søndag 8. januar 2012

Små tips for stor forandring

Det er ikke alltid det er de største ting som skal til for å gjøre verden bedre, men små ting har gjerne ringsirkler og kan vokse seg vanvittig store. Her følger noen få idéer til hva du kan gjøre allerede i dag, for å starte en slik god sirkel, etterfulgt av en historie som har berørt meg personlig.

Still opp som barnevakt for en enslig mor/far
Ta en familiedagstur til en park for å plukke søppel
Gjør hagearbeid for en eldre nabo
Si takk til de som jobber i butikken du handler i og spør hvordan de har det
Gi blod
Skriv en takkelapp til postmannen, legen eller feieren
Spør om du skal handle mat for noen som har litt for mye å gjøre
Smil - til alle
Ta med en middag til en syk venn
Klag mindre
Skaff deg et donorkort
Se etter muligheten til å være forandringen i noen andres liv

En venninne av meg imponerte meg stort i romjulen, da hun og barna hennes (på henholdsvis 15 og 17 år) bestemte seg for å bruke feriedagene sine på å pusse opp deler av skolen hun arbeider ved. De hadde forsøkt å søke kommunen om midler flere ganger, men aldri fått noe igjennom. Barna som går på skolen er funksjonshemmet, og at kommunen ikke vil prioritere at de skal ha et hyggelig innemiljø... Det velger jeg å ikke gi mer fokus her inne akkurat nå.
Ved at venninnen min gjorde dette kunne hun glede en hel skole med barn og de andre som arbeider der. Samtidig fikk hun vist barna sine at det går an å gjøre noe helt uselvisk med fritiden sin, noe de selv satte stor pris på. De fikk helt spesiell tid sammen, tid til å skravle, høre på musikk, le og diskutere alvorligere ting. Og ikke minst - ved å fortelle meg og andre om dette kunne hun gi oss en vekker om små forandringer vi kan gjøre for andre.

Så ikke kom her og fortell meg at dette ikke kan forandre verden.
Hva gjør du for å gjøre hverdagen bedre for de rundt deg?

1 kommentar:

  1. Kjempefint innlegg. Elsker sånne inspirasjonsinnlegg som får en til å tenke over ting en ekstra gang :)
    Du har en utrolig fin blogg, har lagt deg til på Bloglovin og kommer til å følge med i hverdagen din framover :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!