onsdag 29. juni 2011

Tanker etter siste legebesøk

"Jeg kan vel ikke ha kreft?"
"Jeg kan vel ikke det?"
"Kan jeg det?"

I går var jeg en tur tilbake hos legen min. Han er egentlig ferdig med sin utredning av meg, og jeg dro bare innom for å få sjekket ut noen hovne lymfeknuter på halsen min. I forbindelse med dette sjekket han også magen min. Han trykket, klemte og dunket, og jeg kjente at noen punkter var litt ømme. Plutselig tok han tak og klemte, og jeg ynket meg av smerte. "Det var rart!" tenkte jeg, for denne undersøkelsen har jeg vært gjennom før, og det har aldri vært vondt tidligere. Jeg så på legen at han tenkte det samme. Han unnskyldte seg for at jeg hadde fått vondt, men fortsatte undersøkelsen nøye.
Etter litt mer smerte bestemte han seg for at jeg skal bli sendt på ny ultralyd av mage. Han var redd for at milten min kan være forstørret, og valgte også å sende meg til et annet sted enn tidligere, for å være sikker på at undersøkelsen ville bli gjort riktig.
Jeg må innrømme at jeg var ganske så fornøyd der jeg ruslet ut fra legekontoret (utrolig hvordan hodet begynner å fungere etter en god stund i uvisshet rundt sykdom!). I tankene mine surret "Kanskje! Kanskje!... det er noe annet enn ME!" - og med det mente jeg "Kanskje det er noe som kan "bevises" og deretter fikses!".
Etter å ha googlet dette med milten har tankene gått mer over i at det ikke vil være en bedre nyhet å få vite at man for eksempel har en livstruende sykdom. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg vil takle å få en diagnose, uansett hvilken det er.
Vil jeg noen gang klare å godta at jeg er syk?
Vil jeg lære meg å leve med det?
Vil jeg noen gang bli ordentlig lykkelig igjen?

Takk igjen for alle deres hyggelige kommentarer! Beklager at jeg ikke har kapasitet til å svare på alle, men vit at hver enkelt blir lest nøye og satt stor pris på (mer enn dere kan ane).
Ønsker dere alle en helt fantastisk onsdag!

3 kommentarer:

  1. Hei!

    Nå har jeg ikke lest her på en stund, så kan godt være du har vært inne på dette før. Men har du sjekket om du har kyssesyken? Milten blir hvertfall påvirket. Hvis du ikke har sjekket, så kan jo det være lurt og det er ikke en veldig skummel diagnose.

    Håper på det beste for deg! :)

    SvarSlett
  2. Hei :)
    Tusen takk for tipset og din kommentar, men det er "dessverre" sjekket allerede.
    Håper du titter innom en annen dag igjen :)

    SvarSlett
  3. Hei, hei :)
    Slitsomt å gå slik å vente og ikke vite.
    Håper du slipper å vente så lenge før de finner ut av det.
    Ofte er fantasien værre enn virkeligheten.
    Riktig god bedring til deg!
    Du har tre lodd hos meg siden du var følger før du meldte deg på ;)
    Ønsker deg en fin dag videre.
    Klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!