tirsdag 24. januar 2012

En hvit helg

Helgeskolen til Martin er i full gang og vi har nå vært gjennom den andre helgen med mye jobb for han og mye alenetid med barna for meg. Martin trives veldig godt på skolen. Han synes fagene er spennende da de er direkte relatert til det han ønsker å arbeide med i fremtiden, men samtidig er det klart han blir sliten med full jobb i tillegg.
Jeg for min del har kost meg sammen med barna i helgen. Lørdagen startet rolig, da jeg var i ganske dårlig form når jeg våknet (eller ikke våknet - alt ettersom). Den fortsatte med et hyggelig telefonmøte med den norske kontaktpersonen min i Blingo, og når Magnus var lagt for en liten dupp kjente jeg at formen hadde bedret seg betydelig allerede. Redningen min er gjerne at Milla er glad i å slappe av foran tv-en i helgene, da det er ganske høyt tempo gjennom uken for henne, og at jeg derfor kan fokusere på Magnus og rydding mens hun hviler. Når Magnus er lagt kan vi sette oss ned med litt andre aktiviteter - for eksempel pusle puslespill eller perle (Magnus har ikke særlig stor tålmodighet til den slags enda). Noen ganger kryper jeg opp i sofaen sammen med henne og ser på en ordentlig film, og dette setter hun (og jeg) stor pris på.
Når Magnus våknet etter en times tid var Milla ferdig pyntet, og jeg fikk slengt på Magnus noen stilige klær. Vi skulle nemlig på besøk. I motsetning til de andre alenedagene våre hadde vi bilen min tilgjengelig, og derfor bestemte vi oss for å dra til broren min i Oslo. Jeg dresset opp barna (bokstavelig talt i dress), og pakket de inn i luer, skjerf og votter før vi stampet oss ut. Her snødde det nemlig kontinuerlig fra morgen til kveld på lørdag. Jeg ville la barna leke litt ute, så jeg tok fram måken og fikk fjernet litt snø fra gårdsplassen og kostet bilen før barna satte seg inn. Milla spurte meg hvorfor jeg tok bort all snøen som hun så gjerne skulle lekt med, men godtok fort forklaringen om at jeg bare flyttet litt på den.
Det ble en lang kjøretur til Oslo, selv om den ikke ble så ille som jeg forventet. Snø = KAOS på veiene, for de som ikke visste det. Likevel satt jeg og smilte for meg selv mens jeg så at omgivelsene ble hvitere og hvitere.


Man gleder seg til snøen kommer. 
Så gleder man seg til snøen er borte.
Jeg gleder meg bare over snøen.


- tenkte jeg plutselig og var så fornøyd med at jeg hadde klart å utvikle mitt eget lille "dikt". Jeg sa det høyt, og Milla stemte enig i.
På søndagen var Martin syk, og jeg fungerte som superhusmor. Jeg vartet opp om alle de tre andre i huset; serverte, dro på handleærend, byttet bleier, stelte og skiftet på (...), samtidig som jeg fikk ryddet, støvsuget og vasket i kjelleren, ryddet kjøkken og vasket masse klær. Det skal sies at Martin ikke trengte noen bleieskift av noe slag. Vi fikk oss også en god tur ut i snøen sammen. Det var derfor en fornøyd og sliten mor i sofaen siste kveld i helgen.
Alt i alt en kjempefin helg! Jeg begynner å venne meg til å være alene med barna, og klarer i høyere grad å kose meg sammen med de uten at stresset tar overhånd. Det er en GOD følelse, og jeg nyter den!

2 kommentarer:

  1. Høres ut som du har hatt en fin helg. :) Godt du nyter tiden. :) Håper uken blir fin også. Klem Marlene :)

    SvarSlett
  2. Så bra du nyter "alenetiden" med ungene =) Er ikke helt der ennå selv, men håper det kommer på sikt. Håper uka di blir like bra som helga ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!