lørdag 14. mai 2011

Yesterday

Dagen i går var proppet full av alt mulig rart av begivenheter. Jeg fikk beskjed her om dagen om at jeg burde bruke maks 70% av energien min og gi meg før jeg blir sliten, men i går valgte jeg å være dumdristig og brukte nok minst 210%, hvis det i det hele tatt er mulig å måle det på noen som helst skala.
Hodepinen som jeg slet med i oktober er tilbake for fullt, så i en uke nå har jeg levd på minst en paracet om dagen (jeg vet at det ikke er mye for de fleste, men for meg som til vanlig tar dette kanskje en gang hver tredje måned...).
Men nå var det jo dagen i går jeg skulle snakke om. I forrigår kveld (dårlig start) etter nok et hyggelig Perfect Home party, kjørte jeg hjem i mørket og innså plutselig at det var torsdag. Samtidig gikk det opp for meg at i går ville det være fredag. Og fredag betydde Millas tredje tannlegebesøk, noe jeg hadde skrevet opp langt baki hodet mitt et sted, godt gjemt bak masse andre huskelapper. Stresset krøp seg innpå meg, siden jeg ikke hadde planlagt, funnet fram eller ordnet noen ting, men jeg bestemte meg for å senke skuldrene, puste ut og tenke at "dette går (om ikke bra, så overlever jeg i hvertfall)!".
Som vanlig når jeg står opp var Martin dratt på jobb. Magnus bestemte at dagen skulle starte tidlig og jeg fikk sjansen til å forte meg med stellet av han og gi han frokost, og faktisk legge han litt igjen før Milla våknet. Så var det hennes tur, og når Magnus våknet (litt for tidlig, etter planen) var vi nesten klare. Vi kom oss ut døren, og etter et par flyturer inn og ut av bilen etterhvert som jeg kom på ting jeg hadde glemt, kjørte vi.
Milla løp nærmest inn til tannlegen, og visste akkurat hvor hun ville finne lekene hun likte best sist gang. Hun og Magnus koste seg en liten stund, og ville helst ikke rive seg løs når tannlegen kom for å hente oss. [Jeg vil gjerne rose Ski Tannklinikk litt for måten de behandler barn på, for det virker som at de har all verdens tålmodighet og det er ingen tvil om at det er derfor Milla har taklet det så bra alle gangene.]
Etter tannlegebesøket gikk vi ut, og var egentlig på vei tilbake til bilen da jeg plutselig kjente sola varme og så hvor fint "uteSki" var i dette været. Jeg bestemte meg brått for at jeg skulle gjøre noe annerledes for en gangs skyld, og ikke forte meg til barnehagen, men heller tilbringe litt tid alene med begge barna mine på en gang. Leke supermamma, bare littegranne. Det var en god følelse (jeg skulle bare ønske jeg ikke måtte kjempe så mye for å klare det).
Vi koste oss i gågaten i Ski og oppdaget en nydelig butikk som falt i smak hos både Milla og meg. Den heter Theas hus, og selger nydelige leker og klær til barn. Mye pedagogiske ting, slik jeg virkelig setter pris på (og selger selv gjennom Sjarmtrollparty), og både butikken og varene hadde sitt helt eget preg. Klærne de har minnet meg litt om stilen i den fine nettbutikken til Lykkemamma.
Vi fikk også besøkt min onkel Hans utenfor jobben hans. Han spurte om jeg hadde tenkt til å ringe farmor i løpet av dagen og jeg innså med ett at i tillegg til å være fredag, så var jo datoen den 13. og det vil si at min kjære farmor fylte 86 år. Jeg var lettet over at han minte meg på det og bestemte meg for at vi måtte gjøre noe ekstra for henne også denne dagen. Vi fylte på parkeringsautomaten og trasket i vei til banken for å sette inn litt penger (opp en rulletrapp med vogn og en liten jente var ikke barebare, og heller ikke ned en vanlig trapp rett etterpå). Milla begynte å mase om mat, så når vi kom inn på kjøpesenteret kjøpte jeg en bolle til hver av oss, fordi jeg mente dette var mye lurere enn å kjøpe hamburgere på McDonalds. Spørs om det var noe mer mettende eller sunnere i grunn...? Vi knasket det i oss mens vi beveget oss bortover mot bokhandleren, fant en passende bok for farmor (håper jeg), fikk den pakket inn og satte kursen mot bilen igjen.
Når vi endelig hadde kommet oss inn i den kokende bilen, ga den fra seg et lite pling og fortalte meg at jeg måtte fylle diesel. "Great! Akkurat som om jeg ikke hadde nok annet å tenke på...". Vi kom oss til farmor (som for tiden bor på Moer sykehjem) på reservetanken og på veien til inngangen så vi henne sittende utenfor i en bil. Vi rakk akkurat å gi henne gaven, få gitt henne en klem og ønske henne en fin dag før hun ble kjørt avgårde. Hun hadde selvfølgelig lagt andre bursdagsplaner, men egentlig var det greit, for når Milla endelig ble levert i barnehagen klokken ett var jeg så ødelagt at det var godt det ble litt tid for meg å slappe av før jeg måtte hente henne igjen.
På ettermiddagen fikk Milla leke med nabojenta Thea, og jeg dro en hasterunde med mamma på senteret for å finne litt 17.mai tøy til barna. Vi rakk faktisk å finne noe, selvom vi bare hadde tre kvarter på oss fordi Martin skulle få dratt og trent litt før det stengte. Mamma ble med meg hjem og etter at vi fikk barna i seng ble vi ble sittende og skravle til gutta dukket opp igjen.
En utrolig fin dag sammen med mine to små, 
men energi kan jeg nok se lenge etter nå...
I dag får jeg lide, for å si det mildt!

PS: De siste dagene har jeg ikke publisert mye her. Det er både fordi Blogger har vært "nede" og fordi jeg jobber med noe viktig. Noe jeg gleder meg til å vise dere snart (kanskje allerede i kveld), og håper dere tar dere tid til å lese og kommentere. Noe betydningsfullt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!