmes!!

    SMK

    SvarSlett
  6. Helt sykt - fatter ikke hva det har blitt av mange her i Norge - Jeg hadde helt klart stoppet så fort jeg hadde kinnet - satte på nødblinkene - og kommet meg over for først trekke ham ut av veien - og deretter ringt 113....

    er det ikke straffbart å ikke hjelpe ? - kan evt. de som ikke stoppet staffes ?

    SvarSlett
  7. Faktum er at vi som frekventerer denne strekningen holder ikke spesiell høy fart, det er dog en strekning som byr på en grei nok forbikjøring. Det er veldig tragisk at dette skjer, og en kan tenke hvordan det er å være den sjåføren eller sjåførene som har truffet eller alle de som har kjørt forbi med en unnamanøver, hva tenker disse sjåførene nå! Hvorfor stoppet jeg ikke? Var det virkelig et menneske som lå der? Hvorfor snudde jeg ikke å kjørte tilbake, som en dobbelsjekk.... faktum er at på denne strekningen så kjører vi rundt 20 - 27 meter i sekundet, det er en strekning som er relativt oversiktlig, men vi vet også at det kan være kryssende fotgjengere som går over veien mot Holstadvannet, og denne krysningen kan gjerne foregå akkurat i denne kurven rett ved Holstad vannet... men det er jo mere vanlig på dagen og tidlig på etter middagen, ikke så sent. Problemet er uansett at vi som sjåfør kanskje ser noe uvanlig ca 30 - 40 meter foran oss, ca 1 sek. vi skal deretter bruke et sekund på å tenke oppbremsing, i samme sekund har vi konstatert muligens at det er ingen motgående kjøretøy, vi svinger automatisk rundt hindringen, gjør en aldri så liten resume hva dette var for noe. Vi bruker kanskje 10 til 15 sekunder på å gjøre en vurdering og alt dette mens vi lar bilen fortsette... 100 meter 400 meter ... 1 kilometer... næh, det var muligens et dyr eller rett og slett noen som har slengt fra seg ett eller annet... etter 20 sekunder så avtar tanken på "worst case" og etterhvert tenker vi ikke noe mere på det. Og vi fortsetter på vår ferd..., vi angrer alltid på noe vi kunne gjort annerledes.
    Dette er bare trist for oss alle sammen.

    SvarSlett
  8. Fyren lå ikke i veibanen når jeg passerte,men stod og haiket,mens sykkelen lå veltet midt i kjørebanen.Selvfølgelig lett å være etterpåklok!!!
    mine tanker går i tillegg til vedkommende som satt bak rattet

    SvarSlett
  9. Kanskje fordi han var en ruset, aggresiv og ubehagelig kriminell på stjålet sykkel.

    SvarSlett
  10. Man burde da sjekke nummerene til de som har ringt inn,og straffeforfølge dem,de har unlatt og hjelpe en person i nød,det er straffbart!!De burde jo også bli fratatt førerkortet,siden de viser grov uaktsomhet i trafikken,og ikke stopper når de ser en person som ligger"i veibanen"!Det virker da som politiet også gir faen,om de ikke følger opp dette,men når det gjelder dem,forundrer ingenting meg lenger!!

    SvarSlett
  11. østlandet i et nøtteskall det...

    SvarSlett
  12. Iflg veitrafikkloven har man som sjåfør, PLIKT til å stoppe og hjelpe! Blir så provosert av det samfunnet vi lever i nå, egoistisk og selvsentrert er nordmenn blitt.

    Hilsen nordlenning

    SvarSlett
  13. Så nyheten på TV på jobb ikveld, og det ga meg frysninger nedover ryggen. Tenk - politiet hadde fått flere telefoner om tilfellet - UTEN AT NOEN HADDE STANSET FOR Å HJELPE/SKJERME - er dette dagens trafikkanter? Håper politiet har logget hvem som ringte - det er faktisk straffbart å unnlate å hjelpe i en sånn situasjon.

