torsdag 12. januar 2012

Klesvask - del 2. Skittentøy.

Les første del i Klesvask-serien her.

Men når klærne er brukt ferdig, har blitt sølt på, er møkkete, eller bare er blitt brukt lenge nok. Hvor havner de da? Jo, i skittentøyet. Hadde det ikke vært for mitt system på dette så ville disse klærne også havnet på gulvet sammen med de halvbrukte klærne, og vel... Da ville det vært et enda større kaos.
Jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at det fort kan hope seg opp klær både her og der. Derfor har jeg funnet ut at løsningen er å sette skittentøyskurver de fleste steder man kan finne på å kle av seg. På soverommet vårt har vi en kurv. Vi har en på badet, hvor både klærne våre, barnas og møkkete håndkler og kluter finner veien nedi (klutene og andre våte ting henges forøvrig til tørk på kanten før de blir blandet med de andre klærne). Det er også en kurv utenfor dusjen vår på badet nede, og burde strengt tatt vært en pen kurv i stua som vi kunne brukt de dagene jeg tar barnestellet fra sofaen fordi jeg ikke klarer å komme meg opp. Den siste skittentøys plassen er trappa. Her er det ingen kurv, men stort sett når jeg rydder rundt omkring i huset blir det skitne tøyet kastet ned der fordi det da lander like utenfor der det skal vaskes. Dette ryddes opp hver gang en av oss går forbi.
Alle disse kurvene tømmes faktisk ganske regelmessig på vaskerommet. Der inne finnes det igjen tre skittentøyskurver. Her sorterer vi klærne. En kurv er til 60 graders vask, en til hvitvask 40 grader og en til fargede klær 40 grader. Dette gjør at det går veldig fort å stappe inn en ny klesvask og samtidig se hva det er mest behov for å vaske. Ull forsøker jeg stort sett å legge til side, slik at Martin ikke skal ta kverken på det (sorry Martin, men det er sant!).

Kanskje du er nybegynner og akkurat som meg trenger noen tips i starten om hva som bør vaskes hvordan? Her er noe jeg kommer på i farta:
60 graders:
Håndklær
Kluter
Truser
Sokker
Enkelte strømpebukser og bodyer for barn
...
Alt jeg kjører i denne typen vask kan jeg også tørke i tørketrommel.

40 graders:
Bukser
Gensere
T-skjorter
Skjorter
Kjoler
...
Er noe av stoffet av veldig skjør kvalitet - les på lappen hvordan det skal vaskes.

Ull:
Vaskes veldig forsiktig. 
Ullprogrammet på min maskin gjør ikke klærne rene, så
jeg kjører på 30 grader eller en egen "finvask" funksjon, og
noen ganger 40 grader, hvis jeg er litt gæærn.
Bruk vaskemidler for ull, for eksempel Milo.
...
 Kvaliteten til ulla blir lett dårlig hvis du vasker det feil. Stoffet mister da funksjonen sin som gjør at den "puster". Har du strikket tøy kan dette også tove seg og krympe.

Hvitvask:
Hmm.. Lurer du virkelig på dette?
Hvitt tøy.
 ...
Du kan også hive inn helt lyse farger om du er sikker på at ikke vil farge av på det andre tøyet 
(lysgrå, lysblå, lysrosa, lysgul osv.), men dette vil nok mange være uenige i.
For min del spiller det ingen rolle om for eksempel de hvite tisselakenene som skal ligge under vanlige laken holder seg hvite, så disse kan jeg lett finne på å kaste inn sammen med en farget vask.

4 kommentarer:

  1. Artig innlegg. :)

    I min familie er det et evig skittentøyskaos, som det ser ut til at vi aldri kommer ut av. Vi har kurver over alt, med en salig blanding av alt slags vask i dem alle sammen. I tillegg kommer sambos sokker i og under sofa (han tar dem alltid av seg der når han ser på tv på kvelden), og den lille haugen nederst i kjellertrappa (hvor vi kaster dem fordi vi ikke orker å gå helt ned til vaskerommet bare for et skittent kjøkkenhåndkle e.l.).

    Den eneste formen for sortering vi har er at sambo har sin egen skittentøyskurv med sine klær, fordi han ikke får lov til å vaske mine og lillegull sine. :D

    Din løsning høres ut som en overkommelig løsning på et uløselig skittentøysproblem. Dette skal jeg prøve å innføre hjemme.

    Dersom du en dag kommer fram til en løsning på hvordan man kan komme til bunns i skittentøyskurvene, må du rope ut. Jeg er "lutter øre".

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi :) Takk for en hyggelig og morsom kommentar! Jeg har forsåvidt funnet ting som fungerer for meg. Kort fortalt: Velg deg ut en/to eller tre faste dager i uka, som er faste dager for å ta klesvask (på den måten glemmes det ikke bort). Ellers er det jo noen som hevder at "One load a day keeps kaos away", og det kan jo absolutt stemme det også :)

      Slett
  2. hmmm jeg har en slik ordning som deg på vaskerommet, men bortsett fra det har vi skittentøy skuff vi - på begge bada, men når jeg leser det du skriver lurer jeg på om eldstemann skal få seg en skittentøy dunk på rommet sitt - i håp om at ikke hele teppet skal bli dekket av skittent tøy og at mora hans må mase i en uke før han samler sammen alt sammen og fyller skittentøys skuffen til randen...
    man kan jo prøve..
    Han får jo ikke lov til å ha det så rotete på rommet sitt - ikke får han lov til å slenge våte håndkler på gulvet heller, men han gjør jo det for det...er det rart man blir en evig masende mamma...

    SvarSlett
    Svar
    1. Skuffer er vel så bra som kurver, for meg handler det bare om latskap - må jeg dra ut skuffen for å putte det nedi, blir det heller liggende på gulvet ;)
      Så hyggelig at du fant noe som du kunne bruke hos deg! Var jo det som var håpet ved å skrive om dette :) Takk for hyggelig kommentar!

      Slett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!