torsdag 9. februar 2012

Gruffalo

Forfatter: Julia Donaldson. Illustratør: Axel Scheffler. Publisert: 1999. Originaltittel: The Gruffalo.

I går kveld leste jeg boken “Gruffalo” for Milla på sengekanten. Vi har tidligere sett den lille filmen med samme handling på tv, og da jeg kom over boken på biblioteket måtte jeg nesten plukke den med meg hjem. I filmen ble teksten fra boken lest, og det var artige illustrasjoner gjenskapt fra boken. Når jeg satte meg ned og åpnet boken ble jeg overrasket over hvor enkel og oversiktlig den var. Jeg vet at boken finnes i barnehagen, men ble overrasket da jeg gang på gang hørte Milla uttale ordene samtidig som meg. Hun kunne mye utenat, og det var nesten som å synge en velkjent sang for henne der hun kom med små ord innimellom.
Boken er lagt opp på en måte som gjør at barna kan leve seg inn i handlingen på egenhånd. På en side ser man et oversiktsbilde av en mus som vandrer bekymringsløst gjennom skogen, der en rev smyger seg fram med et blikk som beskriver at den har fått øye på et enkelt bytte. På siden til høyre står de to og snakker sammen. Man kan se at musen gestikulerer med armene og at reven reagerer med redsel og vantro på noe musen forteller. Siden etter består av tre små nærbilder av hoggtenner, klør og tenner, etterfulgt av et bilde av musen som fortsatt snakker og peker. Ved siden av får vi se hvordan reven løper avgårde med redselen lysende i øynene.
På grunn av dette oppsettet tror jeg det er veldig enkelt for barna å forstå handlingen og kunne “lese” boken for seg selv. Det gjør også boken ekstra spennende.
Teksten i boken går på rim, noe som gjør lesingen enda mer interessant. Sidene jeg beskrev over uttrykkes på denne måten i boken:
En mus gikk tur i skogen og kikket hit og dit.
Reven så musa og tenkte: Det der var en lekker bit!
“Hvor er du på vei, vesle brune mus?
Kom og spis lunsj i mitt hulehus.”
“Det er snilt av deg, Rev, men kan du tro –
jeg er bedt til lunsj hos en gruffalo.”

“En gruffalo? Hva er det for et dyr?”
“Vet du’kke det? Han er litt av en fyr!”

“Han har hoggtenner fæle,
og fæle klør.
Og så fæle tenner har ingen sett før.

Vi skal møtes her,
hvor vi gjør en stans,
og grillet rev er visst livretten hans.“

“Grillet rev! Å, huff! Er det sant?
Ha det da, mus!” Og reven forsvant.

“Dumme rev, som ikke forstod
at det ikke finnes no’n gruffalo.”

Musen møter flere dyr i løpet av boken, men med samme innfallsvinkel klarer han å lure seg unna alle og enhver. Beskrivelsen av gruffaloen blir mer og mer utførlig og usannsynlig, men plutselig står han der øye til øye med selveste Gruffalo. Så hvordan kommer han seg ut av denne knipen? Denne gangen velger jeg ikke å røpe dette, så kan dere kose dere med slutten sammen med barna deres. Med andre ord: Boken anbefales!

Lest den? Fortell meg gjerne hva du synes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!