    SvarSlett
  14. Dette opprører meg virkelig! Til de grader at det holder meg våken langt ut i natten. At man svinger forbi og så ringer politiet.......
    går det an??? Vi påberoper oss i Norge å være et sivilisert samfunn - denne saken må da være grunnlag for et debattprogram på TV. Er vi nordmenn virkelig blitt så følelsesløse og kyniske som dette kan tyde på?

    SvarSlett
  15. Det er slik det dessverre har blitt i vårt kalde og kyniske samfunn!

    Men det er straffbart å ikke stoppe for å hjelpe denne mannen. De som bare kjørte forbi har ingenting å gjøre på veien!

    Vegtrafikkloven § 33.

    "Tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv". "Retten til å føre førerkortpliktig motorvogn skal fratas for alltid dersom rettighetshaveren ved bruk av motorvogn har voldt eller medvirket til trafikkuhell og blir ilagt straff for å ha unnlatt å yte hjelp til noen som kom til skade ved uhellet, jf. § 12."

    SvarSlett
  16. Har du prøvd å haike i norge så forstår du litt lettere. Få nordmenn som er interesert i å hjelpe til.

    SvarSlett
  17. "Måtte svinge unna for ikke å kjøre på mannen", dette er ikke til å tro.
    Måtte lese to ganger før jeg trodde det jeg leste. Man svinger vel ikke unna, for så å kjøre videre når det ligger mennesker i veibanen. Det er ikke noe spill vi snakker om, men en mann som flere biler har svingt utenom, for så å fortsette ferden videre. UHØRT!!

    SvarSlett
  18. Da var du ikke alene om det,jeg sa akkurat det samme til min sambo.
    Rart at de fleste her vet hva som var nødvendig og gjøre,men de som var på stedet handlet stikk i strid med med hva som blir skrevet her.
    Jeg vet jeg handler anderledes i en slik situasjon,har prøvd ut mange ganger i lingnende saker.
    Kunne det for vi var altid først på stedet+mye på veien.
    Jeg tror de fleste som skriver de ville ha stoppet,ville ha fixet dette uten fatalt utfall.
    Ikke skriv:Man kan ikke uttale seg hvis ikke man var der.
    Dette går på noe som ligger latent hos alle,hvis ikke man da aktivt har valgt det bort.

    SvarSlett
  19. Okey, denne mannen som blir sagt at lå i veibanen, gjorde stikk det motsatte. Sykkelen, som var en bysykkel fra oslo by, lå midt i veibanen. Denne var da mest sannsynlig stjålet. Mannen var TYDELIG sterkt påvirket av dop, og var avgjort ute på en ganske høy trip. Når det hopper en gal mann rundt i kjørebanen, så er det klart ingen stopper. Jeg hadde aldri turt det! Han kunnelikesågjerne stjålet bilen din og kjørt avgårde i ruset tilstad, og skapt flere farlige situasjoner. Jeg syntes bilistene som kjørte forbi denne mannen, gjorde rett i å ringe politiet, og ingen skal straffes for å ikke ha hjulpet til. Han har sin egen sjebne fortjent, da han løper rundt i veibanen på en uopplyst vei uten refleks! Sender mine tanker til sjåføren.

    SvarSlett
  20. Mannen ble først oppservert ved Tusenfryd tidligere på kvelden, og det ble da også ringt politiet. Mørke klær hadde han og ingen refleks. Veldig farlig å ferdes rundt på traffikerte veier i mørket uten refleks. Politiet gjorde ingenting da! Senere ble samme mann opservert på strekning der ulykken skjedde, haikende ved veikanten, med sykkelen slengt midt i veibanen. Da ble politiet ringt igjen. I den tiden politiet var på vei dit, ble beklagvis mannen påkjørt og døde. Så ikke legg skylden på de som har kjørt forbi en haikende mann...som ble observert passe ruset og ustabil. Jeg vet at jeg aldri hadde turt å stoppe..hva kunne ha skjedd. Når man har ringt politiet, og de allerede visste om saken fra tidligere og sier de er på vei...syns jeg bilitstene som kjørte forbi mannen har gjordt det de kan. Mine tanker går til den stakkeren som kjørte på mannen. Man må selv ta ansvar når man går langs en trafikkert vei midt i mørke uten refleks!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!