tirsdag 10. januar 2012

Trening

Jeg tenkte jeg bare skulle gi en liten oppdatering om hvordan det går med treningen for min del, for det har liksom ikke falt meg inn å fortelle dere om det hver dag. Dagene mine starter fortsatt med trening på morgenen. Nå har jeg trent hver uke i tre og en halv måned. De første to-tre månedene trente jeg alle hverdager, mens det roet seg litt mer før jul på grunn av mye sykdom hos barna. I to uker i julen ble det bare trening en gang i uken, og det kjente jeg at ble en stor påkjenning. Det var da verre å komme meg gjennom dagene og var veldig tungt når jeg endelig fikk trent. Jeg fikk plutselig kjenne på det å bli støl igjen, og merket hvor mye det har å si at jeg gjør det oftere. Forrige uke trodde jeg at jeg hadde bestemt meg for å fortsette med "bare" tre/fire treningsøkter i uken, men etter fredagens trening var jeg så motivert at jeg tror jeg drar det opp til alle hverdager igjen.
Jeg har oppdaget to nye treningsmetoder som jeg setter stor pris på - FitWalk og TotalBalance. Begge disse prøvde jeg for første gang forrige uke, og de kommer nå til å skli inn i tillegg til de andre timene jeg har vært med på. Derfor blir uken min seendes slik ut:

Mandag - Step 30 min. og Stram opp 30 min.
Tirsdag - TotalBalance 1t. og Step/Styrke intervall 1t
Onsdag - Fitwalk 30 min., styrketrening i studio 1t. og Stretching 45 min.
Torsdag - Aerobic 30 min. og Stram opp 30 min.
Fredag - TotalBalance 1t. og Zumba 1t.

Det er selvfølgelig ikke alltid jeg drar på alle timene i løpet av en uke, men det er disse jeg planlegger å dra på, og dukker det opp en venninnedate eller andre avtaler så velger jeg det i stedet.
Hensikten med treningen for meg er verken å gå ned i vekt eller få store muskler. Jeg trener fordi det gjør hverdagen min mye enklere, jeg får mer energi, jeg synes selve treningsøkten er morsom, jeg blir i bedre form, får bedre kondisjon, gjør noe for meg selv, stresser ned, bruker kroppen min og gir meg en liten boost med selvtillit.
Når det er sagt så begynner det å synes på kroppen min også. Vekten har heldigvis hele tiden vært ganske stabil, men jeg passer bedre inn i klærne mine som tidligere var litt trange og jeg har måttet fjerne flere bukser som har blitt for store. Jeg har også fått mer synlige muskler, noe jeg til tider er veldig skeptisk til, men samtidig synes er gøy å se. Martin har fått oppgaven å fortelle meg hvis det blir for mye, for det ønsker ikke jeg. Men foreløpig synes det mest hvis jeg tar armene over hodet for å føne håret for eksempel, og ellers ser jeg ut som den vanlige pjuskete meg, så da er jeg fornøyd!
Dette ble kanskje ikke det mest spennende innlegget, men jeg har fått noen spørsmål og her var i hvertfall svaret. Hvis det er noe mer dere lurer på er det bare å si fra!
Ha en fortsatt fin dag, trening eller ei!

2 kommentarer:

  1. Hei du :)
    Jeg har fulgt deg en stund nå, men må vel innrømme at je ikke altfor ofte kommenterer..

    Men nå lurer jeg på en ting, du trener jo så masse og det super bra :) så fint at lese om den positive virkningen det har for de i forbindelse med sykdommen.
    Men du må jo begynne å merke det på kroppen og med så mye trening? Du blir vel relativit stram i fisken etterhvert :)?

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for kommentar, jeg setter stor pris på at du følger meg :) Jeg kjenner det helt klart på kroppen, det var det jeg forsøkte å få litt fram i innlegget også :) Jeg føler nettopp at det er litt strammere jeg har blitt, uten at jeg blir for tynn av den grunn :) Jeg ser meg selv i speilet på en litt annen måte nå, noe jeg virkelig trenger, så det er veldig godt!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!