torsdag 7. april 2011

Et naivt forslag

Det er sjeldent jeg orker å bry meg om politikk, men jeg skummet nettopp gjennom VG-overskriftene, og kom over en artikkel som beskrev regjeringens forslag om å øke prisene og samtidig gjøre det vanskeligere for bilister å ferdes inn og ut av byene. Jeg må bare dele mine tanker med dere om hvordan dette kunne blitt løst. Greit nok at det kan være et litt naivt forslag, men er det mer naivt enn å tro at øking av priser løser problemet?

Hva med å sette ned prisene på kollektiv transport og samtidig gjøre slik at det faktisk er mulighet til å benytte seg av tilbudet? Dette kan de enkelt gjøre ved å sette opp flere ruter og sende ut flere busser/tog hver time i stedet for å sette opp prisene for å kjøre bil.
Hvem har lært regjeringen om motivering? Ros fungerer bedre enn ris. Altså gi noe, så kanskje du får noe. Ikke bare ta noe.
På en strekning jeg bodde tidligere hadde de et prøveprosjekt om å sette ned prisen på bussruten inn til Oslo, og det økte antallet passasjerer med flere prosent, men de var ikke fornøyde med resultatet. Dermed satt de opp prisene igjen. Problemet var at de ikke reklamerte for dette noe sted, så ingen andre enn de som tok bussen visste at det faktisk var billigere! You've got to spend some to gain some!

Jeg liker å ta buss jeg, men når det tar mer enn fire ganger så lang tid med buss enn med bil for å komme seg fra ett sted til et annet, og man i tillegg må bytte buss flere ganger i løpet av strekningen sier det seg selv hva man velger. Skaff meg et bedre tilbud, så vil jeg benytte det :)

2 kommentarer:

  1. Derfor Burde alle ta Motorsykkel sertifikatet! Det går fortere og det er MYE billigere! og man slipper og betale hver gang man skal gjennom bommen! ja det er ikke like komfortabelt! men en god del billigere i løpet av tiden som går :)
    Hilsen David Olsen

    SvarSlett
  2. Rock and roll!

    Enig med Hegnar. Få opp prisene så veien og plassene i byen, slik at de blir åpne for folk med penger! Eller......

    Hilsen

    Jan Thomas

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!