søndag 27. november 2011

Første advent - Glede

I dag har vi hatt en skikkelig familiedag. Det er sjeldent vi gjør ting sammen alle fire fordi vi ofte er på hver vår kant og holder på all verdens prosjekter, så derfor var det litt ekstra godt å starte adventstiden sammen, selv om vi ikke er så veldig høytidelige av oss. Jeg startet dagen med en lang varm dusj, først med Milla og deretter med Magnus i badebaljen ved siden av meg. Etter frokost i sofaen foran tven klatret jeg opp på loftet og tok ned julepynten, og stjernen og den elektriske adventstaken ble tvinnet ut av eskene.
Milla fikk hjelpe til med å tenne staken (trykke på bryteren) og begge barna synes det var spennende med både stjernen og lysene. Magnus satt i stolen sin og pekte og sa sine velkjente ord "Se dæ!(Se der)" og "Jjyysh!(Lys)", og Milla lurte på om stjernen var en julekalender. Mens vi holdt på fikk jeg Martin til å skru på julemusikk og slå av barnetv. Vi fortsatte morgenen sånn, med musikk, lek, pusling og sofakos.
Etter litt forberedelser tok vi turen til Drøbak. Det er første gang vi har gjort noe ordentlig "julete" sammen og hvem vet, kanskje det blir en tradisjon? Det er jo begrenset hvor mye stemning man får når været egentlig minner mer om vår, endene og måkene svømmer rundt og man kan se brennmaneter i vannet, men inne i Julehuset var det andre saker. Tårene piplet opp i øynene på meg når vi kom inn og så hvor pent det var der og hvor mye Milla elsket det. Hun ba meg gang på gang om å ta bilder av henne mens hun koste med nye små nissefigurer og hun flirte når hun fikk se resultatene.
Vi hadde med oss matpakke med påsmurte brødskiver, en snacksboks med mandler, rosiner, to sjokoladebiter, hasselnøtter og litt pepperkaker oppi, og en stor termos med kakao, som vi koste oss med før vi begynte å bevege oss hjemover igjen.
I bilen sovnet begge barna, så de ligger nå i hver sin seng og sover. Martin har dratt for å hjelpe sin svigerfar med litt oppussing, så nå sitter jeg her "alene og forlatt" og koser meg masse. Jeg prøver å få formen på plass igjen til barna våkner og håper at maten min plutselig skal stå ferdig på kjøkkenet ved hjelp av et lite mirakel (er det ikke tiden for sånt nå?), men det aner jeg at jeg bare må sparke meg selv i rompa og mekke den sjæl.

2 kommentarer:

  1. Hei :)
    ..så koselig med skikkelig familetid, spesielt 1.søndag i advent!
    Her har helgen gått med til å fikse opp stua til bestekompisen. Men fikk da kost oss litt ekstra igår selv om :)

    Koselig at du ville være med på gi-borten min!

    ha en super fin uke!

    - Ida Susanne :)

    SvarSlett
  2. Selvfølgelig vil jeg være med :)
    Takk for koselig kommentar!
    En flott uke til deg også!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!