mandag 9. mai 2011

En litt annerledes morgen

I dag bestemte jeg meg brått for at morgenen skulle bli litt annerledes enn vanlig, da jeg våknet av meg selv i stedet for barnegråt for en gangs skyld. Begge barna har vært våkne på skift i hele natt, så da var det godt at jeg skulle få litt tid for meg selv før de våknet, men man vet aldri hvor lenge det varer, så det gjelder å smi mens jernet er varmt.
Jeg fortet meg å få på meg klær, noen som lå bakerst i skapet og jeg ikke har brukt på sikkert ett år. Sminke ble påført, håret ble fikset i sin vante kjedelige frisyre og jeg var klar. Jeg gikk inn på kjøkkenet og skulle til å gjøre klar noen brødskiver til barna da jeg plutselig fikk øye på eggene. Jeg kastet et blikk bort på klokken og fant ut at dette skulle jeg ta meg tid til. Løk, paprika, pølse og champignon ble kastet i stekepanna, etterfulgt av egg blandet med melk, salt, pepper og gressløk. Plutselig hadde vi eggerøre-omelett til frokost, og jeg fikk dekket på til oss alle rundt spisebordet. Milla våknet opp en gang i løpet av matlagingen, og spurte om hun kunne få lov til å male. "Hvorfor ikke?" tenkte jeg, og hun var underholdt til maten var servert. Like etter våknet Magnus og ble også plassert ved spisebordet, og for en gangs skyld spiste vi frokost sammen alle tre (vi manglet selvfølgelig pappa, men når han drar på jobb før klokken syv er det like greit at vi andre tar frokosten etter han har dratt).
Magnus ble matet av både Milla og meg, men plutselig var Milla lei, og ville gå fra bordet. Hun sa hun skulle bæsje på potte, og jeg sa at siden jeg var opptatt med å mate Magnus fikk hun ordne det på egenhånd og si fra når hun var klar. Hun ruslet inn på badet og jeg glemte bort hele greia. Etter en liten stund kom hun tilbake med en ren bleie i hånden som hun ba meg om å hjelpe henne med å ta på seg. Jeg tenkte ikke videre over det, og senere på dagen la jeg plutselig merke til at det luktet surt inne på badet. Jeg tittet under benken, og så at potten som sto der var fyllt med tiss. Den søte lille jenta mi hadde nok prøvd å rydde opp etter seg selv.
Mens vi satt og spiste kastet jeg et blikk ut vinduet og innså at det var utrolig fint vær ute, og at det ville være mye koseligere å gå tur til barnehagen enn å kjøre, så Milla fikk ta avgjørelsen, og det var ikke et vanskelig valg. Uten mye om og men kom vi oss ut døra, og begge barna koste seg på veien.
Når vi kom fram ville plutselig ikke Milla gi slipp på mamma, og uansett hvordan jeg vred og vendte på det ville hun ikke at jeg skulle dra. Til slutt måtte jeg bare gå fra henne, selvom det alltid er like vondt å se henne stå og hylgråte og strekke armene ut etter meg. Vanligvis går dette over så snart jeg er ute av synsvidde, men i dag kunne jeg høre at hun fortsatte mens jeg beveget meg vekk derfra, og jeg så at hun løp så langt hun kunne etter meg på innsiden av gjerdet. Heldigvis har vi verdens søteste barnehagetante, og hun ringte meg litt senere for å si fra at det hadde gitt seg etter en ti-femten minutters tid, og at Milla hadde det bra.

Alt i alt er jeg ganske fornøyd med alt jeg klarte å få til i dag morges :) 
Håper jeg klarer å fortsette sånn i noen dager!
Hvordan har din morgen vært?

1 kommentar:

  1. Det høres ut som en god morgen, Hanne! Barna trodde kanskje det var søndagsmorgen...? ;) Jeg har henta de to smågullene i barnehagen i dag, middag her da mamma'n kom hjem og så full fart opp bakken til siste innspurt med litt barne-tv til kveldsmaten :D - og så kan bestemora rusle hjem igjen til seg selv... ;) Tanteklem!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!