torsdag 10. november 2011

Min vei til bedring - Oppsummering og tips (Del 9)

Jeg har altså gitt dere mine tanker rundt hva som gjør meg dårlig, hva jeg blir bedre av, og tenkte at jeg skulle oppsummere noen idéer og tips her for dere som kanskje ikke er i stand til å lese alle de utfyllende innleggene jeg har skrevet. Disse punktene kan hvem som helst benytte seg av - friske eller syke, men de er såklart mest tiltenkt de sistnevnte. Under finner dere også noen råd til hvordan dere som vil hjelpe på best mulig måte kan stille opp for deres venner/familie.
Tips:
  • Skal du planlegge noe, for eksempel en avtale med en venninne og du har barna løpende rundt i beina dine - si at dere kan avtale det over melding/telefon litt senere. 
  • Er det noen som gjerne vil ha en samtale med deg og du kjenner at du ikke er i form til det - avslutt samtalen og send heller en liten melding om hvorfor du gjorde det senere. (Da slipper du at tårene pipler fram fordi du må fortelle personen at du er dårlig face to face).
  • Ha med deg en liten pakke med et mellommåltid - et knekkebrød, et eple/banan eller en proteinbar i vesken slik at du holder blodsukkeret stabilt til du får i deg mer mat. Jeg er ganske avhengig av vann også, så en flaske er heller ikke en dum idé.
  • Ikke press deg selv, men prøv å holde aktivitetsnivået nogenlunde stabilt.
  • Vær bevisst - bestem deg for hva du skal fokusere på i øyeblikket, og gå inn for at det er den oppgaven du skal løse. Ikke la andre ting/personer rundt deg distrahere deg for mye fra oppgaven.
  • Er det fullstendig kaos i hodet ditt med alt som må gjøres - skriv en liste, og ikke la deg selv tenke på de neste punktene før det første er strøket over.
  • Unngå stress så sant det er mulig - kanskje det ikke er livsnødvendig at du kommer presis til avtalen med venninnen din. La heller ikke andre stresse deg, send en melding om at du er litt for sen, og overse det hvis andre prøver å få deg til å forte deg. Er du sliten allerede når du kommer vil det jo ødelegge besøket uansett.
  • Dropp sminken, hårfiksingen eller de fancy klærne. Det er bedre å komme fram i det hele tatt, enn å være så ødelagt at du ikke klarer å gjennomføre avtalen etter alle forberedelser.
  • Velg å se det positive i rådene du får. Inni hodet ditt er det du som er teatersjef og bestemmer hva som skjer på scenen. Følelser kan vi ikke velge, men tankene kan du styre. Ikke les mellom linjene på det andre sier, velg heller å være såpass naiv at du tror dem når de sier at de bare vil hjelpe. Det er jo rett og slett noen som bryr seg om deg nok til å fortelle deg noe de har funnet ut, som fikk de til å tenke på deg.
  • Ta imot hjelp fra andre. Vær konkret på hva DU trenger, enten det er en venn å snakke med, en ferdiglaget middag eller bare stillhet. 
  • Ta bittesmå skritt. Hvis du er sengeliggende, bestem deg for at du skal bevege på hendene en gang i timen, eller bare annenhver time. Hvis du er sofasittende, bestem deg for å reise deg opp med jevne mellomrom. Øk aktiviteten sakte, men sikkert, hver dag.

    Jeg heier på deg for hvert skritt du tar, og jeg håper du gjør det samme for deg selv!
Og til dere andre som lurer på hvordan dere kan hjelpe:
  • Ordene "Jeg er her for deg. Bare si fra hvis det er noe du trenger, eller noe jeg kan gjøre!" er veldig gode å høre, men det er mye lettere å ta imot hjelp hvis du foreslår noe spesifikt. Og det er enda koseligere hvis dette er noe du som hjelper til faktisk har lyst til å gjøre.
    • "Passer det at jeg kommer over en liten tur etterpå bare for å prate litt?"
    • "Vil du være med å gå en tur i kveld?"
    • "Kan jeg få lov til å komme innom med lunsj til deg?"
    • "Vil barna være med på skogtur med oss i morgen?"
  • Ikke mas. Får du et nei, så kanskje du kan foreslå noe annet senere, ikke begynn å forhandle "Men det hadde jo vært så koselig...", "Du hadde nok hatt godt av...". Ta et nei for et nei uten å bli såret, og prøv igjen en annen dag.
  • Dersom du har lyst til å gi et råd om noe som kanskje kan hjelpe personen med å bli bedre, ikke si det som om du forventer at personen kommer til å bli frisk av dette. Det kan gjøre vondt å få råd om å trene, spise annerledes, passe på å få nok frisk luft og lignende når man vet at dette ikke vil gjøre en bedre. Personen vet selv når den er klar for å prøve nye ting og blir man pushet til å gjøre noe man ikke bør gjøre kan man bli enda dårligere enn man i utgangspunktet er.
  • Vis hensyn når noen virker ukonsentrert eller sliter med å skulle planlegge - ta det i egne hender. "Men da foreslår jeg at du tar med barna hjem, også kommer jeg etterpå, også... Høres det fint ut?", eller bare si "Vi tar det etterpå vi".
  • Se deg rundt. Kanskje du har en venn eller noen i familien som trenger deg, en du kanskje ikke har tenkt på at kan ha behov for hjelp. Legg merke til personen og tenk på hva du kan gjøre for vedkommende for at han/hun skal få det bedre.
Jeg setter umåtelig pris på all hjelp jeg har fått og fortsatt får av venner, familie og til og med blogglesere som sender hyggelige kommentarer. 
Takk for at dere er til, og takk for at dere er her for meg.

1 kommentar:

  1. Jeg oppdaget bloggen din for to dager siden, og nå har jeg lest igjennom alle innleggene under kategorien "sykdommen".
    Selv er jeg 15 år gammel og fikk diagnosen ME i mars en gang. Jeg var innlagt på sykehuset i 1 og 1/2 uke og var gjennom en bred utredning der de skulle utelukke andre psykiske og fysiske plager. Det hele endte med at de ikke fant noe annet galt og jeg fikk da denne diagnosen. Sannsynligvis har jeg gått med kyssesyken i et halvt år først og fikk en mycoplasma-innfekson (stille lungebetennelse) i desember ifjor og ble bare ikke frisk igjen. Jeg har nok ikke vårt like dårlig som mange andre ME-syke, men det siste året har vært tøft. Jeg er heldigvis på bedringens vei nå, og går nesten fulle skoledager. Dette er jeg veldig takknemlig og glad for.
    Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver som konsentrasjon, stress, hvor viktig det er med jevnt blodsukker, press, balanse i hverdagen og å takle følelser. Jeg har plukket opp noen viktige tips som jeg skal ta med meg videre.
    Det er alltid oppmuntrende å lese om andre som sliter med det samme men som klarer seg så bra! Lykke til videre! :) Og jeg håper virkelig at ting ordner seg for deg!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!