onsdag 25. januar 2012

Klesvask - del 3. Vasking og sparetips.

Du kan lese det første innlegget i denne serien ved å trykke her og det andre innlegget her.

Vi er så bortskjemte at vi faktisk for øyeblikket har to vaskemaskiner og en tørketrommel. Den ene vaskemaskinen arvet vi, og skal trolig plasseres i leiligheten når den er ferdig oppusset. (Snufs! Jeg kommer til å savne deg!). Tørketrommelen var Martin så heldig å få kjøpt på den gamle arbeidsplassen sin for bare 50 kroner! Den eneste ulempen var at han måtte bære den hjem...
Det vi ikke er like heldige med er at vi har et gammelt sikringsskap. Derfor går det dessverre ikke an å kjøre alle apparatene samtidig. Det vil si at når jeg får klesvaskingsdilla (noe som forøvrig er en sjeldenhet) får jeg ikke gjort unna like mye som jeg skulle ønske. Det har seg nemlig sånn at det er et stort hinder for meg å skulle gå ned på det iskalde vaskerommet, som ikke er særlig trivelig i seg selv, og begynne med disse arbeidsoppgavene. Men når jeg først er i gang liker jeg å ta så mye som mulig på en gang, og jeg trives faktisk med det!
Jeg pleier stort sett å kjøre annenhver runde med 60 og 40 graders vask, fordi det på 60 grader stort sett kan tas i tørketrommelen etterpå, og klærne på snoren derfor får en sjanse til å tørke før neste omgang er klar. Derfor gjør jeg alltid klærne klare i hver sin maskin, og kan bare trykke på knappen neste gang jeg titter innom.

Sparetips:

Ikke bruk så mye vaskepulver. Beregn det utifra hvor møkkete klærne er.
Fyll opp maskinen så godt du kan, ta en runde i huset for å sjekke om det er noe mer som kan tas med hvis ikke maskinen er full.

Kjøp store beholdere med vaskepulver. De koster mye mindre enn de små hvis man regner per kilo. Og det er jo ikke akkurat noe tema at det ikke vil bli brukt opp!

Hvis du ikke har en haug med klissete barneklær i maskinen, bare normalt brukte klær, holder det lenge å kjøre maskinen på kortprogram. Da sparer du både tid og penger.

Ikke bruk tørketrommel ;)

3 kommentarer:

  1. Hei hei :) Så koselig tilbake meldinger jeg fikk på bloggen ! Kjempe hyggelig :) Måtte selvsagt ta turen innom deg også, og JA barna våre ligner jo en smule :) hehe

    SvarSlett
  2. Svar
    1. Bare hyggelig det! Takk for kommentar! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!