tirsdag 31. januar 2012

Klesvask - del 4. Sortering.

De tidligere innleggene i denne serien kan du lese ved å trykke her: Del 1 - Halvbrukte klær, Del 2 - Skittentøy og Del 3 - Vask og sparetips.

Dette var mitt største problem rundt klesvask tidligere. Alle klær havnet i en stor balje, og etter at jeg ikke orket å gå gjennom klærne for å sortere de til hvert sitt rom havnet alt utover gjestesengen i en haug som vokste seg større og større. Til slutt ble dette nesten hele familiens klesskap, og alle måtte gå dit for å finne tøyet sitt.
For å si det sånn - det er lenge siden gjestesengen i det hele tatt har sett noe til klærne våre. Jeg har funnet et system som fungerer! I hvertfall for oss.
Dette var en idé jeg kom på selv etter mange om og men og forsøk på ting som ikke fungerte. Plutselig sto svaret der foran meg, og jeg skjønte ikke hvorfor jeg ikke hadde gjort dette før, og hvorfor ikke alle gjør akkurat det samme. Det er litt plasskrevende, men unntatt det ser jeg ingen grunn til å la være hvis man da har dette problemet selv.

Her er altså min løsning:
Jeg bestemte meg for å kjøpe inn flere skittentøyskurver (fra IKEA), som om jeg ikke hadde nok allerede. I alt ble det åtte stykker. Disse merket jeg med de ulike rommene i huset som det rene tøyet skulle komme seg til. Jeg fant ut at eneste løsning var å ha en til hvert rom, det var ikke nok med for eksempel én til underetasjen. Jeg trengte også én til hver av meg og Martin. Derfor er kurvene merket med følgende: Toalett nede, Dusj nede, Milla, Magnus, Martin, Hanne, Bad oppe og Kjøkken. Det var en kurv som var merket med Annet, men denne ble fort en rotekrok, så den valgte jeg å fjerne.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke oppbevaringsesker, men likte bedre å ha hanker på kurvene så jeg kunne bære flere på en gang, og så kunne jeg ikke ha lokk på fordi jeg da ville latt være å sortere av den enkle grunn til at jeg måtte fjerne lokkene først. Enda en variant kan være å ha skuffesystemer å legge klærne oppi.
Noen av kurvene blir fortere fulle enn de andre, og regelen min er at de skal tømmes når de nærmer seg toppen. Mangler jeg imidlertid for eksempel kluter på kjøkkenet kan jeg alltids bare hente meg den kurven og vite nøyaktig hvor jeg finner det.
Jeg har sett i ettertid at det er flere som har kommet fram til samme løsning, og synes det er spennende å se om det faller i interesse for noen etter dette innlegget. Skriv gjerne en tilbakemelding hvis du prøver det, eller hvis du har et annet system som du synes fungerer vel så bra som dette.

Nok om klesvask herfra! Jeg hadde ikke forventet at jeg måtte dele opp et slikt tema i fire deler, men det får så være. Dere får si fra hvis det er noe annet dere gjerne skulle hatt meg til å skrive om, enten det gjelder husarbeid, barneoppdragelse eller andre saker. Jeg håper i hvertfall at du har fått noen tips du kan ha bruk for!

1 kommentar:

  1. Det var organisert! Sånn vil jeg også ha det når jeg flytter for meg selv :-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!