mandag 11. april 2011

Somling og avkobling

Denne helgen har jeg tilbrakt sammen med en relativt ny, men definitivt veldig god venninne. Vi satte oss i bilen (til mamma, som vi var så heldige å få låne for helgen) rundt klokken 14.50, men av en eller annen grunn var vi ikke på hytta før nærmere halv syv. Turen hjemmefra til Kråkerøy pleier vanligvis ikke å ta mer enn én time, og gåturen tar stort sett rundt et kvarters tid. Det kalles somling, og er noe vi ikke kan unne oss så ofte.
På veien ned stakk vi innom en av mine gode kunder i Moss for å levere noen varer og dro deretter for å spise litt lunsj og handle mat på Mosseporten. To ubeslutsomme og lite kresne jenter gjorde at det var vanskelig å bestemme seg for typen grønnsaker, mat, chips og godteri vi skulle velge oss. Ordene "samme for meg", "jeg liker alt" og "det spiller ingen rolle for meg" ble brukt en del i løpet av helgen, ikke på grunn av beskjedenhet, men rett og slett fordi vi begge er ganske likegyldige til hva vi stapper i trynet, og om det ligger i en skål, på et fat eller i en pose.
Når vi kom fram var vi helt tiltaksløse. "Hva skal vi gjøre nå? Hmm.. Slappe av? Ehm... Går det an da? Hvordan gjør man det?". Det tok ikke lang tid før vi hadde lært oss det, og selvom skravla gikk kontinuerlig hvert minutt av hele helgen tror jeg vi begge følte at vi fikk hvilt oss. Det trengtes!
Fredagskvelden kan du lese mer om i innlegget under. Vi bestemte oss for å gå i seng rundt halv elleve tiden, fordi vi begge så for oss at vi kom til å våkne tidlig dagen etter av gammel vane. Jeg lå og vred meg i flere timer, med tankene og kroppen i fullstendig kaos, og det ble ikke få tårer den natta. Til slutt sovnet jeg vel i to tiden, men jeg var våken flere ganger i løpet av natta og våknet som vi antok rundt klokken syv. Jeg ble sint for at jeg var våken så tidlig, så etter en times tid med hodet under dyna klarte jeg å overtale kroppen til å gi slipp. Det føltes godt å se på klokka igjen neste gang - 11.10.
Søvnen ble feiret med en enkelt servert frokost på terrassen. Det var det første måltidet til noen av oss utendørs i år og vet dere hva det betyr? Det er VÅR! Jeg lover at denne gangen skal det ikke snø i morgen, som det har gjort de siste to/tre gangene jeg har skrevet denne setningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!