tirsdag 10. januar 2012

Gjett hvor glad jeg er i deg

Siden biblioteket er min gode venn har jeg ofte med meg nye og spennende bøker til barna og meg selv. I dag tenkte jeg å dele erfaringene mine med en barnebok med dere. Sist plukket jeg nemlig med meg boken "Gjett hvor glad jeg er i deg" av Sam McBratney, illustrert av Anita Jeram. Denne leste jeg for barna her en kveld.
Boken tok jeg i utgangspunktet med meg til Magnus, men før jeg tar med noe hjem sjekker jeg alltid innholdet og la merke til at det var litt mer tekst enn det som er vanlig for de minste. Tykt cover og tykke sider, med nydelige, enkle tegninger gjorde at jeg tok den med, og tittelen i seg selv var lovende. Jeg tenkte at begge barna trolig kunne ha glede av den.
Dette står bakpå boken: "Hvor glad går det an å være i noen? Lille Hare Hasselbrun vil gjerne vise Store Hare Hasselbrun hvor veldig, veldig glad han er i ham - men så stor kjærlighet er vanskelig å måle!" og boken handler om nettopp dette. Den var søtt og enkelt skrevet. Det var nok litt forvirrende for barna at navnene var så lange og like, men jeg husker selv at jeg synes at det var gøy når slikt ble gjentatt flere ganger i løpet av en bok når jeg selv var liten. Det er jo litt av sjarmen.
Handlingen går ut på at Lille Hare Hasselbrun prøver å bruke alle midler han har tilgjengelig for å forklare Store Hare Hasselbrun hvor glad han er i han, men siden Store Hare Hasselbrun er større enn Lille Hare Hasselbrun er det enklere for han å vise med større bevegelser. Derfor prøver Lille Hare Hasselbrun å forklare det på så mange måter han kan komme på, og oppdager at det er ganske vanskelig.
Hvis dere ikke vil vite slutten før dere leser den sammen med barna, så advarer jeg om at det blir avslørt her. Jeg synes bare det var en herlig måte å ende fortellingen på, og siden det er barna den er tiltenkt tar jeg sjansen. "Jeg er glad i deg helt opp til månen," sa han og lukket øynene. "Oj, det er langt," sa Store Hare Hasselbrun. "Det er virkelig veldig langt." Store Hare Hasselbrun puttet Lille Hare Hasselbrun godt ned i senga hans av vissent løv, så bøyde han seg ned og kysset ham. Etterpå la han seg tett ved siden av og hvisket mens han smilte: "Jeg er glad i deg helt opp til månen - OG TILBAKE!".
Boken er passe lang til å lese for barna når de skal legge seg. En koselig slutt på dagen!
Anbefales!

5 kommentarer:

  1. Denne kjøpte jeg i gave til tantebarnet mitt i fjor :-) Den ser kjempesøt ut!

    SvarSlett
  2. Ååå, ja, den er så søt. Har lest den jeg og:)

    SvarSlett
  3. Hei! Akkurat idag har jeg bladd i denne boken på bokhandelen, og nå ser jeg innlegget ditt...Nå MÅ jeg bare kjøpe den :)

    SvarSlett
  4. HeleHelle - Så koselig! Har dere fått lest den sammen?

    Tinna - Jøss, visste ikke at den var så kjent jeg :)

    DSBs Mamma - Næmmen, så artig! Takk for kommentar, koselig at du stakk innom!

    SvarSlett
  5. Ja den er skjønn! Inspirert av den - og Høyere enn himmelen filmen - sier jeg hver kvald til barna: God natt min skatt sov godt i natt, elsker deg høyere en himmelen og tilbake!

    Skjønn og god dag tildeg Hanne!

    Ellen

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!