lørdag 19. november 2011

Millas rom

Milla sitt rom er stort sett ganske rotete. (Okey, det var en underdrivelse. Bomba!). Hun er glad i å dra fram leker, og begynner stort sett med noe nytt før hun husker på å rydde opp med det hun drev med. (Lurer på hvem hun slekter på! Selv har jeg alltid hatt en sti til sengen og en sti til klesskapet, resten av gulvet har stort sett vært fyllt med klær eller andre ting.) Men (her kommer snart poenget) en dag bestemte jeg meg for å rydde dette rommet til Milla, som faktisk er ganske så fint når man kommer til bunns i det. Derfor tenkte jeg at jeg kunne dele noen bilder med dere av hvordan rommet hennes i utgangspunktet kunne sett ut hele tiden (hvis det ikke hadde bodd en liten jente der som gjerne har med seg en eller flere venner på rommet noen ganger i uken og hvis mammaen hennes hadde hatt støv på hjernen). Så TADAAA!:
Rommet er ikke så stort, og jeg har ikke vidvinkel-linse, så bildene blir litt så som så, men et lite inntrykk kan man i hvertfall få. På veggene hennes har vi pyntet med malerier hun har laget selv, et bilde fra fotografen av henne og Magnus og en stor ramme fyllt med alle de nærmeste familiemedlemmene hennes (de som var i livet hennes de første levemånedene vel å merke). På hyllene er det plassert bøker, perler, puslespill og litt andre småting.
Milla har alltid vært interessert i å fikle med småting, så etterhvert måtte jeg finne et system hvor vi kunne sortere litt krimskrams i forskjellige bokser, og jeg er veldig fornøyd med den løsningen jeg valgte. Jeg fant bilder på nettet som Milla skulle klare å kjenne igjen, og skrev også "Puslespill" og lignende over, slik at hun skal lære seg å kjenne igjen ordene etterhvert.
Som dere kanskje legger merke til er det ganske masse forskjellige farger på tingene til Milla. Jeg har aldri vært så fan av det at jenter skal ha rosa og at blå er en guttefarge. Derfor har Milla gått mye i gutteklær, men det har seg jo sånn at tingene man får tak i til jenter stort sett har disse standardfargene (og fine er de jo likevel!). Men gardinene til Milla er grønne, og jeg har forsøkt å lure inn en del blå detaljer også. Og er det ikke litt herlig med masse forskjellige farger på et rom? Jeg synes det blir litt mer festlig og... barnslig. Akkurat som det bør være på et barnerom.
Jeg vil at lekene skal være tilgjengelig for Milla, slik at hun kan finne fram tingene sine på egenhånd og kose seg på rommet sitt uten at andre trenger å være tilstede. Det er likevel sjeldent at hun tilbringer mer enn fem minutter der, men spesielt når hun har venner på besøk kan de kose seg der inne i timesvis, og det er da sorteringssystemet er gull verdt.

Også må jeg nesten vise dere et bilde av hvordan dette rommet så ut da vi flyttet inn her for litt over to år siden. Jeg synes det er en smule triveligere nå, etter at Martin har lagt nytt gulv, satt på nye vegger og til og med byttet taket.
Har han ikke vært flink?

2 kommentarer:

  1. Det er så fint å se at du skriver slike innlegg Hanne:) Synes det er supert at det virker som du får en mer "normal" hverdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sent svar - men tusen takk Miss Ducky! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!