fredag 8. april 2011

Hyttetur

Denne helgen tar Silje og jeg oss en tur på hytta til foreldrene mine, som ligger på Kråkerøy. Bare oss to. Silje er trebarnsmamma, så vi har til sammen fem(!) barn, men på denne turen har vi ikke med oss noen. Vi har null planer unntatt å slappe av, sove og spise. På pakkelisten (som egentlig ikke er skrevet ned en gang) står kun joggebukse og hettegenser, noen gode filmer og masse deilig mat!
Jeg gleder meg til å komme meg litt vekk. Fra alle forventninger og alt ansvaret man selvfølgelig har som mamma. Misforstå meg rett - hadde jeg vært i form hadde jeg elsket dette ansvaret, men alle har godt av litt tid for seg selv, for å kunne være den forelderen man ønsker for barna sine.
Jeg har tenkt på at alenemødre egentlig har det ganske greit på akkurat det området. De har en kveld hver uke og annenhver helg helt for seg selv, til å gjøre akkurat det de kunne tenke seg der og da. Dette gjelder selvfølgelig bare de som har en eks som stiller opp for barna sine! Jeg er fullstendig klar over at disse mødrene også fort blir helt isolert alle andre kvelder i uka, fordi de rett og slett ikke kan dra noe sted når barna ligger og sover. Men den tiden de har for seg selv tror jeg mange av oss andre mødre misunner de litt, selvom vi kanskje ikke tør å si det høyt.
Man glemmer liksom bort muligheten til å dra ut på kveldene eller i helgene alene når man uansett har selskap av samboer/ektefelle hjemme. Jeg trives godt sånn, fordi jeg aldri har hatt noe behov for å feste eller dra rundt overalt. Men akkurat den tiden man får til seg selv, til å virkelig kunne slappe av, den kunne jeg tenke meg å oppleve litt oftere. Derfor har vi altså planlagt denne turen. Det er flere uker siden vi bestemte oss for en dato, og ting er nødt til å planlegges en del på forhånd i vår livssituasjon.
Det blir rart også, å bare ha seg selv å tenke på. Jeg er jo så vant til å alltid ha barna med meg. Nesten så man blir litt skremt av tanken, men det skal bli godt. Jeg må bare prøve å legge fra meg alt av bekymringer her hjemme, og bare fokusere på å slappe av... Hvile... Sove... Ok, jeg er klar!

2 kommentarer:

  1. Var det ikke fint at jeg 'fant' denne hytta til dere en gang i tida...? Snart på tide at jeg tar meg en tur også! Altfor treig!
    Helt enig i at alenemortilværelse er avhengig av eks som stiller opp (noe jeg ikke hadde, to barn og det ene nyfødt! 24-timers økter måned etter måned...) Men man blir sterk av å måtte klare seg helt alene. Håper dere får masse energi! Kos dere! God tanteklem

    SvarSlett
  2. Takk!
    Jeg visste ikke at det var du som hadde oppdaget den jeg! Hvordan fant du den? Ja, jeg synes du må ta deg en tur :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!