torsdag 1. desember 2011

En litt annerledes julekalender

Altså... Jeg skrev om denne gode idéen min i går, og selv om jeg er superfornøyd med resultatet og ikke angrer et sekund, er jeg nå sliten! Fra jeg skrev blogginnlegget i går morges klokken ni og fram til kl.00.40 jobbet jeg konstant med prosjektet, med unntak av noen timer sammen med barna på ettermiddagen. I dag var jeg litt fornuftig og startet dagen med trening, men måtte deretter bruke et par timer for å fullføre tingene, ikke minst tok det tid å levere det. Så, lurer dere litt, eller er det bare meg som synes dette er spennende?

Jeg bestemte meg nemlig natt til i går (litt i seneste laget) for at jeg skulle lage julekalender til de to bestemødrene mine - farmor og bestemor. De er to vidt forskjellige personer, men det de har til felles er at de tilbringer mye tid alene. En sjokoladekalender ville vært enkelt, en pakkekalender ville vært overkommelig, men jeg laget en litt annerledes kalender.
Farmoren min har omtrent tohundreogførtifemten ganger sagt at hun synes det er så trist nå som alt har blitt digitalt at det ikke "går an" å få fremkalt bilder på den gammeldagse måten, noe jeg gang på gang har poengtert at faktisk er fullt mulig. Under en eller annen artikkel leste jeg en kommentar hvor noen nevnte hvordan de eldre ofte blir litt glemt og føler seg ensomme og at vi tross alt skylder dem livet vårt, og det stakk litt i samvittigheten min. Det har seg nemlig sånn at jeg ikke er særlig flink til å dra på besøk til bestemødrene mine (spesielt etter at jeg ble syk). Det var her idéen begynte å ta form. For hva er vel bedre enn å ha noe koselig å glede seg til hver dag?
I utgangspunktet tenkte jeg at jeg skulle fremkalle 24 bilder til hver av damene og pakke inn i konvolutter, men i løpet av min halvveis søvnløse natt utformet idéen seg noe. Jeg måtte jo gi et album som de kunne ha bildene i, og kunne kanskje gjøre litt mer ut av det.
På morgenen i går startet derfor jakten etter fine bilder på harddisken min. Det er ikke noe problem å finne bilder, det er bare vanskelig å velge ut hvilke som skal brukes. Og 24 bilder ble fort til 80, da jeg oppdaget hvor mange lommer det faktisk var i de små albumene jeg hadde som jeg hadde tenkt å pimpe opp.
Da var det jo bare å plukke ut massevis av bilder, men så måtte jeg sørge for at alle bildene ble riktig størrelse (10x15cm) og at de ble kuttet på rett sted. Jeg bestemte meg etter en del knot på nett for å ta med meg et minnekort på JapanPhoto (som vant min store "priskonkurranse" mot FotoKnudsen). Der ble de 160 bildene fremkalt, mens jeg fløy rundt på senteret for å finne gaveposer, hente en pakke på posten, kjøpe julegaver og kalenderting til barna (for å ikke nevne til bestemødrene).
Når jeg endelig kom hjem igjen var klokken allerede hentetid for barna, og vi koste oss med middag sammen. Mamma og pappa kom for å ta med barna en liten tur til en av disse bestemødrene mine, så jeg fikk sjansen til å gjøre unna enda litt mer mens de var borte. Alle bildene ble merket med sted og tid, og jeg skrev kommentarer bakpå mange av de. Jeg skrev ut blogginnlegg jeg tenkte de kunne synes var spennende og laget godtekrukker til lørdagene. Når alt til slutt var klart måtte det selvfølgelig pakkes inn og jeg måtte pønske ut hvilke bilder som skulle brukes til hvilken dag, noe som også var veldig tidkrevende. Jeg ble nødt til å ta kvelden etter at alt var sortert og lagt i bunker.
De timene jeg jobbet i dag gikk altså med på å få pakket inn alt sammen i hver sine konvolutter, festet på datoene, og til slutt pakket alt inn i en stor pakke, så de ikke skulle gjette hva jeg hadde funnet på før jeg var gått og de kunne hive seg over gaven.
Har dere lyst til å være med og se hva som befinner seg i kalenderen hver dag?

5 kommentarer:

  1. så utrolig fin idè! og imponerende kjapt gjennomført altså!! tenker det var to bestemødre som ble fra seg av glede <3

    god førjulstid!

    SvarSlett
  2. For en utrolig god ide! :-) Syns det var skikkelig omtenktsomt av deg, og tror de kommer til å få mange smil og mye glede ut av oppmerksomheten du gir dem :-) Skal absolutt lagres i minnet ! :-) Gleder meg til å se hva de får :-)

    SvarSlett
  3. så snilt gjort!! fikk også lyst til å lag en kalender til noen nærme nå, men det er nok litt sent... :)

    SvarSlett
  4. Idun - Tusen takk! Ja, jeg måtte stå på litt, men kunne liksom ikke la idéen gå fra meg heller, vet jo ikke hvor mange fler sjanser jeg får til å gjøre noe sånt.. God førjulstid til deg og! <3

    Marlene - Tusen takk for kjempesøt kommentar! Ja, jeg håpet jo at noen skulle bli inspirert til å tenke på de man har i sin nærhet :) Jeg skal prøve å få lagt ut alle lukene etterhvert!

    Silje - Så koselig at du også ble inspirert! Det er jo mange muligheter for hva man kan finne på da. Kanskje du kan gi en pakke i uken i stedet i desember? Da kan du jo rekke det.. Eller eventuelt gjøre en annen vri - Januarkalender? ;) Jeg tror ikke de eldre bryr seg så mye om når det er, det er jo uansett spennende for dem.

    SvarSlett
  5. Ja, der sa du noe! Takk for tipset :)) Og god adventstid og jul!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!