onsdag 2. mai 2012

Lesverdige bøker

Jeg leser mye. For tiden går det mest i lydbøker fordi det passer best inn i hverdagen min. Da står høyttaleren på mens jeg gjør husarbeid, og jeg sovner med øreproppene på lavt volum i ørene. Stort sett blir jeg hektet på visse forfattere og velger å lese alt vedkommende har skrevet før jeg beveger meg over til en ny forfatter. Tidligere har jeg lest alle Jo Nesbø sine bøker om Harry Hole og Hodejegeren (i vanlig bokformat). De siste tre/fire månedene har jeg fordøyd elleve andre bøker, triologien Millenium av Stieg Larsson, en bok som het La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson, På flukt og Aldri mer fri av Liza Marklund og Maria Eriksson og fem bøker av Anne Karin Elstad. Det er disse sistnevnte jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om i dag.
Jeg husker da jeg var yngre (og bare leste ungdomslitteratur) at min mamma leste en bok som het Odel og at hun snakket så varmt om denne boken og selve forfatteren. Da jeg sto uten noen bokidéer på biblioteket fant jeg denne boken og bestemte meg for å gi det et forsøk. Jeg var en smule skeptisk da jeg leste bakpå, og tenkte at den trolig passet bedre for damer som er en generasjon, eller to, eldre enn meg.
Så feil kan man ta. Jeg skal ikke påstå at dette er en bok som alle på min alder vil like, men jeg ble helt bergtatt av boken, og det er derfor jeg nå har lest fire bøker til av samme forfatter.
Bøkenes titler er Odel, Julie, Som dine dager er, Lenker og Fri. De fire siste handler om samme jente, som vi følger fra ungdomstiden i 1918 helt til hun er en eldre dame.
Det som er så spesielt med disse bøkene er at det ligger så mye lærdom i dem. Jeg har aldri forstått hvorfor min farmor ikke bare klippet av seg flettene hun mislikte så sterkt i barndommen, eller hvorfor man alltid måtte fremstå som så perfekt utad i den tiden hun var ung. Nå har jeg en hel haug med informasjon innabords som gjør at jeg forstår de eldre på en helt annen måte enn tidligere. Gjennom disse bøkene følger vi en oppdiktet hovedperson, men alt rundt er basert på historie. Her en kveld lå jeg og tenkte på alt jeg hadde lært gjennom disse bøkene, og skrev en lang liste med stikkord. Listen forduftet på mystisk vis (sikkert ved hjelp av en av barna), men her er noen av punktene på listen:

Klasseskille
Fordommer
1. verdenskrig
Homofili
Politikk
Historie
Gårdsdrift
Odel
Forbudt kjærlighet
Gjenbruk av klær
Barneløshet
Sladder
Spontanabort
Familiesplittelse
Vennskap
Rasjonering
17.mai
Dødfødsel
Opprør
Skam
Nazisme
ES
2. verdenskrig
Hitler
Økonomi
Flaggets betydning for folket
...

Jeg kunne sikkert skrevet en hel avhandling om disse bøkene, men jeg tror det er bedre å si; Hvis du ble fristet - les de! Kanskje jeg forteller mer om noen av de andre bøkene jeg har lest en annen dag, enn så lenge får jeg bare si at jeg anbefaler både Jo Nesbø, Stieg Larsson og Liza Marklund/Maria Eriksson. Dyktige forfattere som river deg med i fortellingene sine!
God natt

5 kommentarer:

  1. Jeg vil anbefale deg å lese Camilla Läckberg. Pass på å lese dem i kronologisk rekkefølge, siden forholdene til hovedpersonene utvikler seg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tipset! Har vært et stort opphold for meg fra lesing nå, men har lyst å komme i gang igjen. Camilla Läckberg har vært en av forfatterne på listen min over bøker jeg burde lese :) God helg Hilde!

      Slett
  2. Hennes bøker kan jeg anbefale også. Har nok lest de fleste. Har noen av henne bøker hos meg som du kan låne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Hadde jeg bare visst hvem du er ;)

      Slett
  3. Du vet godt hvem jeg er. Snill, gammel dame.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!