torsdag 5. januar 2012

Klesvask - del 1 - Halvbrukte klær

Overskriften kan vel skremme enhver fra å titte innom her, bare av frykten mot ordet og hatet mot husarbeidet som igjen og igjen hoper seg opp til større mengder enn maskinene kan ta seg av. Vel, disse innleggene skal egentlig bare inneholde tips som kan gjøre det litt enklere for deg, så jeg håper du leser videre. Forsåvidt så er dette idéer jeg har kommet opp med som hjelper meg i min hverdag, og jeg vet jo ikke om dere er enige i at dette er praktisk, men her i huset har det gjort en stor forskjell.
La meg først starte med at jeg er et stort rotehode. Jeg har alltid en sti på soverommet mitt mellom alle klærne som ligger slengt utover gulvet. Stien leder til sengen og til skapet og forhåpentligvis til døren, slik at jeg kommer meg ut igjen før jeg drukner i stoffhavet. Hvorfor? Vel, fordi jeg er veldig flink til å ikke kaste klær i skittentøyet etter én gangs bruk, men samtidig sjelden har lyst til å bruke klærne mine to dager på rad. Jeg vil også helst ha bare rene klær i klesskapet mitt, og vil ikke legge det halvbrukte inn der. Derfor stabler jeg ofte klærne oppå skittentøyskurven, eller en kommode, og når den blir full (på tross av at jeg velger meg ut et og annet plagg derfra innimellom) blir det et stort klesras og jeg begynner stablingen på nytt uten å plukke opp plaggene som allerede har forsvunnet ned på gulvet. Når bunken på gulvet er stor nok kan jeg enkelt bare slenge de nyeste klærne oppå stablen med andre klær fordi jeg da med god samvittighet tenker at jeg i hvertfall ikke kaster det rett på gulvet.
Det beste er vel kanskje at jeg har flere løsninger på dette problemet, men at jeg bare ikke har kommet meg ordentlig i gang med noe system enda. Her følger noen varianter:

Jeg kan rydde tom et par skuffer nederst i klesskapet som jeg kan legge klærne som jeg har brukt en gang eller to.
Jeg kan kjøpe meg en/flere kurver til å slenge klærne oppi.
Jeg kan bruke knaggene som henger tomme på veggen ved siden av sengen min til å henge opp klærne jeg tar av meg på kvelden.

Jeg nekter imidlertid å kaste klærne i skittentøyet. Det vil bruke enda mer strøm og vann, og derved skade miljøet og lommeboka mi, det vil slite ut klærne fortere, det vil skape enda mer klesvask og det vil rett og slett plage meg enda mer enn fjellene på rommet mitt.
Har kanskje du en god løsning jeg burde tatt ibruk?

3 kommentarer:

  1. Oj oj, oj, skal innrømme at jeg ble litt sliten av å lese dette:D Sikkert fordi jeg jo kjenner problemet med klær. Orden i klær er en ting jeg holder på med en god del.
    Det som funker for meg er å ha få, men fine klær. Da har jeg ikke nok til å ha dem slengende rundt rett og slett. Så kasting/gibrt av klær jeg ikke digger og utslitte ting er 1. bud!

    Kjør på med barnebokanmeldelser!

    SvarSlett
  2. Ellen - Det hørtes du som en utrolig god idé. Eneste problemet mitt er at jeg hater å fjerne ting som egentlig kan brukes. Når det er sagt går jeg stadig gjennom skapet og tar ut bøttevis med klær som jeg gir til Fretex/Uff, akkurat nå står det faktisk fem poser ferdigpakket, men det sier jo også litt om mengden jeg har i skapet siden det fortsatt er fullt...
    Takk, jeg har fått skrevet en nå hvis du ser innlegget: Gjett hvor glad jeg er i deg!*
    Koselig med kommentar Ellen. Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  3. Takk og lov... det er flere av oss! :-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!