fredag 19. august 2011

Bananfluer - kjerringråd

Har dere også disse herlige små skapningene som husdyr? Hos oss kommer de igjen og igjen hvert år, selv om vi prøver å være flinke til å bytte kluter, tømme søppel, vaske, smekke.... Ja, vi har forsøkt alt for å bli kvitt dem, og har til slutt funnet noen løsninger som fungerer, som jeg gjerne vil dele med dere.
Bananfluer legger egg blant annet i potteplanter, så derfor kan man blande ut en liten kork med salmiak i vannet når man skal vanne blomstene. Dette vil hindre at de formerer seg så voldsomt kjapt. Grønnsåpe tror jeg også kan ha samme virkning.
Men det tipset som har vært gull verdt var et jeg fant i fjor, som Monica heldigvis husket for meg når jeg begynte å klage over problemet igjen i år. Og det er så enkelt at jeg på et par dager hadde luket ut over 19 fluer uten å måtte klappe i hendene engang ;) Så et lite kjerringråd fra meg til dere:
Du trenger ikke engang å ha noe lokk på, bare la det stå fremme der fluene ferdes mest, på kjøkkenet, på badet, kanskje til og med i søppelskapet, så gjør de resten av jobben selv!
Og husk å fjerne spesielt fruktrester og fuktige ting, slik at de ikke har så mange andre godsaker tilgjengelig. Glem heller ikke at bananfluer er noen hardbarkede alkoholikere, så poser med panteflasker burde ikke bli stående.

Håper dette kan være til hjelp for noen :)
Legg gjerne igjen deres egne tips, enten det er om bananfluer eller andre ting!

6 kommentarer:

  1. Ja de koselige "husdyrene " er her også :/ prøver det meste her om dagen.Jeg støvsuger dem også!Sal prøve din oppskrift :)

    SvarSlett
  2. :) Ja! Prøv, og fortell meg gjerne hvordan det går!

    SvarSlett
  3. Takk for tipset! Det med panteflasker visste jeg ikke, skal huske på det. ;-)

    SvarSlett
  4. Sliter med disse her i USA ogsaa og vil naa proeve dette tipset. Tusen takk for at du deler dette med oss andre :) Haaper det gaar bra med deg og soennen din.

    SvarSlett
  5. Takk for tipset. Dette er absolutt det værste jeg vet.
    Det funker også fint å by dem på en skvett rødvin med en dråpe zalo i. Som du sier de glad i alkohol:)

    SvarSlett
  6. Anette - Så bra at jeg kunne være til nytte! Din blogg er jo så inspirerende, så at du finner noe brukandes her er jo hyggelig :)

    Marianne - Har du prøvd? Gikk det bra? Spent på å høre :) Det går veldig bra med sønnen min, og jeg har det greit akkurat i dag :) Takk for kommentaren!

    Vivian - Ja, de er ekle vesener altså!! Takk for ditt tips, det skal jeg bruke når jeg går tom for eddik!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!