lørdag 12. mars 2011

Hverdagsrutiner

Jeg våkner på morgenen av en liten gutts såre gråt. Kaver meg ut av senga, eller mumler til Martin at han må hente Magnus. Noen ganger er ikke Martin der og jeg leter febrilsk rundt i sengen etter han før jeg innser at han har dratt på jobb. Magnus blir båret inn i sengen vår, som regel illsint for at vi ikke reagerte på et halvt millisekund, men roer seg når han får mat eller får komme seg inntil en av oss. Han er i ro i maks ett minutt og så setter han fart. Da er det ingen vei tilbake, han krabber, reiser seg, hopper, lugger, slår og sikler seg rundt i senga helt til vi gir opp å få litt ekstra hvile eller til Milla kommer inn. Da er det hun som shower, og Magnus beundrer i noen minutter før han er i gang igjen. Milla "hopper trampoline", sutrer om mat og prøver å få oss ut av senga ved å ta av oss dyner og dra oss i armene. (Derfor setter jeg stor pris på de få dagene jeg kan våkne av vekkeklokken i stedet, kan stå opp, gjøre klar frokosten, matpakka og kanskje noen klær til barna før de står opp selv.)
Vi blir enige om én av oss skal stå opp eller om begge skal gjøre det sammen, og begynner med morgenstellet. Milla står stort sett og tripper/sutrer helt til hun har fått litt mat innabords, så etter bleieskift er det smøring av brødskiver/laging av grøt/yougurt med müsli eller frokostblanding. Vi er ikke en helt A4 familie, så vi inntar frokosten litt puljevis foreløpig - Milla sitter i barnestolen sin eller står ved sofabordet (alt ettersom hva hun spiser og hva hun har lyst til), Magnus får mat (enten før eller etter oss) i vippestolen/barnestolen og vi spiser når vi føler for det. Når jeg går tilbake i jobb igjen kommer nok familiefrokost rundt bordet på plass, for det er slik vi vil ha det etterhvert. I helgene er vi flinkere til dette, gjerne med litt egg og bacon og/eller nystekte rundstykker.

Etter frokosten er inntatt er det på tide med påkledning for alle mann, og vi tar det i den rekkefølgen som passer oss best der og da. Milla får med seg matpakke (som oftest brødskive med leverpostei/prim/fisk) og drar avgårde i barnehagen. Hvem som kjører/følger henne avgjør vi utifra formen min og jobbsituasjonen til Martin. Hun er stort sett enkel å levere, selvom hun enkelte ganger gjemmer seg bak døren og leker sjenert.
Hva som skjer etter levering kommer helt an på dagsplanen og formen min, enten tilbringes et par timer på sofaen, ellers forter jeg meg fra barnehagen til legetime/varelevering/barselgruppe etc. Magnus er stort sett blid og fornøyd uansett hva vi finner på, så lenge han får beveget seg litt (masse) og får oppmerksomhet innimellom (det meste av tiden). Det enkleste er stor sett å være hjemme med han, der han kan boltre seg fritt og alt er tilpasset hans aktivitetsnivå, men vi farter en del rundt likevel. Magnus spiser flere måltider hver dag; stort sett brød til frokost med vann som drikke, grøt til lunsj, morsmelkerstatning på flaske, frukt, middagsmat/glass og et grøtmåltid til på kvelden, samt litt velling når han våkner på kvelden. Jeg ammer litt, men ikke mye (mest på natten og en/to ganger på dagtid). Litt husarbeid må stort sett til i løpet av dagen, men det er altså ingen klare rutiner før Milla hentes i barnehagen igjen.
Kvelden/ettermiddagen koser vi oss for det meste hjemme, og vi tar alt i vårt eget tempo. (Dagene jeg skal ut på homeparties må jeg stort sett forberede meg til dette det meste av ettermiddagen, og drar gjerne avgårde før barna legger seg. Det er litt trist, men også godt å komme seg litt ut av huset.).Vi prøver å få samlet alle rundt middagsbordet, men det hender ofte at vi sitter i sofaen ved dette måltidet også.
Etter et par timer med litt pusling, perling og tv-titting begynner vi å forberede Milla på at det ikke er så lenge til hun skal legge seg. Vi steller og legger Magnus og starter med tannpuss, bleieskifting og resterende nattstell for Milla. Noen dager sitter jeg sammen med Milla i sengen hennes og leser noen bøker for henne, andre dager synger vi litt og noen dager er hun så trøtt at hun ikke bryr seg om hva jeg gjør. Vi gir henne valget mellom å ha på lyset over sengen sin eller ha døren åpen, og sier god natt. Etter dette drar Martin ofte på trening og jeg synker ned i sofaen.
Hvis vi begge er hjemme på kveldstid er vi veldig glad i å se på film eller en av seriene vi følger med på; Mad Men, Dexter, Breaking Bad, Entourage etc. Vi koser oss med alenetid, eller eventuelt besøk av venner. Det er ikke sjeldent noen okkuperer kjellerstua en natt eller to, og det trives vi godt med. Når man er en familie, og/eller har barn, blir det fort til at man sitter hjemme på kveldstid, og da er det veldig hyggelig at vennene våre har lyst å komme til oss.

Dette er skrevet etter ønske fra en som kommenterte innlegget som handlet om å gi meg en overskrift å jobbe ut i fra. Kom gjerne med idéer til neste innlegg du og! Jeg har fått masse inspirasjon til å skrive på grunn av kommentarene deres, og flere innlegg er underveis :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!