mandag 23. mai 2011

Tøff jeg? Nei.

Mange som har kommentert innleggene mine, enten ved å sende meg en melding eller ved å legge igjen en kommentar, har bemerket at jeg er tøff. Selv om jeg synes dette er hyggelig sagt har jeg flere ganger benektet dette, fordi jeg mener at det blir et feil ord å beskrive meg med. Jeg føler meg ikke tøff på noen som helst måte, fordi jeg virkelig lar sykdommen ta knekken på meg.
Venninnen min, Tinna, fant dette diktet, og fortalte meg litt om hva hun mente med det før hun sendte det til meg. Hun brukte ordet modig når hun beskrev det jeg gjør, ved å legge ut mine tanker og følelser på bloggen. Jeg føler meg ikke tøff, for jeg takler jo ikke det som har skjedd med meg bedre enn noen andre ville taklet det, men å bruke ordet modig angående at jeg er så åpen om det jeg går gjennom var litt lettere å ta til seg, og ikke minst var det veldig koselig sagt.

Styrke og mot - og forskjellen mellom dem.
 Kilde: "Løpet er aldri kjørt" av Kristina Reftel 

Man trenger styrke for å være tøff.
Man trenger mot for å vise ømhet.

Man trenger styrke for å bære rustning.
Man trenger mot for å gå uten.

Man trenger styrke for å overvinne.
Man trenger mot for å gi seg.

Man trenger styrke for å være helt sikker.
Man trenger mot for å våge å tvile.

Man trenger styrke for å tilpasse seg.
Man trenger mot for å være annerledes.

Man trenger styrke for å kjenne en venns smerte.
Man trenger mot for å kjenne sin egen.

Man trenger styrke for å skjule sine følelser.
Man trenger mot å vise dem.

Man trenger styrke for å holde ut overgrep.
Man trenger mot for å stanse dem.

Man trenger styrke for å stå alene.
Man trenger mot for å lene seg mot noen.

Man trenger styrke for å elske.
Man trenger mot for å la seg bli elsket.

Man trenger styrke for å overleve.
Man trenger mot for å leve.


Ha en fin kveld!
Takk for at dere leser det jeg skriver, 
det betyr utrolig masse for meg!

5 kommentarer:

  1. Min mening er at du er modig som tør å få mer åpenhet rundt dette tema, og jeg syns du er tøff som kjemper så godt du kan mot sykdommen, både for deg selv og barna dine! Det er ikke alle som ville gjort det...

    Så hvis jeg får si det syns jeg du er TØFF og MODIG! ;)

    SvarSlett
  2. Flink er du Hannemor! du er flink til å sette ord på følelser og tankene dine. og jeg synes det er kjempe bra at du deler din hverdag med oss. gleder meg til å se deg. satser på at jeg ser deg i morgen =) god klem fra meg :)

    SvarSlett
  3. Hanne... du er BÅDE TØFF og MODIG.... jeg er så stollt av deg Hanne...og så nydelige både Milla og Magnus har blitt.. du har GOD grunn til å være STOLLT også.....
    hilsen en Onkel

    SvarSlett
  4. Tusen takk! Så snille dere er :)
    Stolt er det i hvertfall ingen tvil om at jeg er! Av barna mine og av den herlige mannen min <3

    SvarSlett
  5. Så utrolig fint dikt...det traff med midt i der du vet!
    Du er modig lillekusina mi! Stor klem!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!