tirsdag 21. juni 2011

♥ MÅ-BØR-KAN ♥

Jeg har funnet på enda en ting som fungerer for meg, også tenkte jeg "Hvorfor ikke dele det med dere?". Jeg er, som de fleste sikkert har skjønt, utrolig glad i å lage lister. På søvnløse netter er det ofte tusenvis av tanker som fyker rundt i hodet mitt, og da hjelper det alltid å få det ned på papiret. Det kan være både tanker om meg selv, familien, jobb, fremtiden og ikke minst om gjøremål. Det sistnevnte er noe som ofte stresser meg og holder meg våken. Jeg tenker på at dagen som venter meg i morgen inneholder massevis av oppgaver som kommer til å tære på kreftene mine, og jeg bekymrer meg for om jeg skal greie å gjennomføre de. Nå har jeg altså kommet på et nytt system for meg selv, og det fungerer slik:
Jeg skriver tre overskrifter på et ark: , BØR, KAN. I overskriftene ligger egentlig cluet, men jeg skal utdype det litt mer likevel. Under overskriften MÅ skriver jeg alle gjøremål som faktisk gjøres den dagen, som haster og ikke kan vente til dagen etter. Under BØR er de tingene jeg vil og bør få unnagjort så fort som mulig, og under KAN er det oppgaver som skal gjøres, men godt kan vente. Her skal jeg prøve å lage en liten liste for morgendagen, slik at dere kan få et eksempel:

:
Servere frokost (som står klar i kjøleskapet - snille Martin )
Kle på barna
Levere Milla i barnehagen
...

BØR:
Sende SMS til en dame
Levere en klokke
Se gjennom noen papirer
...

KAN:
Ta litt klesvask
Rydde
Oppvask
...

Jeg starter selvfølgelig med det på MÅ-listen, men har jeg lyst til å ta noen andre oppgaver innimellom så gjør det meg godt å stryke ut de punktene også. Når alle punktene på den første listen er strøket ut kan jeg egentlig gi meg med god samvittighet, og det er jo helt perfekt at hvis kroppen streiker - så er jeg ferdig med det viktigste, så kan jeg heller ta de mindre hastende oppgavene senere. Tanken min er å utvide dette systemet til å fungere for hele uka, slik at jeg har alle ukedagene med hver sin må-bør-kan liste og også en ukesliste med disse punktene, slik at jeg vet hva jeg faktisk må gjøre før uka er slutt, men først skal jeg teste det ut litt.
Ønsker dere alle en kjempegod natt!
Nå BØR jeg legge meg.

5 kommentarer:

  1. Hihi,likte spesielt avslutningen. "Nå BØR jeg legge meg." Jeg og :-D

    SvarSlett
  2. AAH, Lister genialt. Helt utrolig så mye roligere man blir når man bare får det ned på en liste. det er som du sier, det er ikke ALT man MÅ gjøre.

    Takk for tips.

    SvarSlett
  3. Smart med sånne lister:) For det virker ikke fult så overveldende om man deler opp i hva som faktisk må gjøres og hva som ikke er like viktig. Mange bra tips å få her inne på bloggen din:D Du er virkelig flink til å finne løsninger som gjør ting enklere for deg!

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarene deres :) Det er hyggelig å se at dere liker å lese det jeg skriver, og det er utrolig givende hvis det kan hjelpe noen andre til å tilrette hverdagen litt, enten man er syk eller frisk, og om det er hjemme eller på arbeidsplassen.

    SvarSlett
  5. Hallo..
    Jeg har hatt Ms siden 1997..og brukt sånne lister omtrent like lenge..det var fint å lese innlegget,og rart å registrere at jeg gjør det automatisk nå..lager listene. Jeg har Supplert med "Har lyst til"
    Hilsen Bente

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!