mandag 7. november 2011

Min vei til bedring - Blodsukker (Del 6)

En annen ting jeg har funnet ut som er HELT avgjørende for meg er stabilt BLODSUKKER. Jeg har aldri vært flink til å spise riktig - hverken riktig mat eller til riktig tid, selv om jeg alltid har hatt et relativt variert kosthold. Det kunne lett gå ti timer mellom måltidene, jeg kunne stappe i meg en sjokolade i stedet for mat, jeg spiste tonnevis av enten godterier eller snacks på kveldene...
Nå har jeg klart å kutte ned enormt mye på sukkerinntaket (uten at det i det hele tatt har føltes som en kamp). På kveldene har jeg stort sett et voldsomt knaskebehov, men nå har jeg erstattet mye med grønnsaker og dip, popcorn (som jeg alltid har elsket likevel), smoothies med akkurat det rette innholdet for å stabilisere blodsukkeret gjennom natten, og de dagene jeg bestemmer meg for å skeie ut forsøker jeg å være nøye på å få i meg proteiner før/mens jeg stapper i meg alt for mye godteri. Enten spiser jeg et egg eller to, eller drikker litt proteinpulver blandet i ris-/soyamelk (eventuelt med noen skjeer kakao fordi jeg ikke liker smaken). Alle disse tingene har jeg lært fra å lese en bok, som jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om etterhvert. (Først må jeg nesten lese den ferdig). Boken heter Kjernesunn familie - Slik gjør du det.
Opplevelsen er at med en gang jeg kjenner at blodsukkeret er ustabilt (og dette merker jeg fort!) så blir jeg enten ukonsentrert, får en utrolig sterk sultfornemmelse, får vondt i hodet, blir svimmel, blir kvalm... Og lar jeg det gå for lenge før jeg spiser får jeg langtidsfølger for dette. Da sliter jeg ofte med å stå opp dagen etterpå og blir generelt i dårlig form. Derfor har dette blitt en veldig viktig greie for meg, og du finner ofte en pakke med påsmurte knekkebrød, en banan eller en proteinbar i vesken min for at jeg skal ha noe å stappe i meg hvis symptomene melder seg.
Mitt tips, som jeg har lært fra den ovennevnte boken -
før du spiser noe spør du maten: 
"Hva kan du gjøre for meg?"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!