fredag 20. januar 2012

Sett grenser

Det er aldri for sent å begynne med grensesetting for barna sine.


Ungdom ønsker grenser
Mange foreldre kvier seg for å sette grenser, men faktisk sier ungdom selv at de ønsker at foreldre setter grenser for dem. I en undersøkelse Synovate utførte for Helsedirektoratet i 2009, svarer hele 85 prosent av ungdommene i alderen 15–17 år at de er enige i påstanden “jeg synes det er bra at foreldrene mine setter tydelige grenser”.  60 prosent av ungdommene sier seg dessuten enige i at ”ungdom som har tydelige grenser hjemme, drikker mindre alkohol enn annen ungdom”.


Kilde: www.settegrenser.no

2 kommentarer:

  1. HUFF med en 13 åring hjemme er vi midt oppi det forferdelig vanskelige grenselandet av å la han få lov til å gå litt lengre vekk, samtidig sette grenser, gi han respekt og få respekt, holde hardt igjen, men samtidig være kjærlig - huff jeg prøver å snakke og som oftest går det ann å snakke, men noen ganger kommer bare hormonene fram og han diskuterer filleting - jeg går fra å ha lyst til å holde han opp etter nakken, til å se han snu meg rundt lillefingern og la han gjøre det...Vanskelig dette!! MEN for øyeblikket holder han seg innafor grensene og med det får han bittelitt mere frihet - selv om han ikke får lov til å gjøre det "alle andre får lov til"!!

    SvarSlett
  2. Det er godt å kunne støtte seg på så sånn statistikk. Vi har ikke en ungdom ennå, men en åtteåring byr på nok utfordringer når det gjelder grenser det også.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!