fredag 6. januar 2012

Spennende tider i vente

Livene våre går sin vante gang, men det skjer en del forandringer framover. Det har seg nemlig sånn at jeg kommer til å bli en god del alene de neste månedene, og antageligvis blir det bare enda mer hvis vi ser på langtidsperspektivet. Martin jobber som vanlig fulltid, men nå skal han utdanne seg samtidig for å få sin drømmejobb på oljeplattform. Det vil si at han allerede er på jobb alle hverdager og skal på skolen fredagskveldene og i helgene og at han i tillegg må lese mye hjemme. Senere vil han være borte i et par uker av gangen for så å være hjemme i en litt lengre periode. For å smøre enda litt tykkere på så har det seg sånn at jeg også skal prøve meg ut i jobb igjen i april.
Det blir med andre ord en spennende periode fremover. Jeg er ikke i tvil om at det kommer til å bli en utfordring, men det ser jeg veldig positivt på. Langsiktig tror jeg dette kommer til å bli bra for oss alle. Martin får en jobb som han har mulighet til å stå på for fullt når han er der, spise og sove godt (uten å bli vekket av barnegråt annenhver natt). Og når han kommer hjem har han faktisk all verdens tid til barna og seg selv.
Selv kommer jeg til å ha en opplagt kjæreste, som har fått gleden av å følge drømmen sin og det gir meg masse oppmuntring å vite at han trives i det han gjør. Når han er borte får jeg tid på kveldene som jeg kan velge om jeg vil fylle med venninnebesøk her hjemme eller bare stilletid for meg selv. Kanskje jeg til og med begynner å øve mer på musikken igjen siden det er lettere å gjøre når man er alene. Jeg kommer til å få utfordret meg på en helt annen måte når det kommer til barna, og antageligvis kommer de til å ha stort utbytte av det, for jeg er nok ikke den som vil la oss sitte hjemme alene hver ettermiddag, vi kommer sikkert til å dra rundt på besøk til kjente og kjære og forsøke å oppleve nye spennende og lærerike ting. Jeg kommer til å bli kjent med meg selv på en annen måte. Og jeg kommer til å få en enda større forståelse for hvordan aleneforeldre har det hver dag.
Når Martin er hjemme kommer vi til å sette enda mer pris på tiden vår sammen, vi kommer til å måtte bruke noen dager på å komme inn i vante rutiner, og han kommer til å få prøvd seg på å være "hjemmepappa". Enten jeg jobber tidlig eller sent kommer vi alltid til å ha tid til hverandre og han kan bestemme om barna skal være hjemme fra barnehagen en dag, eller om de skal leveres sent og hentes tidlig.
Flere av våre venner har i mange år jobbet ute i oljen. Det er blandede erfaringer, noen elsker det og andre kunne tenke seg en litt mer normal hverdag. Martin har lenge forestilt seg at dette kunne være noe for han, og det vil jo bare tiden vise. Hvis sykdommen min holder seg nogenlunde i sjakk skal ikke dette bli noe annet enn positivt for familien vår.
Jeg gleder meg!

2 kommentarer:

  1. Så spennende da du. Ønsker all lykke til i den nye hverdagen! :)
    Det er slik det er hjemme hos oss også, Mr K er borte i 4 uker og hjemme i 4 uker. Jeg synes det er helt supert! Ikke det at jeg liiiker at han er vekk, men forholdet vårt har bare godt av litt "pause" og så er det såå godt å savne noen. Blir iallefall ikke lei av hverandre ;) Å være alene med ungene blir en vanesak, man lager seg rutiner og finner ut hvordan man enklest og mest effektivt kan gjøre ting. Når han er hjemme og har fri får jeg også litt mer fri til å gjøre ting jeg vil og farte litt, og ikke minst, vi kan gjøre ting sammen. Kunne ikke tenkt meg en hverdag som går på repeat 8-16 hver dag. Synes dette er helt topp! ;) Pluss at jeg synes det er godt å være alene når han er borte. Ungene legger seg om kvelden og jeg kan synke ned i sofaen og være bare "meg". :) Hver sin smak. :)

    Ha en fiiin helg. Klem Marlene :)

    SvarSlett
  2. Flott blogg du har og nydelige barn :)
    Lykke til i tiden fremover, blir nok spennende med forandringer!!!!
    Ha en super helg :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!