tirsdag 25. oktober 2011

Sliten

For første gang i dag synker jeg nå tilbake i sofaen, og det tok ikke mer enn ti minutter før jeg kjente at straffen kom smygende. Noen ganger (les: alltid) skulle jeg ønske at jeg kunne gjort hva jeg ville uten å trenge å bli slik som dette. "Alle blir slitne innimellom" er noen ord jeg har hørt litt for mange ganger det siste året, og de som er i samme situasjon som meg kjenner nok til hvor vondt dette føles.
Det som skjer med kroppen min kan ikke beskrives på samme måte som det å være sliten, selv om det gjerne er dette ordet jeg bruker likevel. Hvilket annet ord skal jeg bruke uten at tårene automatisk skal begynne å trille? Utslitt, ødelagt, syk...? Jeg blir bare lei meg når jeg bruker disse ordene, det blir for nærme og beskrivende. Da er det bedre å kunne si "Jeg er sliten" og få et "Åja, det var synd å høre" eller "Åh, så kjedelig da". Mer skal egentlig ikke til. Jeg har ikke lyst på medlidende blikk, for det er ikke synd på meg, jeg trenger bare å kunne fortelle at alt ikke alltid er en dans på roser med denne sykdommen.
Det hadde vært godt å bli behandlet på lik linje med alle andre. Hvis en venninne sier til deg at hun er sliten, hva svarer du? "Åja"? Kanskje "Jeg og"? Eller "Hvorfor det da?". For får man svaret "Alle blir slitne innimellom" føles det litt annerledes - man føler at man bør forklare, eller kanskje til og med forsvare seg, og det føles ikke godt når man allerede har det vondt.
Vel - jeg burde nok skrevet hele dette innlegget i jeg-form, for hva vet jeg om andre føler det samme? Jeg bærer ikke nag til noen som har sagt dette til meg, og husker vel egentlig ikke hvem som har sagt ditt og datt, men dette kan vel være en liten tanke noen kan ha med seg i møtet med andre syke der ute.
Nå skal jeg synke enda litt lenger tilbake i sofakroken min, så håper jeg at formen etterhvert kommer tilbake i kroppen igjen.
PS: Jeg har det forresten ganske så fantastisk om dagen - formmessig og humørmessig - i forhold til hvor elendig jeg har vært det siste året. Så hurra for det! Det utnyttes til det fulle, og nytes hvert sekund!
Ha en fin kveld!

2 kommentarer:

  1. Jeg tror det er vanskelig for andre å skjønne at vi er trøtte og slitne på en helt annen måte enn dem. Og det er også vanskelig for dem å vite hva de skal svare , siden de ikke klarer å forstå. Men det verste de kan si er jo at alle blir slitne av og til, for da får de jo oss til å føle at vi bare overdriver. Jeg sier også alltid bare at jeg er sliten, for tårene kommer hvis jeg skal prøve å forklare hvor dårlig jeg egentlig er. Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal si, verken for oss som er syke eller de rundt oss.
    Håper du er bedre igjen i morgen :)

    SvarSlett
  2. Jeg sier nesten aldri at jeg er sliten lengre. Stort sett sier jeg isteden at jeg er dårlig. For da slipper jeg ofte de "alle blir slitne av og til" kommetarene. Men det skal sies at det kun er i perioder jeg er virkelig dårlig jeg sier det. Resten av tiden smiler jeg tapert og sier egentlig ingenting. For jeg liker ikke å si at jeg er dårlig heller.. Er liksom ingenting som føles riktig å si.

    Håper du blir bedre til i morgen:) Og supert å høre at du har det ganske bra for tiden ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!