onsdag 9. november 2011

Partydronninger

Nå sitter jeg her alene i sofakroken. Barna la seg rett etter de kom hjem fra foreldrene mine på deres faste onsdagsbesøk, og Martin la seg for en halvtimes tid siden. På tv-en sto programmet Partydronninger på i bakgrunnen mens jeg satt og surfet på nettet, og plutselig klarte jeg ikke å holde blikket unna skjermen.
For å forklare hva dette programmet går ut på, klippet jeg ut dette som er skrevet om programmet på nettsidene til NRK. "Dokumentarserie. Hva skal til for å forvandle en rampete, skøyeraktig og usømmelig jente til en ekte dame? Vi får møte en gjeng britiske jenter som ved hjelp av disiplin, overtalelse og instruktører skal lære seg til å bli elegante overklassedamer som kan alt om stil, dannelse og riktig etikette. Vil de lykkes, eller vil de bli utvist fra Hedsor Hall?".
Foto hentet fra NRK.no.
Konseptet i seg selv kunne vært ganske ålreit, for det skal jo i utgangspunktet være for å få disse jentene inn på rett spor. Det som får meg til å ville skrive et lite innlegg om dette er hvordan dette gjøres. Jeg har forståelse for at det må settes strenge rammer (kanskje litt ekstra strenge for at det skal bli underholdende nok for tv) og at jentene blir straffet dersom de gjør noe galt. Det jeg ikke synes at er ok er måten jentene blir snakket til, hvordan de blir nedverdiget og direkte mobbet av instruktørene og lærerne deres. Og ikke minst latterliggjort foran både gjester, de andre deltakerne og tv-seerne. Hva gir de voksne damene rett til å gjøre dette? Alle fortjener da å bli behandlet med respekt!
Bah! Noen ganger er det godt å ha denne bloggen for å bare kunne blåse ut noen av mine små bagateller av irritasjoner.
Dagens lille påminnelse:
Husk å behandle andre slik du ønsker at andre skal behandle deg

2 kommentarer:

  1. Hei. Synes du peker på noe viktig her, dette er jo mobbing og ikke hva vi ønsker å videreføre til barna. Nå husker jeg ikke hva programmet heter, men det er en britisk mager dame som skal få store mennesker til å legge om kostholdet sitt. Hennes metode er ikke motivering og oppmuntring, men regelrett kjefting og mobbing av deltakerne. Ikke pent. Dessverre anses dette som god tv-underholdning.

    SvarSlett
  2. Tv-slave som jeg er husker jeg det programmet. Jeg liker de delene av programmene hvor man faktisk lærer noe om kosthold og lignende, men at man skal bryte ned personer på den måten (som ofte er ganske langt nede allerede) synes jeg er ufyselig.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!