mandag 6. juni 2011

Gjøremål - før og nå

Det var dette innlegget på bloggen Andedammen som inspirerte meg til å skrive det følgende innlegget.

Jeg har alltid vært glad i å lage lister, og spesielt gjøremålslister. Det gir meg stor mestringsmotivasjon å kunne stryke ut det ene målet etter det andre. Den siste tiden har listene mine derimot virket imot sin hensikt, og jeg har heller blitt sittende og se på alle de punktene jeg ikke har fått strøket ut. Kroppen min har ikke tillatt meg å fullføre oppgavene, og pliktoppfyllende som jeg er stryker jeg ikke ut punktet før det er helt og holdent ferdiggjort. Derfor bestemte jeg meg for noen dager siden for å lage meg en mer detaljert liste, hvor jeg deler opp alle de store punktene i små oppgaver, og jeg tenkte jeg kunne prøve å gi dere et innblikk i hvordan en slik liste kan se ut.

Det tidligere punktet Klesvask ser nå slik ut:
  Ta ned klær fra tørkesnoren 
Bære klærne opp
Sortere klær
Legge klærne på plass i skuffen (ubrettet - for man skal ikke sløse med energien heller)
Ta ut av vaskemaskinen
Henge opp klesvask
Legg i en ny vask

Rydde soverom har nå blitt erstattet med:
Sortere klær
Legg inn i skap
Støvtørke
Fjerne ting som ikke hører hjemme
Flytte tingene til rett rom/sted
Tømme gulvet for løse gjenstander/møbler
Støvsuge gulvet
Vaske gulvet
Ta av sengetøy
Ta på sengetøy

Rydde kjøkkenet er blitt oppdelt til
Ta ut oppvask
Sett inn oppvask
Vask benken
Tøm søppel
...
Jeg velger å ikke ha overskriften tilstede i listen, fordi jeg vet med meg selv at jeg ikke vil bli fornøyd før den er strøket ut. Derfor fordeler jeg det heller på rom - Soverom, Stue, Bad osv. uten at det er en egen oppgave i overskriften, og det er punktene under som gjelder.
Hvis du tror at jeg prøver å fullføre alle disse punktene på en dag tar du helt feil. Av de (små) oppgavene du ser i listen over kan det hende at jeg klarer 4-5 punkter på en dag, men alt avhenger av formen og jeg ser ikke på det som en "Dagsliste", men heller bare en plan over ting som må gjøres etterhvert. Jeg stryker ut ett etter ett punkt, og etterhvert som jeg nærmer meg ferdig med listen har jeg allerede føyd til flere punkter, og de samme punktene dukker opp på nytt og på nytt. Jeg prøver å være stolt, og det gir meg stor glede hver gang jeg kan ta ut en penn og sette en strek over de fullførte oppgavene.
De dagene jeg føler at jeg har mestret en del oppgaver pleier jeg å vise Martin listen når han kommer hjem, og sier han at jeg har vært flink er tårene aldri langt unna. Det er gledestårer som presser på, blandet med en viss bitterhet - jeg skulle så gjerne klart det jeg kunne før. 

2 kommentarer:

  1. Så smart å dele opp i lister med små punkter i! Høres ut som om vi er ganske så like når det kommer til dette temaet for jeg greier ikke å stryke ut noe før jeg er 100% ferdig med det jeg heller:P Så om man da ikke setter seg opp små mål, ender det jo opp med at man føler at man ikke greier noe som helst.

    Jeg kjenner meg også igjen i følelsen av at samtidig som man er veldig glad for at man faktisk greide noe, kommer det inn en viss bitterhet. For selvsagt skulle vi jo så gjerne ønske at vi greide det vi greide før! Men vi får bare krysse fingrene for at det kommer en dag der vi blir bedre og heller forsøke å fokusere på det vi faktisk mestrer per i dag frem til den tid :)

    SvarSlett
  2. Huff, det er så kjipt når man tenker på hva man klarte før og nå...Men veldig smart av deg å bryte det opp i smådeler, for da legger man mer merke til alt som tar energi. Tenkte ikke over alt dette før! Og jeg har veldig tro på å rose seg selv for det man klarer, og ikke fokusere på det man ikke klarer! :-) Håper du får gode dager fremover!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!