tirsdag 12. februar 2013

barnehage-Hanne

Siden jeg startet i arbeid igjen har jeg bare tittet innom bloggen et par ganger, så når jeg derfor fikk lyst til å skrive litt tenkte jeg at jeg kunne fortelle litt om nettopp jobb. At jeg for et par år siden var så dårlig at jeg ikke trodde jeg noen gang ville få sjansen til å arbeide igjen, tenker jeg faktisk på hver eneste dag. (Så til dere som fortsatt er like syke - dere er aldri langt unna mine tanker ♥). Dette gir meg en drivkraft og et syn på livet som nok er litt annerledes enn de fleste andre på min alder har, og jeg velger å ta med meg den erfaringen jeg har gjort meg som noe som skal påvirke livet mitt positivt i årene fremover.

I april begynte jeg å jobbe igjen, først litt på Spaceworld og deretter mer og mer i en liten barnehage på Langhus. I starten krevde dette mye av meg energimessig, men når jeg etterhvert fant balanse mellom jobb, søvn, hvile, trening og blodsukker, kom jeg inn i en rutine som fungerte flott for både kroppen, jobben og meg.

De første månedene klarte jeg nesten ikke å tenke på annet enn jobb, det var som et lys som var tent i meg, fordi jeg endelig hadde funnet det rette. Når jeg ikke var på jobb leste jeg meg opp om det jeg klarte å finne om Reggio Emilia pedagogikk og fant nye idéer, fremgangsmåter og tankemønster. Samtidig holdt jeg treningen ved like og var vel innom treningssenteret minst noen ganger i uken. Dette både elsket jeg og trengte jeg. Kostholdet var nok det vanskeligste, fordi jeg nå ikke bare kunne spise akkurat når det passet meg, men med forståelsesfulle kollegaer og mye åpenhet fra min side fant vi fram til løsninger som fungerte.
I sommer ble det bare en langhelg eller to med familien, da jeg jobbet i butikken den tiden barnehagen var stengt, men kvalitetstid fikk vi så absolutt. Og med tanke på hvor mye fri jeg hadde hatt de to årene i forveien lengtet jeg uansett etter å gjøre noe annet enn å være hjemme.

En liten stund etter "ferien" var ferdig startet jeg i en annen barnehage i Ski, og selv om det var trist å gi slipp på de barna jeg hadde arbeidet med over lengre tid var det nå spennende å se en annen barnehage fra innsiden. Jeg fikk enda en ny piff med inspirasjon, da jeg fikk sjansen til å arbeide med de små barna og bli kjent med en helt ny personalgruppe.

I oktober/november tok jeg farvel med Spaceworld-gutta, og begynte samtidig å hoppe litt fra barnehage til barnehage i Ski, før jeg rett før jul fikk vite at jeg nå kunne være fulltid i en barnehage på Drømtorp helt fram til sommeren.

Jeg stortrives fortsatt i den helt spesielle jobben min - måten man blir møtt av barna hver dag på jobb, å jobbe med mennesker med ulike erfaringer og tankesett, kontakten med foreldrene, å forsøke å gi alle barna den beste hverdagen de kan ha og hele tiden lære noe nytt av både store og små. Samtidig har fokuset mitt på fritiden for lengst flyttet tilbake hjem, der det hører til, nå er jeg "på jobb på jobb" og "hjemme hjemme", noe som føles helt fantastisk.

Og for dere som lurer på hvordan det er å være sammen med barn hele tiden og så dra hjem til egne barn - det er noe helt eget. Jeg tenker mye mer på barna mine - hva de bruker dagene sine til, hva de gjør "akkurat nå", og dermed gleder jeg meg hver dag til å dra hjem og snakke med de, kose de og bare være mamma-Hanne.

1 kommentar:

  1. Så bra at det går bedre for deg, Hanne! :) gir håp til oss andre :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil kommentere innlegget mitt! Trykk gjerne på "Abonner via e-post", så får du svarene tilsendt dit.
Ha en fortsatt fin dag!