torsdag 19. mai 2011

Siste sjanse (?)

Legen er ferdig med sin utredning og har henvist meg til en ME-spesialist. Han anbefalte meg å ta kontakt med Paul Kavli. Etter litt søking på internett fant jeg ut at denne mannen selv har ME, og på den måten er han jo en veldig bra person å oppsøke for å finne ut om det er dette jeg sliter med om dagen.
Etter en telefonsamtale med kontoret hans fant jeg ut at det ikke skulle bli enkelt denne gangen heller, fordi Paul selv var sykemeldt, og derfor ikke hadde mulighet til å avtale time før tidligst i juli (kanskje ikke før i september i følge personen jeg snakket med). Så nå sitter jeg her igjen og kjemper mot tårene fordi jeg føler dette aldri får noen ende. Selvfølgelig har jeg ikke lyst på en diagnose som ME (kronisk utmattelsessyndrom), men jeg har et stort behov for å få et svar. Et svar som kan gi meg en viss anelse om hva jeg har i vente den nærmeste framtid.
Det er tøft om dagen, råtøft. Alle dagene må jeg kjempe for å komme meg gjennom, både fysisk og psykisk. Kroppen stritter imot, og da tar det ikke lang tid før humøret og motivasjonen også er på bunn. Denne og forrige uke har hodepinen vært det verste, lignende det jeg slet med i oktober. Men alt er jo sjekket, så da er det jo ikke noe annet å gjøre enn å vente. Sitte og ha det vondt, men ikke kunne gjøre noen verdens ting med det. De vanlige rådene man hører når man er dårlig - "Drikk masse", "Spis riktig", "Beveg deg nok", "Få frisk luft" - er testet og hjelper ikke, og noen av tingene man til vanlig blir bedre av blir jeg rett og slett dårlig av (for eksempel trening).
Så hva skal jeg gjøre da? Sitte i sofaen min og råtne?
Nei, jeg nekter! Det er ikke det livet jeg skal ha. Men hvem vet? Kanskje jeg gjøre det en stund, sånn at kanskje, kanskje jeg en gang kan bli det mennesket jeg én gang var.
Noen som har en annen ME-spesialist å anbefale?

3 kommentarer:

  1. Har du kontaktet Lillestrøm helseklinikk? De spesialiserer seg på kroniske sykdommer, bla ME.

    Lykke til Hanne, jeg håper med hele mitt hjerte at det snur til det positive snart!

    SvarSlett
  2. sv: Åh,for en koselig kommentar! Glad i deg også! Og savner deg! :)

    Håper du finner ut av det snart. Kan bare forestille meg at det tærer på å vente på svar - og det ser jeg jo også på deg. Hva med ME-klinikken på Ullevål? Mener de har en ME-klinikk...

    Klem

    SvarSlett
  3. Tittet litt på bloggen din jeg, og syns det er leit at ei så blid å hyggelig jente som deg skal ha det sånn!! Men, jeg håper virkelig du kan få noen svar snart. Slitsomt å gå sånn og ikke vite, bedre å ha noe konkret å forholde seg til! Jeg ønsker deg lykke til med deg, og håper det kommer svar snart!

    Camilla

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!