onsdag 13. juli 2011

Sarahs nøkkel

En gripende, trist, spennende og tankevekkende bok om lille Sarah som bærer brorens sjebne i sine hender.
Handlingen foregår i Frankrike under andre verdenskrig. En jente på ti år våkner av harde bank på døren, og etter å ha vekket sin mamma er det ikke lenge til livet hennes er snudd på hodet. Faren er gått i skjul i kjelleren, og når Sarah går inn for å hente sin lillebror på fire år bestemmer han seg for å gjemme seg i skapet og ber henne om å låse han inne. Sarah tror selv at hun kommer til å være hjemme igjen senere samme dag, og uansett er jo faren nede i kjelleren, så hun låser han inne i tryggheten i skapet, med vann og bamser ved sin side. På veien vekk fra huset knekker moren sammen og skriker navnet til faren, som raskt dukker opp ved siden av dem, og etter å ha vist faren nøkkelen forstår jenta at hun kanskje har gjort en stor feil.
Samtidig hører vi historien til en dame som lever i året 2002. Hun er journalist og har fått oppgaven å skrive om Vel d'Hiv (oppsamlingen av jøder på en arena som ble fullstappet før de ble sendt videre til konsentrasjonsleire, og deretter til Auswitch) i anledning 60-års markeringen. Hun er iferd med å flytte inn i leiligheten til hennes manns besteforeldre, og oppdager snart at dette stedet har en veldig spesiell historie bak seg, en historie som det viser seg å være vanskelig å komme til bunns i.

Allerede etter 40 sider var jeg fengslet av historien og tårene var heller ikke langt unna. Boken var lest ut i løpet av et par dagers intens lesing. Historien er ikke sann, men bakgrunnsstoffet om jødene, oppsamlingen, konsentrasjonsleirene og skammen folket har følt rundt dette er ekte, og gjør derfor at handlingen setter seg fast i hjernebarken. Mange kan nok fortelle lignende historier fra deres egne opplevelser rundt jødeforfølgelsen.

 
 
Jeg fant denne traileren fra filmatiseringen til boken. Den skal sees så snart jeg får det til. Håper den ikke skuffer etter å ha lest denne vakre og grusomme boken.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for et kort men bra handlingsreferat!:D Du har vel ikke lest den andre boken hennes som heter Bumberang?

    SvarSlett
  2. Takk for en veldig hyggelig kommentar :) Nei, det har jeg dessverre ikke, tanken har ikke slått meg før nå om at hun kanskje har skrevet flere bøker, så tusen takk for tipset! Jeg skal se etter den neste gang jeg er på biblioteket :) Har du lest den selv?

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!