mandag 27. juni 2011

En liten god gjerning

Det er så godt å noen ganger kunne gjøre noe hyggelig for andre. I kveld fikk jeg den sjansen servert rett i fanget. På vei ut fra en venninne møtte jeg på en dame. Hun hilste og fortalte meg at hun hadde gått tom for bensin, og derfor hadde parkert nederst i veien, og jeg brakte beskjeden videre til venninnen min. Samtidig kom jeg på at hvis de var tomme for bensin var det jo et stykke til nærmeste bensinstasjon, og jeg spurte damen om hun hadde noen som skulle komme og hjelpe henne. Det hadde hun ikke, og der var min gyldne anledning. Hun ble overlykkelig da jeg sa at jeg gjerne kjørte henne, og etter å ha takket for meg kjørte vi avgårde.
Damen, ved navn Iris, fortalte meg hvordan hun først hadde stått i kassen i matbutikken for å handle og hadde funnet ut at hun hadde glemt igjen bankkortet sitt hjemme, og på vei hjem for å hente henne hadde hun plutselig gått tom for bensin i tillegg. Jeg undret meg litt over hvordan hun skulle løse dette med penger da, men dette var ikke første gang hun var gått tom for bensin, og hun visste nøyaktig hvordan hun skulle få det til.
Jeg var litt redd for at hun skulle spørre meg om jeg kunne låne henne penger, og nevnte at jeg godt kunne kjøre henne hjemom først, men siden hun bodde et godt stykke unna skulle vi prøve hennes "metode" først. Etter en bomtur til Shell (som ikke hadde bensinkanner) så jeg hvordan hun fylte en kanne på Statoil, og med en gang hun var ferdig med å fylle den trasket hun mot bilen min. Jeg tok meg i å tenke "Ånei! Hun har tenkt til å stikke av fra regningen!", men jeg måtte le av meg selv da hun satte fra seg kannen utenfor bilen og gikk inn igjen for å avtale med personen i kassa. Snakk om å mistenke det verste om folk! Huff, jeg ble flau over meg selv med alle mine fordommer, og etter en bitteliten stund satt hun tilbake i bilen og hadde til og med pakket inn kannen i en plastpose for å unngå å søle bensin i bilen min.
Når vi kom tilbake til bilen hennes sa hun takk på alle tenkelige måter, og jeg tror jeg hørte en velsignelse inni der et sted også. Hun sa at hun ikke hadde noen penger (dette var jo en selvfølge for meg, siden hun ikke hadde kunnet betale i verken butikken eller på bensinstasjonen), men hun lovet meg at det ville bli gjengjeldt av Herren når den tid kom. "Du vil få din lønn i himmelen" eller noe i den duren var det siste hun sa før hun lukket døren bak seg.

Jeg smilte hele veien hjem.

6 kommentarer:

  1. Så godt å kunne gjøre noe for andre innimellom! :)

    SvarSlett
  2. Kjensla av å ha gjort ei god gjerning er god!! Og takk for artig historie:) Fin blogg du har:)

    SvarSlett
  3. Slik som du va idag, e det ikkje mange av lenger. Som regel blir det oversett, "man he viktigare ting å ta sej til"
    Kjempebra gjort:)

    SvarSlett
  4. Du er vakker både utvendig og innvendig. Flott bilde av deg.

    SvarSlett
  5. Så snilt gjort. en reddende engel for damen uten penger og bensin (som virkelig har hatt en dårlig dag).

    -Theashus-

    SvarSlett
  6. Så morsomt! :D Jeg skjønner godt at du tvilte litt på henne. Hva var ordningen ifht. betaling, tro? Bra jobba! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!