lørdag 7. januar 2012

Nyttårsaften hos oss

"Hvis jeg bare kunne fanget dette øyeblikket og holdt på det for evig...".
Omtrent slik lød mine tanker litt over klokken tolv den første natten i 2012.
Mange snakker om at deres bryllupsdag var den beste dagen av ens liv, men jeg tror det skal mye til for at noe skal kunne toppe den følelsen jeg sto med der under en blinkende himmel sammen med de tre menneskene i verden som betyr mest for meg. Jeg var så glad at tårene sved i øynene mine.

Vi bestemte for flere måneder siden at vi ville feire nyttårsaften dette året med barna våre. De skulle bli vekket litt før midnatt og få være med ut for å se på fyrverkeri og oppleve det magiske ved nyttårsfeiringen.
Klokken halv seks på kvelden fikk barna en liten smaksprøve med noen få stjerneskudd ute på terrassen. Vi ville ikke risikere at de ikke fikk vært med på noe som helst dersom de ikke klarte å våkne midt på natten, det var best å være på den sikre siden.
Martin måtte avgårde en tur like etter dette, så jeg tok ansvar for å få lagt barna. De sov sammen på Milla sitt rom, og jeg valgte å la gardinene være trukket fra for at barna skulle få gleden av å se på resultatene fra de som tjuvstartet feiringen, og ikke minst for at de ikke skulle bli redde av de høye lydene. Mens jeg leste et eventyr smalt det stadig vekk utenfor og det var to spente barn som sto i hver sin seng og tittet ut. Jeg vet ikke hvor mye av eventyret de hørte, men jeg leste videre og når det var slutt spurte Milla om jeg kunne lese mer. Før lyset ble slukket bestemte jeg meg for å flytte puten til Milla slik at hun kunne ligge og se ut på himmelen.
Da jeg hadde lukket døren fant jeg ut at det var lurt å få ryddet litt og skapt en litt mer spesiell stemning for meg og Martin og kvelden som ventet oss. Derfor kastet jeg meg rundt, og fikk gjort masse på kort tid. Fem-ti minutter senere hørte jeg at det bråket noe voldsomt utenfor, og jeg tenkte det var greit å sjekke at barna ikke ble redde, så jeg la øret mitt inntil døren for å høre om de snakket der inne. Det var overraskende og urovekkende stille innenfor døren. Er barna så stille er det ikke sjeldent at de holder på med noe de ikke får lov til. "Hmm..." tenkte jeg og trykket forsiktig ned dørhåndtaket. Jeg smilte av tanken om at jeg snart skulle få se to barn stående oppi sengen til Magnus med ansiktene klistret mot ruten.
 Ansiktet mitt forandret seg nok fort når jeg tittet inn.
Først trodde jeg begge barna var borte, og i løpet av det millisekundet klarte jeg å lure på om Milla hadde klart å løfte Magnus ut av sengen og om de kunne ha greid å snike seg ut av rommet og inn på et annet rom uten at jeg hadde sett det. Tankerekken ble avbrutt av en bylt nederst i sengen til Magnus. Den beveget seg. Når øynene mine vente seg litt mer til mørket så jeg at det var en liten sovende gutt der. I sengen til Milla, hvor det så ut til å bare være fullt av puter, dyne og bamser stakk et lite ansikt fram. Begge to sov.
Allerede nå skjønte jeg at dette var en spesiell kveld. Lykkefølelsen boblet over meg, og jeg kjente hvordan kjærligheten varmet i brystet mitt.
Etter en koselig kveld med stearinlys, champagne og tv-kos gledet Martin og jeg oss så masse til å vekke barna at vi nesten ikke klarte å vente. 
To trøtte barn brukte lang tid på å få opp de tunge øyelokkene sine. Vi spurte Milla om hun ville se på fyrverkeri, og hun nikket med lukkede øyne. Etter noen minutter spurte vi igjen, med samme svar. "Ja" mumlet hun, tok totten i munnen og snudde seg bort. Vi snakket rolig med begge to, og Milla kviknet til litt mer. "Vil du se fyrverkeri?", "Ja, NÅ!" svarte hun, fortsatt med lukkede øyne uten tegn til å røre på seg.
Etter litt påkledning sto vi endelig ute i mørket. Barna skalv litt av overgangen fra den varme gode dynen til det kjølige været ute, men øynene var nå alt annet enn små, de lyste av nysgjerrighet. Selv var jeg nesten som et barn igjen, der jeg spurte Martin gang på gang "NÅ er vel klokken tolv snart?", "Nå da?". Det var ikke for min egen del jeg gledet meg mest.
Så sto vi der på terrassen med tente stearinlys rundt oss, flotte fyrverkerier fra nabotomtene og hvert vårt barn på armen. Jeg prøvde å forklare Milla hva som var grunnen til at det var en så spesiell kveld, og fortalte henne gang på gang hvor mye jeg elsket henne. Martin kom bort til meg med Magnus, og en liten stund sto vi der alle sammen og holdt rundt hverandre. Det var varmt og godt og Martin kysset meg mens barna smilte til oss fra armene våre før vi igjen klemte hverandre alle fire.

Dette er det lykkeligste øyeblikket jeg har hatt i hele mitt liv.

12 kommentarer:

  1. Så koselig, Hanne <3 Dette er ett - av mange - lykkelige øyeblikk dere skal oppleve sammen i årene som kommer:) Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg kjære tante :) Takk for at du alltid er så flink til å kommentere! Det setter jeg stor pris på!

      Slett
  2. Svar
    1. Tusen takk! Den kom fra hjertet :)

      Slett
  3. Tusen takk for koselig kommentar!:)
    For en herlig nyttårsaften dere hadde da! Vi tyvstartet kl20 med noen raketter før ungene la seg. Det var like greit for de ble litt redde...:)
    Ha en flott lørdagskveld!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i like måte! Ja, for min del kunne den ikke blitt bedre! Det er ikke rart at de blir litt redde, for det er jo ikke måte på hvor høyt det smeller :S Håper det ble en bra kveld likevel :)
      Klem!

      Slett
  4. Hei!
    Takk for hyggelig kommentar, og så gøy at vi er på bølgelengde på tross av alder!
    Ha en super lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen!
      Alder - hva er det? ;) Ikke noe som trenger å skille mennesker fra hverandre i hvertfall! Synes det er artig å følge bloggen din :)
      Håper din lørdag også ble bra!

      Slett
  5. Så fine bilder :) KOselig <3

    SV: Tusen takk for serietips, Hanne :) Jeg tror ikke det er lenge til den kommer.. Kan det være til uken mon tro?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Åh, nå er jeg spent! Har ikke rukket å se enda, men gleder meg!! :D

      Slett
  6. Jeg blir helt rørt avå lese jeg Hanne.. Dere er fine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, du er jo søt da! Du er ganske så fin sjæl ;) Tusen takk for veldig koselig kommentar! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!