onsdag 21. desember 2011

Bro

Når jeg skal forklare ting til Milla og Magnus er jeg opptatt av at det jeg sier skal være riktig, og at de skal få så mye informasjon som mulig om det de lurer på. Derfor ender ofte et lite spørsmål opp i en lang samtale. I går hadde Milla og jeg en slik prat, og alt startet med en bro.

"Mamma, jeg så en bro!"
"Åja, den vi kjørte forbi nettopp?"
"Ja."
Pause
"Mamma, den broen har jeg gått på."
"Ja, det har du. Også har du syklet på den."

"Og bilen har vært på den."
"En bil? Nei, det stemmer vel ikke helt?"
"Jo, bilen har også kjørt der."
"Kanskje du mener bilene som kjører under broen?"
"Nei, bilen kjører broen."
Pause. Mamma tenker.

"Den broen som vi kjørte forbi er en gangbro, Milla. Den er det bare lov til å gå over. Og sykle. Men ikke å kjøre bil. (Her måtte jeg stoppe meg selv fra å nevne motorsykler, traktorer, lastebiler... Alt med motor.)
Pause. Milla tenker.

"Du har kjørt bilen over broen, mamma!"
"Har jeg d... Åja! Du tenker kanskje på den andre broen som er rett foran oss nå?"
...

Svaret hennes var nei, men etter et par minutters lengre forklaring var vi 
enige om at det ikke gikk an å kjøre bil over gangbroen.

Dette er én av omtrent tjue slike samtaler vi har i løpet av en liten ettermiddag. Kanskje er det enda fler. Det er så herlig å prøve å pønske ut hva som skjer inni hodene til de små, for de forstår (og misforstår) så mye vi ikke tenker på. Det hadde vært spennende å leve en dag som treåring igjen og se verden med nye øyne. Jeg tror vi hadde oppdaget mye pent!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!