onsdag 11. januar 2012

Hjemmelaget tomatsuppe

Martin og jeg smakte hjemmelaget tomatsuppe for første gang på en flyplass for flere år siden. Begge to var enige om at dette var noe av det mest fantastiske vi hadde smakt. Det var noe helt eget ved konsistensen, og den var perfekt krydret. Etter en liten stund var denne suppen glemt, men når jeg leste boken "Kjernesunn Familie - slik gjør du det" fant jeg plutselig en oppskrift som vi ble nødt til å prøve. Oppskriften var kalt "Tomatsuppe med skjulte grønnsaker". Mine sære barn, som elsker alt av grønt ville sikkert likt den enda bedre hvis grønnsakene ikke var gjemt, men for de som har barn som ikke liker grønnsaker tror jeg nok jeg ville prøvd denne! Forsåvidt ville jeg laget den uansett. Det tar ikke lang tid, koketiden er bare 15 minutter, så det eneste man må gjøre er å kutte grønnsaker. Resultatet er en supersunn suppe, som smaker noe helt annet enn ferdigposene man får kjøpt i butikken.
Jeg har gjort mine små justeringer underveis, og har endt opp med følgende oppskrift (med mine forslag til endringer i parentes):

Tomatsuppe
For 4 personer (2 barn og 2 voksne)

2 bokser knuste tomater (kan selvfølgelig erstattes med vanlige tomater)
Buljong (en stor, eller to små)
1/2 l vann
1 løk
1 fedd hvitløk (jeg tar mer, omtrent 2 fedd)
1/2 ts kokosolje (dette er det sunneste alternativet, du kan selvfølgelig bruke andre oljer eller smør)
2 gulrøtter (gjerne to store, eller tre små)
1/2 rød paprika (en halv søt rød paprika og en halv vanlig rød paprika synes jeg ble enda bedre)
salt og pepper (litt timian/basilikum/oregano har jeg tilsatt etter hvilken smak jeg har ønsket)
(Jeg har også valgt å legge til en skje med tomatpuré for å få en litt jevnere smak og en frossen klump med spinat for å gjøre det enda litt sunnere)

Løk og hvitløk grovhakkes og surres i oljen til de blir klare i fargen. Det andre deles i små biter. Alt kokes sammen i omtrent 15 minutter. Koketiden avhenger av hvor store biter grønnsakene er kuttet i.
Når grønnsakene har kokt en stund kan du bruke en stavblender til å lage den konsistensen du ønsker. Du bør absolutt ha en stavblender/noe lignende som finhakker alt mens du rører. Resultatet her i hus er en litt tyktflytende (fantastisk god!) suppe.

Til servering er det ekstra godt hvis man tilsetter en liten dæsj med Crème Fraîche i hver tallerken og hvitløksbrød er et absolutt must!

5 kommentarer:

  1. Oj, det hørtes godt ut! Har aldri vært noe glad i tomatsuppe, men det er fordi jeg alltid har spist den fra Toro ;) Denne må prøves!

    SvarSlett
  2. Så gøy at du sier det :) Gi meg gjerne en tilbakemelding når du har prøvd! Artig med andres synspunkter :)

    SvarSlett
  3. Lager en liknende, helt magisk hva paprika gjør i tomatsuppe faktisk!

    SvarSlett
  4. Dette hørtes veldig godt ut!! Spørs om ikke denne blir skrivd opp på neste ukes middagsplan. :)

    SvarSlett
  5. Nam nam...hørtes digg ut!
    Fin blogg du ha da :-)Ha en fiiin torsdagskveld!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!