tirsdag 9. november 2010

Bruk refleks!

Jeg har skrevet et innlegg om trafikksikkerhet tidligere, jeg vil bare igjen påpeke hvor viktig det er å bruke refleks. På vei hjem fra barnehagen i går, i halv fem tiden, møtte jeg på en syklist og to fotgjengere. Hadde de gått over veien ville jeg aldri i verden sett de før det var for sent. De gikk med nøytralt fargede klær og uten refleks, og nå som det blir mørkt allerede på ettermiddagen er det helt uforsvarlig i mine øyne. Nå når det nærmer seg vinteren blir det plutselig mørkt, så jeg anbefaler å ha refleks festet på klærne, eller i for eksempel en lomme, slik at den er lett tilgjengelig. Det anbefales visst også ha ha refleksen i knehøyde, slik at det best mulig reflekterer billyktene.



En bilist som kjører med nærlys i 50 km/t har bare 2 sekunder på å oppdage en fotgjenger uten refleks, hvis fotgjengeren hadde hatt refleks ville sjåføren hatt 10 sekunder til rådighet. 


Bruk refleks!

3 kommentarer:

  1. Takk da vet jeg det :) Lappen til neste år vettu ;) Super blogg du har !<3

    SvarSlett
  2. Den siste videoen var utrolig morsom etter min mening (: Jeg er nok en av de som ikke bruker refleks og jeg setter så og si min lit på at jeg ser lysene fra bilen. De gangene jeg nesten har blitt påkjørt så har dette vært i dagslys. Når det er mørkt så vil ikke trafikkbildet være så overfylt og da blir det mye lettere å lese. Selv om det sikkert er nyttig med refleks så er bruksområdet veldig snevert for de fleste, da produktet fungerer som en falsk forsikring for den enkelte som ønsker å ta i bruk noe slikt. Hvis du ikke er i stand til å lese trafikkbildet så har du ikke noe å gjøre ute på veiene i det hele tatt - og i alle fall ikke alene og uten hjelp.

    Hyggelig hilsen
    Kurt Nilsen

    SvarSlett
  3. Takk for det :)
    Til deg Kurt - selvfølgelig må man være i stand til å lese et trafikkbildet i mørket også, men er det mørkt ute og du har på deg svarte/brune klær er det ikke så lett å skille deg fra omgivelsene før man er like i nærheten. Og da kan det være for sent! Men jeg ser ditt synspunkt også, man skal ikke være uforsiktig selvom man bruker refleks.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!