søndag 9. oktober 2011

Det blir bedre

Da sitter jeg her igjen og ser på et alt for rørende tv-program. Denne gangen er det TV3s "Det blir bedre". Jeg har ikke sett mer enn et kvarters tid før jeg kjenner at noe treffer meg midt i magen og får meg til å ville gråte ukontrollert. Det er ikke noe som egentlig omhandler meg, men det gjelder jo i realiteten oss alle.
I dagens episode snakkes det om det å være homofil, og Tom Sterri forteller om hva som til slutt fikk han til å bestemme seg for å slutte å leve på en løgn. Han sa ordene som traff meg noe så veldig da han fortalte at hans mor selv hadde gjettet seg fram til hans legning. "Når hun, det nærmeste menneske man har på jord - som en mor er - sier dette med gode øyne og et smil. Hva er det da å være redd for? Jeg hadde ingenting å frykte. Jeg hadde ingenting å krumme ryggen for. Jeg var et verdig menneske på lik linje med alle andre!".
Tenk så viktig det er å fortelle barna, familien og vennene sine at man ikke må være redd for å dele det man sitter inne med. Vis dem at dere er åpne for det de bærer på, enten det er en annen legning eller vonde tanker. Når jeg ser statistikkene på hvor mange homofile som tar sitt eget liv, og hvor sen gjennomsnittsalderen for å komme ut av skapet er, blir jeg skremt, og det bør berøre alle og enhver. For hvem vet? Kanskje du har noen i livet som akkurat nå lar denne hemmeligheten spise dem opp innvendig? Møt de med åpenhet, støtte og forståelse. Kanskje du kjenner en, som bare trenger den lille oppmuntringen for å komme ut av skallet og ha mulighet til å blomstre resten av livet sitt?

2 kommentarer:

  1. Denne må jeg dele på Facebook-veggen min!

    Viktig bloggpost.

    SvarSlett
  2. Kjempebra skrevet, lest bloggen din en god stund. Takk for fin kommentar inne hos meg. Du kan bruke alle skåler som tåler 200 grader. Jeg ha brukt en stålbolle fra Ikea - de kommer jo i flere størrelser. I tilegg har jeg brukt ildfaste former.

    Lykke til, Jeanette !

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!